Lackning av magnesiumfälgar

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
LTM
Nykomling
Nykomling

Lackning av magnesiumfälgar

Inlägg av LTM »

Någon som är intresserad av att lacka mina magnesiumfälgar mot cash?

Hade tänkt mattsvart eller blanksvart

076-2207656

Gärna nära Stockholm
LTM
Nykomling
Nykomling

Re: Lackning av magnesiumfälgar

Inlägg av LTM »

Ingen? :cry:
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Lite olika erfarenheter när det gäller lackering av magnesiumfälgar:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =magnesiumLycka till :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
kamikaze
Rookie
Rookie

Inlägg av kamikaze »

Jag har möjlighet att lacka magnesium. Blir isf. pulverlack med en ED-primer som grund. ED måste man lägga under för korrosionens skull. Sen när ED:n väl ligger där så kör man på en zink-manganfosfatering och slutligen pulver.

kamikaze833@hotmail.com
Stingray -74 nu på lack
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

Alodin och liknande kemikalier känns lite tveksamma. Något som jag nu funderar på i mitt eget lilla magnesiumfälglackeringsprojekt (stillastående just nu) är Prekote: http://www.aircraftspruce.com/pdf/2011I ... t11355.pdf
Enligt Aircraftspruce är det inte klassat som "Hazardous" vilket gör det enkelt att flygfrakta. Aircraftspruce har ju dessutom dealers i Sverige (t ex Stockholm och Malmö) som kan ta hem denna produkt (finns länkar på AIrcraftspruce hemsida).

Jag har för mig att det sitter gummi mellan fälg och de stålbussningar som hjulbultarna går igenom. Vad gäller pulverlackering av magnesiumfälgar skulle jag nog därför ta mig en funderare. Igår pratade jag med en firma som gör detta och processen innebär bl a att fälgarna värms upp till ca 200'C. Att värma gummi till dessa temperaturer är nog inte så bra.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
kamikaze
Rookie
Rookie

Inlägg av kamikaze »

bogo skrev:Alodin och liknande kemikalier känns lite tveksamma. Något som jag nu funderar på i mitt eget lilla magnesiumfälglackeringsprojekt (stillastående just nu) är Prekote: http://www.aircraftspruce.com/pdf/2011I ... t11355.pdf
Enligt Aircraftspruce är det inte klassat som "Hazardous" vilket gör det enkelt att flygfrakta. Aircraftspruce har ju dessutom dealers i Sverige (t ex Stockholm och Malmö) som kan ta hem denna produkt (finns länkar på AIrcraftspruce hemsida).

Jag har för mig att det sitter gummi mellan fälg och de stålbussningar som hjulbultarna går igenom. Vad gäller pulverlackering av magnesiumfälgar skulle jag nog därför ta mig en funderare. Igår pratade jag med en firma som gör detta och processen innebär bl a att fälgarna värms upp till ca 200'C. Att värma gummi till dessa temperaturer är nog inte så bra.
Håller med alodin är inge vidare. Porche ville ha det på sina bitar ett tag men vi gick ifrån det. Och kör på annat sätt med ED:n
Stingray -74 nu på lack
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

bogo skrev:Jag har för mig att det sitter gummi mellan fälg och de stålbussningar som hjulbultarna går igenom. Vad gäller pulverlackering av magnesiumfälgar skulle jag nog därför ta mig en funderare. Igår pratade jag med en firma som gör detta och processen innebär bl a att fälgarna värms upp till ca 200'C. Att värma gummi till dessa temperaturer är nog inte så bra.
Vilken temperatur har centrumet på fälgen när man kör bana :?:
Däcken brukar vara uppemot 100 & skivan är några grader varmare :twisted:
Och fälgarna ändrar ofta färg efter lite inspirerad bankörning.
Hur som helst lycka till med lackningen, jag har kört bana med min C4a med magnesium 17tum och 240 slicks runt om riktigt lätt & kul :D tyvärr håller inte slicksen så mycket mer än en 1timme :(
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar