Traction system service?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Traction system service?

Inlägg av A-son »

Min C6 -05 har varnat för Traction system service ett par ggr nu. Dyker upp kanske var tredje gång jag kör.

När jag får detta meddelande blir det också reduced engine power - och "motorvarningslampan" (till vänster i varvräknaren) lyser.

När jag stänger av bilen och drar igång den igen så funkar det - men kommer tillbaka ngn gång ibland.

Har också märkt att oljetrycksmätaren rör sig liiite när jag gasar... Ska den göra det? Har aldrig märkt ngt tidigare... (har haft bilen i två år).

Bilen har gått 1400 mil - och är GM-servad för några hundra mil sedan.

Ngn som har ngn ide om vad det kan va?
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Re: Traction system service?

Inlägg av jakris »

Kolla däcktrycket.

Vad gäller "SERVICE TRACTION SYSTEM" kan det vara så enkelt som att däcktrycken är olika fram/bak.
(jag förutsätter att du har rätt förhållande däcksdimension fram/bak)

Vid ganska liten tryckskillnad mellan vänster & höger sida fick jag "SERVICE ACTIVE HANDLING SYSTEM" då och då på min 07:a.
Efter ha justerat tills alla hjul visar lika på displayen har jag inte fått felvarning på 2 månader :D

//Janne
Janne
C6 427 2013
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Inlägg av A-son »

Ok, tack.

Kollade däcktrycket - å det skilde bara ngn tiondel på ett av framhjulen...

Upptäckte dock att jag har lite "oljesprut" i ena bakhjulet. Känns som att det småläckt bromsolja eller ngt. Blir liksom en liten stänkrand i fälgen när jag kört.

Nåväl, jag har fått en tid på vette.se (r-tune) i nästa vecka. Lika bra att de får kolla upp ordentligt. Har ju ingen lust å sabba pärlan...
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jakris »

Hittade Vette.se grundorsaken, och är bilen OK nu ? //Janne
Janne
C6 427 2013
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Inlägg av A-son »

Absolut! De konstaterade att det var ngt knas med synkningen mellan sensorerna under gaspedalen och motsvarade på motorn.

De kollade alla koder, plockade isär vid sensorerna, gjorde rent - och nu går bilen som en klocka.

Guld värt att vända sig till proffs - som dessutom är ruskigt trevliga att ha att göra med!
Skriv svar