Ska frammåt sommaren skruva på kompressorn på vetten men har börjat fundera lite..
Vacuumet till växellådan ska ju bort med hjälp av en omyggnadssats som medföljde.
Men hur blir det med vaccumet till fördelaren, var plockar jag det någon stans? Lika så vacuumet till framlyktor och så.
Vacuum och kompressor
Vacuum och kompressor
Stingray -74 nu på lack
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Vacuum och kompressor
Hallå!
I och med att du inte kommer ha något vacuum i motorn så måste du ha någon form av annan källa, till exempel en extern pump. Dessa sitter på vissa nya bilar med diesel motor, men även också på äldre. De äldre har en mekanisk vacuumpump medan nyare brukar ha en elektrisk. Äldre peugeot och ford har en remdriven variant. Har läst någonstans att nyare volvo har en elektrisk. Då du kör corvette så måste du ersätta avsaknaden av vacuum som tidigare fanns i motorn för att kunna köra lysen etc. Jag gjorde en sökning på bildelsbasen och hittade denna http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d688891da5
När det gäller fördelaren så kan du helt enkelt skita i att koppla in fördelaren då den funktionen enligt min mening inte fyller någon funktion när motorn är i trimmat/förändrat utförande. Googla vilken funktion vacuum funktionen har på en fördelare så förstår du vad jag menar.
Kalle
I och med att du inte kommer ha något vacuum i motorn så måste du ha någon form av annan källa, till exempel en extern pump. Dessa sitter på vissa nya bilar med diesel motor, men även också på äldre. De äldre har en mekanisk vacuumpump medan nyare brukar ha en elektrisk. Äldre peugeot och ford har en remdriven variant. Har läst någonstans att nyare volvo har en elektrisk. Då du kör corvette så måste du ersätta avsaknaden av vacuum som tidigare fanns i motorn för att kunna köra lysen etc. Jag gjorde en sökning på bildelsbasen och hittade denna http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d688891da5
När det gäller fördelaren så kan du helt enkelt skita i att koppla in fördelaren då den funktionen enligt min mening inte fyller någon funktion när motorn är i trimmat/förändrat utförande. Googla vilken funktion vacuum funktionen har på en fördelare så förstår du vad jag menar.
Kalle
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Vacuum och kompressor
Motorn går lite kallare + att du spar lite soppa vid låg belastning.. Kallare är ju schysst:-)Kalle Mankan skrev:När det gäller fördelaren så kan du helt enkelt skita i att koppla in fördelaren då den funktionen enligt min mening inte fyller någon funktion när motorn är i trimmat/förändrat utförande. Googla vilken funktion vacuum funktionen har på en fördelare så förstår du vad jag menar.
Kalle
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Vacuum och kompressor
VA! du har ju alltid vaccum bakom spjället om du kör med en rootskvarn (men inte alltid efter kompressorn
). Kör du trycksatt förknasare kommer du även då att ha vaccum bakom spjället på låglast dock övertryck vid fullgas. Men det löser du med en backventil om det nu behövs.

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707