C5 bromsar på C4

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

C5 bromsar på C4

Inlägg av Porginal »

Är det värt kostnaderna att kränga på det?? Ska ju för visso inte åka bana eller nått så avancerat så det e mest kanske utseende och allmänt uppträdande!

Nya skivor och belägg och stålomspunna slangar blir det vilket fall, men det blir ju en extra kostnad för ok och ombyggnadssats!

Är det skillnad på storleken på skivorna på C5 och C4?
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: C5 bromsar på C4

Inlägg av 745 »

Här har du en länkhttps://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=4&t=9804
Om jag har förstått det hela rätt använder man dessa bromsar i Camaro cup så om du inte tänkert köra hårdare än dom borde de räcka till.
Det största problemet är ju att det blir väldigt varma vid bankörning med riktiga däck varför kylningen bör ses över om man ska banköra.
Dom är även "billiga" (eftersom jag utgår ifrån att du köper en beg. uppsättning) jämfört med andra bromskitt till C4, sen finns det ett stort antal leverantörer utav slitdelar till bromsarna vilket även de sänker kostnaderna.
Nackdelen är att du behöver en adapter som höjer den ofjädrade vikten något men som sagt var ska du inte köra bana så borde det inte vara något stort problem.
Kom ihåg att byta bias spring om du ska behålla C4 bromsarna bak.
Du borde få plats med dom innanför dina nya fälgar (själv fick på mina med några mm till godo jag har de 17 tummarna som kom som option 88).
Mitt första riktiga testet blir i Linköping den 16 Majhttps://forum.clubcorvette.se/viewto ... =37&t=9876 :twisted:
Sen kan du få en rapport, men det är väll som vanligt att det största problemet sitter bakom ratten.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Hej.

Du som har en -95 borde ha J55-bromsar original, alltså stora bromsar fram. Kolla din RPO-lista (i facket mellan stolarna?).

Då har du 13" skivor fram och C5 är nog i stort sett samma så storleksmässigt vinner du inget. C5-prylarna är väl lite kraftigare även om dimensionerna är väldigt snarlika, knappast värt bytet om du egentligen inte behöver det. Men å andra sidan så kan det naturligtvis vara fränt och då är det väl bara upp till dig :mrgreen:

Fräscha J55-grejer borde funka länge, se till att köra in de nya skivorna/beläggen.

Finns nog mycket info om C4 std / J55 / C5-bromsar på nätet om man söker runt lite.

Hittade detta på nätet med en hel del bilder http://www.coppercorvette.com/c5toc4brakes.htm. C5-grejer är kraftigare men intressant att se att 13" C4-skivor har större diameter än C5...

Lycka till.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

Ja på listan står det J55 e ju svårt att se skillnad på 300 och 330 när grejerna sitter på bilen
Men får plocka av fälgen och mäta, sitter det 330 skivor på så blir det bara nya skivor belägg och slangar!

Visst va C5 oken snyggare men kostar ju lätt någon tusing extra och då e det ju inte värt det!
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Jag har konverterat min 85:a till C5 ok och skivor fram. Skillnaden blev minst sagt enorm. Nu är det förstås inte samma pulver i mina originalgrejor som dina men ojoj säger jag bara.
Som föregående talare skev så är en "bias" fjäder ett måste. Kändes som att bilen skulle göra en framåtvolt när jag provkörde första gången... :)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Lasse-HBG skrev:Jag har konverterat min 85:a till C5 ok och skivor fram. Skillnaden blev minst sagt enorm. Nu är det förstås inte samma pulver i mina originalgrejor som dina men ojoj säger jag bara.
Som föregående talare skev så är en "bias" fjäder ett måste. Kändes som att bilen skulle göra en framåtvolt när jag provkörde första gången... :)
Vad har du för fälgar??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Jag har 17 tums sk "sawblade-fälgar" tror jag dom heter. tror du har såna på din enl bilden om jag inte missminner mig.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Jag har värmeproblem med bromsarna.
Efter att jag provat ett 10 tal varv på Sviestadsbanan blev dom så varma så att jag valde att avbryta körningen och åka hem och se över kylningen.
Nästa bantest var på SLCs Barkarby bana (som i och för sig tog hårt på både bromsar och däck enligt många) är det nu dags att byta belägg.
Självklart blir det s.k. racebelägg men problemet kvarstår det blir varmt :evil: (bakfälgarna var över 100 grader efter att jag tagit en 5-10 minuters avkylningssväng och fram fälgarna var givetvis ännu varmare).
Jag tror att det bland annat kan bero på fälgarna 1988 Z51 & Z52 http://www.joby.se/corvette/div/corvette_wheels/ inte har så stora lufthål, är det någon som har några andra förslag eller erfarenheter :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Var FÄLGARNA 100c???

Jisses :shock:
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Det var inte bara bilen som var varm, så när jag stog där med vattenflaskan kunde jag inte hålla mig utan skvätte lite på fälgen och det bara fräste till. Men det är nog inte så märkvärdigt som det låter, tänk så här vilken temperatur har en mattsvart yta som har legat i solen när det är 40 grader i skuggan? Och det är ju inte helt ovanligt med glödande bromskivor vid hårdare körning (även om inte mina var så varma) och om dessa då ligger emot fälgen så blir den rätt varm.

Nu planerar jag att prova med C5 bakfälgar runt om eftersom det borde bli bättre ventilation både p.g.a. storleken och större lufthål (mindre ekrar)
Att jag dessutom kan fixa fram något beg. slicks som passar till dessa från en kompis som kör racing gör ju inte saken sämre.
Nackdelen med slicksen är ju att det blir ännu större påfrestningar på bilen(bromsar hjulupphägningar chassie m.m. men jag får väll se vad som händer.)
Här http://forums.corvetteforum.com/autocro ... or-c4.htmlär en bra tråd om ducts.
Dessutom har jag äntligen hittat färdiga "ducts"http://forums.corvetteforum.com/autocro ... price.html som borde förbättra kylningen.
Jag ska även byta till race belägg som borde vara effektivare vid bankörning(kortare bromstider, lägre temperatur)
Om inte det här fungerar får jag väll kontakta någon som vet hur man fick bromsarna att fungera på de gamla Camaro Cup bilarna, om inte någon här har något förslag.

Nästa test blir troligvis på Malmby med CCS.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bromsarna har fungerat utmärkt men det har blivit för varma :evil: vid bankörning mer om detta i denna trådhttps://forum.clubcorvette.se/viewto ... omskylning
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Hot Rod skrev:Hej.

Du som har en -95 borde ha J55-bromsar original, alltså stora bromsar fram. Kolla din RPO-lista (i facket mellan stolarna?).

Då har du 13" skivor fram och C5 är nog i stort sett samma så storleksmässigt vinner du inget. C5-prylarna är väl lite kraftigare även om dimensionerna är väldigt snarlika, knappast värt bytet om du egentligen inte behöver det. Men å andra sidan så kan det naturligtvis vara fränt och då är det väl bara upp till dig :mrgreen:

Fräscha J55-grejer borde funka länge, se till att köra in de nya skivorna/beläggen.

Finns nog mycket info om C4 std / J55 / C5-bromsar på nätet om man söker runt lite.

Hittade detta på nätet med en hel del bilder http://www.coppercorvette.com/c5toc4brakes.htm. C5-grejer är kraftigare men intressant att se att 13" C4-skivor har större diameter än C5...

Lycka till.

C5:an har större klossar så dom nyper bättre men givetvisär j55 bättre än standard.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar