Hög laddspänning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Andreas Voss
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Hög laddspänning

Inlägg av Andreas Voss »

Var ute igår kväll och åkte en runda med min Z06 från -04, hade helljuset på och låg på 6:an på snabbtomgång på motorvägen.

Rätt som det var kröp batterispänningen upp till drygt 16V. Märkte det inte förrän "Check Gauges" tändes i klustret och den klagade på "High Voltage". Kopplade och gasade till lite lätt, då sjönk spänningen ner till normala 14.1 - 14.2V. Körde vidare en bra stund, sedan inträffade det igen. Samma metod, så försvann problemet och sedan har det inte visat sig igen.

Har någon erfarenhet av något snarlikt problem? Tänkte kolla över allt enkelt först som anslutningar till generatorn, batteri m.m. Därefter får man väl rikta misstankarna till laddningsregulatorn...? Jag har ingen servicemanual till bilen än, men jag utgår från att allt sitter inbyggt i generatorn eller är något mer inblandat för att övervaka laddning?

/Andreas
hangus
Rookie
Rookie
Kontakt:

Re: Hög laddspänning

Inlägg av hangus »

Hej Andreas!

Jag hade problem med hög laddspänning på den C4 jag hade förut. Den laddade så mycket som 16 v. Följden blev att den slog ut sensorer och bilen gick som skit. Men sen dagen efter när allt hade återställts så gick bilen igen, tills den började ladda för mycket och då slog ut sensorerna - igen. Verkstad analyserade felet och bytte generator och styrenhet, ECM. Men, detta pågick varje gång jag körde så det var inget enstaka tillfälle. Men det finns nog skäl att kolla om det dyker upp fler gånger.

Hoppas detta var till någon hjälp!

hangus
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
Skriv svar