1. Inställning före första start
2. tomgång så den håller sig vid liv
3. varva lugnt (stillastående)
4. krypkörning 30-50-70-90-110
5. lite lätt gaspådrag
6. fullgas med snäll SA
Inställningar före start: Här varierar det ju stort med vilken motor och insprutningssystem man har. SEdan finns ju olika styrprinciper också; enbart MAP styrning, trottelpositionsstyrning samt kombination av båda föregående. Jag har valt renodlat MAP styrning i mitt system. Vad gäller tändningen så fick jag fram en originalmapp för en 1990 C4. Notera att den är lite förenklad och det finns dessutom ett antal tabeller som lägger/reducerar SA (tändningen) så den faktiska siffran är sannolikt inte exakt vad som återfinns i tabellen:
RPM Extended SA table
800 1400 2000 2400 3200 4000 4800 4800 5600
20 20 38 38 38 38 38 38 46 46
MAP (kPa) 40 30 42 47 46 46 46 46 46 46
60 28 39 41 40 35 37 38 38 38
80 18 30 34 31 28 27 30 30 30
100 18 18 22 22 20 21 24 24 24
Jag upplever att denna tändning är för hög för att användas rakt av i min motor men man kan ju få en känsla för hur mappen ser ut i stora drag. Tills jag fått kläm på hur man får in en skärmdump i ett inlägg så får jag avvakta med att lägga in den startmapp jag tog fram.
Vad gäller bränslet så ville jag få till en "säker" inställning som fick igång motorn utan att att den gick tokmagert eller extremt fett. För min motor med MAP sensor så innebär bränslemappningen att man försöker få till en siffra på den volymetriska verkningsgraden så att man uppnår en lambdavärde som är lämpligt. Här beror det ju också på om man startar från "scratch" (dvs som jag) eller om man har gjort mindre ändringar och man då kan utgå från och modifiera en tidigare inställning.
I tändningstabellen ovan så anges belastningen i "MAP (kPa)" medan min Autronicprogramvara uttrycker det i ""Load"; förenklat uttryckt så är det samma sak men det finns säkert någon som kan förklara detta bättre än vad jag kan..
Det bökiga är sedan att få till en "bränslemappen" där man då anger en siffra som representerar motorns volymetriska verkningsgrad för olika belastning och varvtal. Några råd jag fått när man ska börja gissa på siffror som ska stå i mappen är att högst VE (volymetrisk effektivitet) fås vid vridmomenttopp vid max load, något lägre VE vid max hästkrafter vid max load samt ännu lite lägre vid låga varvtal (sag max 2000rpm) oavsett load- var detta begripligt?? Går nog bara att begripa genom att ha en mapp framför sig.
Jag la även in en "target AF ratio" mapp. Denna används senare när man finlirar mappningen då datorn i princip själv korrigerar VE siffrorna baserat på differensen mellan vad bredbandslambdan säger och vad denna målatabell anger. Såhär blev min inställning:
30% load: AFR =14 (alla varv)
70% load: AFR=14 upp till 3000 rpm och därefter AFR=13
100% load: AFR=12.8 (alla varv)
Förutom detta så finns det ju alltid en hel hoper andra inställningar men jag tror att dessa är de viktigaste för att få liv i maskinen.
2. Tomgång
I mitt fall så lyckades jag få motorn att stånka igång men blandningen blev minst sagt rik och grannarna fick nog en årsranson av oförbrända kolväten den dagen

3. Stillastående och varva lite
Här får man vara medveten om att det kommer accelerationsanrikningstabeller in i spelet.
4. Krypkörning
Här visade det sig med tydlighet att temperaturen på både kylvatten och omgivning påverkar mappningen. En sen och kylig kväll kröp jag runt i villakvarteret och fick den att gå riktigt fint. Dagen efter i solens varma sken tog jag ut den direkt (utan att värma upp motorn riktigt), nu stämde det inte alls längre. Sensmoral; mappa bilen under så identiska förutsättningar som möjligt. Som sagt så har jag ju ett antal tabeller som ska kompensera för omgivningen. Dessa bör man inte röra innan man fått till mappningen riktigt bra (dessa inställningar påverkar i sin tur bl a bränsletabellen).
Fortsättning följer