"Rough idle"

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

"Rough idle"

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Jag hoppar in med ett ljudprov på nya rullkammen .... grymt nöjd med resultatet även om en del finjustering återstår....

Bild

Det blev några dagars skruvande för att uppgradera Old Iron man med retro-fit rullkam, samt övrigt hokus-pokus. Nu var det väl f*n om inte grannens fula S4 skall få smaka på...

Beslutet kom efter att ha nått vägs ände med förra konfigen. Hoppas nu på att hålla Corvettefanan högt bland alla överladdade fyrkrafsare i Gatbil Index D. Vi får se.


Trevlig sommar!

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: "Rough idle"

Inlägg av ornet »

Exakt så ska det låta 8)
Hoppas allt håller.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av Mr. Beam »

Det gjorde det INTE... :evil:
Fläktbladen har väl inte landat än....

Bild
Bild

mvh
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av vett74 »

ajajajaj :shock: :shock: :shock:
Det där såg inge roligt ut,men tur att det var fläkten och inte motordelar som kom flygandes..
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Re: "Rough idle"

Inlägg av Kalle Mankan »

Jag har en fan clutch som inte passade på min smallblock, ny i kartong, så den kanske passar på din? Jag bor i Falun.

Kalle
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Ok, bra att veta Kalle. Skall ha det i åtanke.
Men just nu känner jag mig dock tveksam till mekanisk fläkt överhuvud taget.... blir nog elfläkt nu.

Behöver också byta eller laga:
Kylaren, fläktkåpan, remskivan på vevaxeln, bromsrören till vänster fram, räta ut lite bucklor på framvagnsbalken, rikta infästningen till generatorn...och en ny huv... en jäkla smäll som sagt.

Om detta hänt när jag läste av tändningsinställningen några minuter innan, med huvudet alldeles ovanför fläkten...huvva...

mvh

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Re: "Rough idle"

Inlägg av Kalle Mankan »

Ok, det är bara att höra av sig. jag själv gillar mek fläkt mycket bättre än el. Jag tror bar att du har haft en riktigt otur bara. chansen att det händer igen är minimal. Du får ju tänka på att de hade mek fläkt på zl1 och l88 på den tiden, de varvade ju en del.
När det gäller kylaren går den att repa. Kolla in http://www.bilkyla.se/ dom kanske kan hjälpa dig att laga, finns i Blg. super bra att ha att göra med.

Kalle
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av Jonathan »

Jag kör elfläkt samt el vattenpump, har aldrig varit nöjdare. Kan utana att ha motorn igång både köra fläkten och pumpen för att effektivt kyla ner toppar mm...
Samt att med den fläktstyrningen jag har går fläktarna igång med 60% först sedan steglöst upp till 100% vid behov!
-69, 502, Coupé
kamikaze
Rookie
Rookie
Inlägg: 79
Blev medlem: ons apr 22, 2009 4:59
Ort: Älmhult

Re: "Rough idle"

Inlägg av kamikaze »

Mr. Beam skrev:Hej,

Ok, bra att veta Kalle. Skall ha det i åtanke.
Men just nu känner jag mig dock tveksam till mekanisk fläkt överhuvud taget.... blir nog elfläkt nu.

Behöver också byta eller laga:
Kylaren, fläktkåpan, remskivan på vevaxeln, bromsrören till vänster fram, räta ut lite bucklor på framvagnsbalken, rikta infästningen till generatorn...och en ny huv... en jäkla smäll som sagt.

Om detta hänt när jag läste av tändningsinställningen några minuter innan, med huvudet alldeles ovanför fläkten...huvva...

mvh

/Mr. Beam
Huven går att laga. Men vill du ändå köpa en ny så köper jag gärna din gamla.
Stingray -74 nu på lack
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av Mr. Beam »

Jag tror att jag börjar grina.... denna sommar börjar bli dryg nu.... var inte ens 50 mil mellan rasen.

Ironin är att jag bytte till rullkam för att slippa oroas för att slita ner en kamnock....

Bild

Nån som vill köpa en billig Corvette? Så j***a less på det här nu.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av gbak »

Det där ser inte bra ut!
Har du hittat orsaken?
Är det lyftaren som packat ihop?

Man har ju hört talas om nerslita nockar men jag har aldrig sett eller hört talas om en så nersliten nock!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: "Rough idle"

Inlägg av M Nordin »

dubbelsurt!

Ang kammen ser ju även den övre nocken suspekt ut. Vad har du för lyftare för det ser ju ut som de kantrat. Allt i topparna med fjädertryck, coil bind, frigång till styrningar osv OK?

MN
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av Mr. Beam »

"Snyft"

Svårt att säga vad som hänt först och i vilken ordning, men min teori är att troligen har en rulle skurit ihop på den mest urgröpta nocken, sedan har nog snedbelastningarna gjort att länken som håller ihop lyftarparen smullit av, med följd att båda lyftarna tvärställt sig. Slutligen har nog ena lyftarkroppen tagit i nocken och då har det accelererat. Man kunde tydligt höra hur det blev värre på bara någon km.

Comp Magnum pro RR-lyftare och Comp 924 fjäder för övrigt. Gott om plats för ventilfjädern, skall inte ha varit coilbind som orsakat detta. Mätte och donade också för att vara helt säker när jag shimsade fjädrarna.

Men det som riktigt oroar mig är att övriga nockar har rejäla, klart kännbara kontaktavtryck på rampens början efter rullarna på lyftarna. Och detta efter mindre än 150 mil!!
Bild

Kanske en ledtråd att finna här?

Letar nog fram min gamla VooDoo kam nu....

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: "Rough idle"

Inlägg av StingrayRacing »

Hej

Så där ska det absolut inte se ut, på så kort tid. Har du kollat på http://forums.corvetteforum.com, då de har mer användare än här? Kanske något känt problem med dina lyftare.

När jag köpte min kärra för ca 10 år sen satt det en riktigt vass kam i den med rulllyftare (Ej hydral, Bigblock). Bilen rörde sig inte alls under 4000 rpm.... En lyftare skar på ungefär samma vis som din och jag tror att det beror på att jag klantade till det, där jag ställde den lyftaren. Troligtvis skar rulllagret...

Nu har jag en rullhydralkam i den som är snällare + den stödbrygga som satt i från början. Jag har kollat inställningen av lyftarna lite då och då men det är ytterst stabilt nu, det rör sig inte alls. (226/234@.050, 288/296 adv., .587/.610 lift )

Vet att det är mycket dyrt med rulllhydral, men ska man ha kvar bilen ett tag är det klart värt det. Förlåtande för smärre missar och vasst så det räcker ;-)

Du har inte fått töjning i bulten till vippan, så att vippan har börjat studsa och pajat lagret?

Ge inte upp. När du väl har fått bilen i "balans", så är det inte så mycket som pajar från år till år.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: "Rough idle"

Inlägg av M Nordin »

Hur är rullen i den lyftare som orsakat det elaka slitmärket på rampen??? Mailat CC några bilder för deras syn på saken? Sitter det strypningar i oljekanalerna?

MN
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: "Rough idle"

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Det syns inget nämnvärt på den rullen, ingen annan rulle för den delen heller förutom de två som stått på tvären. Det är kammen som verkar ha tagit stryk. Inga restriktorer i oljekanalerna heller.

Har mailat Comp men inte fått svar....

Gjorde i alla fall en obduktion av oljefiltret ... Den här är den enda synbara flisa jag hittade i oljefiltret. Med tanke på hur snabbt det blev sämre så borde det ha skurits ur stora flisor ur nocken. Antingen har jag tur som en tokig eller så är det totalras med lagerbyte på allt efter att ha pumpat lagerytorna fulla med järnspån.... Vi får se när jag tar ur tråget om inte resterna av min kamnock fortfarande ligger kvar på botten.

Bild

mvh
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Skriv svar