Inför lackering

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Palle
Nykomling
Nykomling

Inför lackering

Inlägg av Palle »

Jag är en nyfrälst corvette ägare till en -69 cab. Min ambition var från början att hitta ett fräscht exemplar där det bara var att tuta och köra. Så vart det inte !. Jag hittade en matching nr med orginallack som är krackelerad, men ändå väldigt fin för att vara 41 år gammal. Mina planer är att lackera om nästa vinter. Det som är påbörjat är att måla upp underredet och fixa till inredning med nya dörrsidor och skinn på stolarna.
Min fråga är hur man på bästa sätt tar bort den gamla lacken, eftersom det är glasfiberkaross och hur mycket som är värt att göra själv. Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig så skulle jag vara väldigt tacksam. Jag skulle behöva prata med någon kunnig inom detta område så man inte börjar fel. Man har ju hört en del att vid omlackning så bör man måla ex med svart färg och låta karossen åldras i ca 1 år för att lättare hitta insjunkningar i glasfiberkarossen som man sen spacklar upp och lägger en slutlack på.

Hur som helst så skulle jag vilja ha lite tips om arbetet och arbetsordningen.

Mvh
Patrick
Staffan...
Rookie
Rookie

Re: Inför lackering

Inlägg av Staffan... »

Jag är ingen expert på området, men har själv en 69:a som jag gjorde en hellack på för snart 2 år sen. Det råder delade meningar om hur man ska gå tillväga om man pratar med olika lackerare. Jag hade också krackelerad lack på min, dessutom en hel del sprickor. De lackerare som jag pratade med sa att all färg skulle bort och jag gjorde det med ett lackborttagningsmedel som var till just plastkarosser (fungerar riktigt bra). Behöver du få tag i sånt medel kanske corvette ola har det. Jag la upp en hel del bilder på min hemsida om hur jag gjorde med medlet och plastlagningar, så där kan du ju alltid slå en kik. Bara att maila om du undrar något, så ska jag göra så gott jag kan för att hjälpa dig.

staffan@solvberg.se
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
kamikaze
Rookie
Rookie

Inlägg av kamikaze »

Jag skrapade hela min kaross ren med en packningsskrapa och en värmepistol. ~60timmars jobb. Vet att det finns folk om har blästrat, vet inte om det gick bra..

Bilen står nu grundlackad hos en lackerare och väntar på att allt ska "sätta sig". Kommer att ha stått i 3månader när den blir lackad.
Stingray -74 nu på lack
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

jag blästrade eftersom sprickorna gick in en bit i glasfibret , du ser hur djupt det är om du provar slipa, jag blästra själv med en liten bläster från jula och det gick hur bra som helst. allt som var dåligt lossnade så på vissa ställen blev det ganska djupa gropar men det var ändå bara sånt som blivit riktigt dåligt. blästringen tog 4 timmar sen blev det riktig grovslipning och sprutspackling efter det. slipning igen på det och även det gick riktigt snabbt med 120 papper en förlack på det , blanda ihop en massa olika överblivna 2k färger. sen fick den vila i 3 månader så sprutspacklet fick sjunka ordentligt. lite slipning på det sen blev det lack. blev kanske 20 timmar arbetstid på hela lacken och jag är då helnöjd än iallafall.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Staffan...
Rookie
Rookie

Inlägg av Staffan... »

Finns många sätt att göra det på, men blästring har jag aldrig hört om på plastkarosser.

Ett tips när du fixar karossen:
Ofta finns det småsprickor, typ som ett hårstrå. Som kan vara svåra att se, men om man tar aceton och torkar av med så ser man dom tydligare. Det suger in och tar en stund innan det torkar. Ibland är sprickorna bara i gel coaten, men de kan även gå in i plasten och då är det bara att plasta som gäller.

Jag kan rekommendera att plasta så mycket som möjligt. Min åsikt i det hela är att vanligt spackel ska användas i nödfall och helst inget alls.
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
Skriv svar