Hej!
När jag startade upp corvetten så knackade det från främre delen av motorn, inte så kul.
Motorn hoppar mycket under 1000 varv och det knackande ljudet försvinner över tusen varv.
Är tacksam på funderingar om vad det skulle kunna vara.
Mvh
Nicke454
Knackningar från motor
Re: Knackningar från motor
Baserat på din kortfattade information så har jag 3 teorier.
1. Har du automat? Lösa bultar mellan flexplatta och turbin, låter som fan men slutar vid lite högre varvtal
2. Har du hydrauliska lyftare? En kass lyftare.
3. Kanske mindre troligt, men jag har vart med om att otät avgaspackning kan ge oerhörda metalliska knackljud!
Du säger att det försvinner över 1000 rpm, men hur är det med kall/varm motor? någon skillnad?
1. Har du automat? Lösa bultar mellan flexplatta och turbin, låter som fan men slutar vid lite högre varvtal
2. Har du hydrauliska lyftare? En kass lyftare.
3. Kanske mindre troligt, men jag har vart med om att otät avgaspackning kan ge oerhörda metalliska knackljud!
Du säger att det försvinner över 1000 rpm, men hur är det med kall/varm motor? någon skillnad?
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Re: Knackningar från motor
Hej!
Jo jag har automat, ska kolla bultarna.
Det är solida lyftare i motorn.
Ska även köra den varm och se om ljudet är kvar.
Går ut till bilen i kväll och lyssnar.
Tack för tipsen
Jo jag har automat, ska kolla bultarna.
Det är solida lyftare i motorn.
Ska även köra den varm och se om ljudet är kvar.
Går ut till bilen i kväll och lyssnar.
Tack för tipsen
Re: Knackningar från motor
Hej!
Jag testade att koppla bort vattenpumpen och generatorn, ljudet upphörde.
Men då är frågan.
Vad kan låta från vattenpumpen?
Eller kan ljudet uppstå när man spänner remmen och man påverkar vevaxeln?
Kan man haft remen för hårt spänd och skadat något lager?
Hmmm
tacksam över vidare funderingar.
Mvh
Nicke454
Jag testade att koppla bort vattenpumpen och generatorn, ljudet upphörde.
Men då är frågan.
Vad kan låta från vattenpumpen?
Eller kan ljudet uppstå när man spänner remmen och man påverkar vevaxeln?
Kan man haft remen för hårt spänd och skadat något lager?
Hmmm
tacksam över vidare funderingar.
Mvh
Nicke454
Re: Knackningar från motor
Detta är ju lite långsökt, men har en kamrat som var med om en liten olustig händelse (dock en mitsubishi eclipse 92).
Han hade problem med knackningar. Han körde hem bilen till mig och vi tog bort remmen som drev vattenpump och generator och ljudet försvann. Jaha, sa jag, vattenpumpen eller generatorn då. Börja med vattenpumpen, tror mer på den. Han körde hem bilen i lugn och ro, då han nu visste vad felet var. Håll koll på tempmätarn och laddningslampan var vad jag sa till han. Någon vecka senare när han ska starta bilen smäller det bara till, motorn fortsätter att gå men han stänger av direkt och kikar ut för att se vad felet är. Remmen är helt lös. Jaha, lika bra att köra bort bilen till ladan (50 m) så den kan undersökas. Tyvärr startar han bilen igen och körde dessa 50 m bort till ladan. Precis framme vid ladan smäller det till ännu en gång och motorn tvärdör.
Nå, så vad hände?
Remskivan på vevaxeln hade spruckit. Inte skruvats loss, utan helt enkelt bara brutits av och lossnat, så bultarna/bulten som håller skivan satt kvar med centrumdelen av remskivan på vevaxeln. Detta gjorde då att fläktremmen var helt lös och det var ju det som hände vid första smällen.
Vad hände vid den andra?
Jo, sekunden innan den andra smällen så sugs den lösa remmen in under kåpan till kamremmen och ändrar kuggföljden lite. Minns inte hur många krökta ventiler det blev, men bilen stod i alla fall mer än ett halvår innan han fick ordning på den igen. Kul? Nja, han ångrar rätt mycket att han inte bara putte bort bilen, eller tog bort den lösa remmen.
Men, det var ju bara knappt 50 m
Lärdom? Nja, förmodligen inte. Bilfanskap är inte alltid logiska. Men mekaniska oljud är sällan bra. Du skulle kunna prova med en borrmaskin, sätta en remskiva på den, spänna en rem mellan den och endast t.ex. vattenpump och köra maskinen för att se om samma ljud uppstår. Dock skall det nämnas att viss försiktighet krävs med detta då säkerligen lätt kan hända en olycka.
Lycka till.
MvH Martin
PS. Kan ju tillägga att även jag har råkat ut för ett liknande missljud, var då en vippa som knäckts i fäste. Vippade fortfarande, fast väldigt skevt och gjorde ett märkligt knackande ljud.
Han hade problem med knackningar. Han körde hem bilen till mig och vi tog bort remmen som drev vattenpump och generator och ljudet försvann. Jaha, sa jag, vattenpumpen eller generatorn då. Börja med vattenpumpen, tror mer på den. Han körde hem bilen i lugn och ro, då han nu visste vad felet var. Håll koll på tempmätarn och laddningslampan var vad jag sa till han. Någon vecka senare när han ska starta bilen smäller det bara till, motorn fortsätter att gå men han stänger av direkt och kikar ut för att se vad felet är. Remmen är helt lös. Jaha, lika bra att köra bort bilen till ladan (50 m) så den kan undersökas. Tyvärr startar han bilen igen och körde dessa 50 m bort till ladan. Precis framme vid ladan smäller det till ännu en gång och motorn tvärdör.
Nå, så vad hände?
Remskivan på vevaxeln hade spruckit. Inte skruvats loss, utan helt enkelt bara brutits av och lossnat, så bultarna/bulten som håller skivan satt kvar med centrumdelen av remskivan på vevaxeln. Detta gjorde då att fläktremmen var helt lös och det var ju det som hände vid första smällen.
Vad hände vid den andra?
Jo, sekunden innan den andra smällen så sugs den lösa remmen in under kåpan till kamremmen och ändrar kuggföljden lite. Minns inte hur många krökta ventiler det blev, men bilen stod i alla fall mer än ett halvår innan han fick ordning på den igen. Kul? Nja, han ångrar rätt mycket att han inte bara putte bort bilen, eller tog bort den lösa remmen.
Men, det var ju bara knappt 50 m

Lärdom? Nja, förmodligen inte. Bilfanskap är inte alltid logiska. Men mekaniska oljud är sällan bra. Du skulle kunna prova med en borrmaskin, sätta en remskiva på den, spänna en rem mellan den och endast t.ex. vattenpump och köra maskinen för att se om samma ljud uppstår. Dock skall det nämnas att viss försiktighet krävs med detta då säkerligen lätt kan hända en olycka.
Lycka till.
MvH Martin
PS. Kan ju tillägga att även jag har råkat ut för ett liknande missljud, var då en vippa som knäckts i fäste. Vippade fortfarande, fast väldigt skevt och gjorde ett märkligt knackande ljud.
Senast redigerad av Bred den tis jul 14, 2009 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Knackningar från motor
ta upp ventilkåporna, säkert nån vippa eller stötstång som gått sönder
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: Knackningar från motor
Hej hej!
Jo nu hittade jag felet. Det var remskivan som satt löst.
Tog bort bultarna på med gänglåsning och drog åt.
Inga missljud kvar och så blev det en ny besiktningstid.
Nu ska jag ta en bira.
Tack för tippsen/funderingarna.
MVH
Nicke454
Jo nu hittade jag felet. Det var remskivan som satt löst.
Tog bort bultarna på med gänglåsning och drog åt.
Inga missljud kvar och så blev det en ny besiktningstid.
Nu ska jag ta en bira.
Tack för tippsen/funderingarna.
MVH
Nicke454