Sida 2 av 3
Postat: ons apr 04, 2007 0:48
av bogo
Jaha, nu har den förhoppningsvis sista lådan från Summit anlänt. Äntligen har jag nu allting för att börja bygga mitt nya avgassystem mm. Det blev Mr Gaskets kopparpackningar följt av två Random Tech racekattar, X-pipa i rostfritt för 3" rör från Magnaflow samt två Flowmaster deltaflow dämpare-det ska bli spännande att höra ljudet från den nya maskinen genom detta system. Givetvis blev det även lite annat smått och gott när man ändå skulle handla bl a Summits egna centerbolt ventilkåpor som faktiskt ser riktigt bra ut även i verkligheten och hade ett bra pris.
Mina nya toppar bör dyka upp här hemma i april och då kan jag börja mäta lämplig stötstängslängd och få till ventil/stötstångsgeometrin. Har dock aldrig gjort det förut så har någon bra tips/länkar så mottages detta med tacksamhet.
Postat: tor apr 05, 2007 12:40
av gbak
Jag gjorde en enkel beräkning utifrån en känd stötstångslängd.
Du kan läsa mer här:
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=3615
Eller så skaffar du nån vippa som Hoffman påstår är jättebra.
Postat: mån maj 21, 2007 22:40
av bogo
Äntligen har mina nya toppar kommit; Air Flow Research 210cc Eliminator.
Helt CNC frästa kanaler och förbränningsrum samt rejäla insugs och avgaskanaler. Man har satt i ventiler, fjädrar etc från den senaste generationen (LSX) cheva motor så hela mekanismen blir mycket lättare och därmed varvvilligare. Många turer blev det men nu är de här-nu finns det hopp att bilen kommer ut på vägarna i sommar. Det är nästan synd att sätta på dem på motorn så snygga som de är...
Förbränningsrum:
Insugskanaler:
Avgas:

Postat: mån maj 21, 2007 22:47
av vett74
dom där topparna såg riktigt fina ut,trevliga kanaler

Postat: tis maj 22, 2007 0:03
av bogo
Ja, de blänker rätt bra

De kostar ju en slant (grundpris $1540) men det skiljer ju inte mer än några hundra dollar gentemot andra som inte är CNC frästa och även om flödet inte säger allt så borde väl toppar som klarar mer än 300cfm vara rätt OK... Minst lika viktigt är dock att man lättat ventilmekanismen så grymt mycket att man kan varva rejält mycket mer med en hydraulroller. Är rätt lat och kan man slippa oroa sig för ventiljustering (mekanisk kam) så är det ju bra tycker jag.
Få se nu-kanske Cadillacs race hydraulrollerlyftare (endast $220) som klarar +8500rpm och som passar mitt gamla block kanske skulle vara något

Postat: tis maj 22, 2007 9:26
av Corv1-Micke
Riktigt fräcka!
Du får visa mig dem IRL vid tillfälle!
/ Micke
Postat: mån jun 04, 2007 21:23
av bogo
Har nu ägnat lite tid åt att mäta in rätt stötstångslängd. Det finns ju tydligen två skolor om hur detta ska göras; antingen ska kontaktytan mellan vipparmsrulle och ventil röra sig så lite som möjligt eller den andra varianten som går ut på att kontaktytan ska vara så centererad som möjligt på ventilskaftet. Optimalt så vill man ju att det ska vara båda delarna men det är inte så lätt att åstadkomma utan att använda mer kostsamma delar som Jesel vippor mm. När jag ställde in stötstången för minimalt märke så blev stötstången ca 7.6 tum lång (standard 7.2) och placeringen blev följande:
Smalt fint märke, bara ca 1.5 mm brett men ack så osymmetrisk placering-stor risk för snedbelastning. Tillämpade här Millers sk. mid-lift princip vilket var ganska intressant-hade nog inte testat så här lång stång annars.
För att få märket på mitten istället så blev stötstången ca 7.3 tum. Inte helt lyckat med ett så stort märke då det innebär att rullen rör sig mycket.
Nu är det ju många faktorer som gör att det inte är helt lätt att få en optimal anliggningsyta; bl a så är ventilen ngt längre än standard och dessutom så är ARP vipparmsbulten 2/10 mm för liten i diameter vilket ger lite glapp. Har pratat med flera och givetvis så har man diametralt olika åsikter om vad som är "rätt".
Har laborerat med olika stötstångslängder i flera dagar nu och känner mig lite stressad att få iväg en beställning hos Summit så jag satsar nog på att få ett centralt märke och accepterar att rullen rör sig lite yvigt. Funderar på Coms HiTech varianten, dyra men kanske dumt att slarva med denna del? Tänkte även passa på att beställa en extra serpentinrem men Summit har fel i sin web katalog, ngn som vet vilken längd en standard rem ska vara för en -90 L98?
Postat: tor jun 28, 2007 21:16
av bogo
Strul!
Givetvis fanns inte den stötstång jag skulle ha på lager hos Summit utan var på "back order" vilket kan innebära lång väntan-fick beställa snäppet kortare (det blev CompCams Hi-tech).
Mina toppar fick bearbetas lätt då stötstången tog i insugskanalen på flera ställen men så blir det kanske med 2.08" ventiler. Det verkar som AFR gjort några mindre avvikelser från L98 layouten, ventilerna förefaller lite isärflyttade samt golvet i insugskanalen är något höjt vilket då medförde att insugskanalerna inte linar upp riktigt bra. Blev rekommenderad en speciell epoxiprodukt som kallas "Splashzone" som bl a Reher-Morrison i USA använder för att göra ändringar i insugskanaler. Går att köpa från R-H ganska billigt men då den klassas som "Hazardous" så går det inte att skicka med flyg. Hittade till slut en källa i Sverige som sålde för ca 1000:-/kg-det fick bli Morosos variant från Persåkers istället för 390:-. Nu får man plasta upp varje port lite grann, inte mkt jobb men alla smågrejer gör att det drar ut på tiden-jag som vill köra på Mantorp i år. Bara försöka reda ut vilken gegga man ska ha på topplocksbultarna tog ett antal timmars velande (det slutade med molyfett under brickor och bultskalle samt Hylomar på gängorna). Jag kan fö rekommendera RIMA (
http://www.rima.se/flager.html) som hade mycket produkter som kan vara lite knepiga att hitta.
Mina nya och blanka ventilkåpor passade förstås inte heller

fattades ett antal mm för att få plats med låsmuttrarna till rullvipporna-numera till salu (kåporna alltså).
Misstänker också att drevet på startmotorn inte är i bästa skick, nya utgifter

?
Postat: ons aug 01, 2007 23:23
av bogo
Nu är motor, koppling, låda och balk på plats igen. Motorn var inga problem eftersom kopplingen monterades efter att blocket satt på plats annars hade det blivit lite knöligare eftersom den är ganska skrymmande. Även lådan gick in efter lite svordomar, tryckte man ner kopplingen gled den in lätt. En låda från Summit innehållande nya ventilkåpor (höga) samt stötstänger kom igår så ikväll kom vippor, lyftare och stötstänger på plats-ventiljustering följer.
centrumbalken var dock ett annat kapitel-helt överjävligt jobbig att få dit. Dessutom har jag förzinkat bultarna och tydligen var zinkskiktet rejält tjockt eftersom man fick ta i så man fick blodsmak i munnen. Det underlättade inte heller att jag satt dit en kardanring. Känns dock rätt bra nu när det blir lite mer pulver i motorn i kombination med slicks, man har ju bara två ben

Kvar att göra är bl a avgassystem, inkoppling av all el, mappning och besiktning-finns fortfarande visst hopp om Mantorp den 10 augusti....
Postat: tor aug 02, 2007 12:16
av frisk
Kul att få träffa dig på Säve!

Ser ut att bli en riktigt farlig bil det där... Du kommer väl inte tävla när jag gör det va??

Fast det e klart, du såg ju hur långsamt jag kan köra också hehe va va det??24 sek?? hehe
Lycka till med motorbygget

Postat: tor aug 02, 2007 17:29
av bogo
Detsamma, alltid kul att se vem som döljer sig bakom signaturen! Jag tror inte du behöver vara orolig för att få pisk, åtminstonde inte i år. Tidigare har det alltid tagit tid att få allt att lira och även mappningen har tagit rätt lång tid att få till (det finns 51 olika menyer att gå igenom i sprutet). OM jag nu fixar att komma upp till Mantorp nästa helg så lär det säkert vara något som gör att bilen inte kommer gå för fullt. Antagligen hinner jag inte få på kompressorn innan helgen, får väl ta med grejerna och montera på fredag natt när ni andra rockar loss och dricker bärs. Har heller inte fixat ett mindre remhjul (=högre laddtryck) till kompressorn så bara detta är nog 50hk som jag tappar. Jag tror dock att 24 sekunder ska gå att bräcka, borde gå med enbart startmotorn

Jag antar att du kommer åka upp? Jag kanske utmanar dig med min Civic 1.4 med barnstol och takbox istället

Postat: tor aug 02, 2007 20:06
av frisk
haha nä jag har fortfarande inte fått min växellåda

Så jag får vara hemma och måla huset eller nått istället.

Postat: tor aug 02, 2007 23:03
av bogo
Med din motor behöver du väl knappt någon växellåda...

Postat: mån aug 06, 2007 23:04
av bogo
Tyvärr verkar tidplanen för optimistisk för att klara en resa med Corvetten till Mantorp i år (igen)

Efter att monterat en mängd smådelar, sladdar, givare och skruvar visade det sig att ventilkåpan på passagerarsidan tar i AC-kompressorn-skit också men det är ju sådant som man får räkna med. Jag ska testa med att lägga brickor mellan kompressor och fäste (det behövs ca 5mm för att gå fritt. Funkar inte detta så får jag kapa ut lite i kåpan och lämna in för svetsning. Sedan har jag ju hela avgassystemet samt besiktning kvar dessutom. Kanske lika bra att man tar det lite lugnare, speciellt som motorn och koppling måste köras in innan man börjar pressa på. Jag får väl sikta på Blackracet vid bananpiren den 31/8 istället.
Postat: fre aug 24, 2007 12:50
av Corv1-Micke
Hur går det i garaget? Uppstart snart?
/ Micke
Postat: sön aug 26, 2007 22:24
av bogo
Snart är väl ett relativt begrepp... Med tanke på att jag hållit på med detta projekt sedan förra året så blir det nog uppstart snart. Håller på att svetsa ihop avgassystemet nu. Det är rätt besvärligt att få plats med ett dubbelt 3" system, dubbla kattar, X-pipa mm. Jag satte först kattarna i tunneln ungefär under mittkonsolen. När alla rör från headers till kattarna var tillkapade och ihoppunktade tog jag mig en funderare och det slutade med att jag skrotade allt och började om från början. Kattarna låg mkt nära golvet och med tanke på hur varma dessa blir så hade nog inredningen smält. Nu sitter kattarna direkt på kollektorerna istället. Det har blivit mycket kapande och filande för att få rören att ligga nogurlunda men nu noterade jag att röret efter katten på vänstersidan ligger ngt lågt och kommer sannolikt slå i ramkrysset (som sitter på alla cabbar)-fram med svets och vinkelkap igen

Ska sätta dit lite värmesköldar också då golvet vid kattarna är i plast. När avgasystemet är klart så ska jag svetsa om ventilkåpan lite då ACkompressorn just nu tar i. Sen handlar det nog bara om några dagar innan provstart!
Postat: fre aug 31, 2007 17:13
av bogo
Nu börjar avgassystemet bli färdigt.
Katalysatorerna är små men det är ändå ganska trångt mellan växellådan och golvet:
Efter kattarna går rören in i kardantunneln. Här sitter en upphängning som ursprungligen kommer från LT1 modellen (passar mot befintliga bulthål) som funkar bra när man kör med ett dubbelt system. Som jag misstänkte fick jag göra om rören lite då rambalkarna tog i rörens undersida. Samtidigt gick det inte att få upp rören hur långt som helst pga av upphängningen, nog inte mer än 1 cm tillgodo på både över- och undersida.
X-pipan hamnade ganska långt bak men det var gott om utrymme så här får den sitta! Även här har jag införskaffat LT1 ans upphängning som bultas i befintliga bultar i diffhuset (syns dock inte på bilden).
Och längst bak mina Flowcraps, oops menade Flowmaster. Jänkarna sågar denna dämpare jäms med fotknölarna (ett annat namn de har på den är Chokemaster...) men jag fick dom billigt i Sverige, den är kompakt och rörskarven är inte svetsad så man kan ju byta i värsta fall.
Alla rör förutom X-pipan är vanliga 3" från Mekonomen. Det behövdes ett antal böjar och vanliga raka. Något som underlättade var att de nu har sk 90' svetsböjar som är en böj med mkt snäv radie vilket var perfekt vid ljuddämparingången. Detta blev en billig lösning, uppskattar att systemet exkl headers gick lös totalt mellan 4 och 5000:- (trots metalliska racekattar som är relativt dyra). Det har ju varit rätt besvärligt att få det att passa (och det är ju inte helt färdigt heller) men nu när jag sitter och studerar bilderna känns det rätt bra ändå

Nu återstår bara lite finjustering av passformen, hitta på någon form av värmeskyddsplåtar runt resp. kat, svetsa på slutrör på dämparna samt måla med högtempfärg.
Det hinns dock inte få färdigt allt som behövs till Höstcruisingen nästa helg (heller)

Postat: sön sep 09, 2007 23:08
av bogo
Då var avgassystemet klart
Passade även på att fylla på olja i växellådan innan det blev för trångt att komma åt påfyllningspluggen. Efter tips av zfdoc.com så åkte jag till BMW och köpte 10W-60 motorolja (som används i M5). Ska fungera lika bra eller bättre än GM´s växellådsolja. Tidigare har jag fyllt på lådan genom slang via motorrummet men nu hittade jag en slags injektionsspruta modell stor i metall (tror den kommer från Biltema ursprungligen). Med en en liten slangstump så var det inga problem att trycka in oljan när man låg på golvet istället-det var betydligt lättare än min tidigare metod.
Har nu noterat att bränsleledningen nästan ligger an mot en headerspipa. Nu får man väl ta loss både tilloppsröret och returen (de sitter ihop) och försöka bocka om dem. Det får nog bli en liten värmeskyddsplåt också.
Postat: tis sep 11, 2007 16:15
av Corv1-Micke
Snyggt! Du säger väl till när det blir uppstart!?!
Postat: sön okt 07, 2007 18:50
av bogo
Jag får nog döpa om tråden till "bättre drag år 2008 istället".... Är lite less på det hele nu; tydligen hade AC konsolen hamnat lite snett när jag skulle dra fast den permanent, resultatet blev en sprucken konsol

. Fick åka och lämna den för svetsning (väntar fortfarande på att få tillbaka den). Idag skulle jag dra fast tändstiften och givetvis sprack ett av stiften i porslinet

. Typiskt, har aldrig hänt tidigare när man haft stift som inte varit special. Har nu äntligen fått dit alla headersbultar. Den sista satt längst in bakom åttans cylinder. Det tog nog en hel arbetsdag och otaliga experiment med olika verktygsvarianetr (inkl. itusågande av ringnycklar mm innan den satt där). Tyvärr måste ju headersen av igen för att man ska komma åt topplocksbultarna (som ska efterdras efter första uppstarten).
Postat: sön feb 03, 2008 12:57
av gta324
Hur går det här då?
Vilka stötstänger tog i topparna på din motor?
/N.
Postat: ons maj 28, 2008 21:24
av bogo
Det är kanske dags för lite uppdatering. Efter lite mackel med mina nya bränsleslangar i motorrummet (bla läckte en av de pressade kopplingarna-tydligen är teflonslangen lite svårjobbad) så fick jag tryck i bränslesystemet. Kollade alla vätskor, gjorde några justeringar på start-up mappen samt tog ett djupt andetag och vred på startnyckeln.....den startade omedelbart
En bild på motorn i sitt nuvarande besiktningsskick, t o m luftpumpen är på plats (dock rensad på allt innehåll):
Ljudet var.....annorlunda...
Motorn låter på något sätt hårdare och ganska högfrekvent, inte mkt V8 muller. Det är kanske X-pipan så åstadkommer detta.? Volymen är också betydligt högre än tidigare, den låter inte alls som en C4...Ärligt talat så är jag inte riktigt nöjd med ljudkaraktäristiken och volymen i kupéen lär begränsa alla resor länger än 2 km. Jag får nog se mig om efter nya slutdämpare.
McLeod kopplingen känns lite hårdare än original och den tar annorlunda men det kanske hinner ändras när den är inkörd (efter 500 miles).
Efter lite justeringar i bränslemappen så ligger lambda och pendlar mellan 13 och 14 vilket bör vara ok och den går faktiskt hyfsat jämt på tomgång. Min hemgjorda knackindikator blinkar dock som en Thailändsk julprydnad (dvs hela tiden), misstänker att original knacksensorn jag använder inte riktigt funkar med min ombyggda motor samtidigt som smidda kolvar, annorlunda spel etc antagligen gör att motorn slamrar mer än tidigare.
Efter att vaskat av två års garagedamm så vågade jag mig på en kort provtur som dock slutade med bogsering tillbaka till garaget
Jag hade förväntat mig att det skulle ryka lite från motorn vid uppstart, dock utvecklade det sig till lågor när motorolja läckte på varma headers.... Efter mindre panik avtog både rök och lågor och det snöpliga återtåget till garaget påbörjades (bogserad av en gammal Chryslervan).
Nu är det dags för läcksökning, efterdra topparna, byta olja och filter. Hoppas bara inte att läckan sitter i bakkant mellan insug och block (där det krävdes mkt silikon för att fylla ut mellanrummet).
Postat: tor jun 12, 2008 22:33
av bogo
Två steg framåt och ett tillbaka sen senast...
Jag rev av vänster ventilkåpa samt headers och drog de toppbultar jag kom åt. Endast en rörde sig lite när jag drog till moment (65fotpund). Nu har jag läst någonstans att om man ska efterdra "riktigt" så ska man lossa bulten helt. Börjar tröttna på att inte få köra bilen så nu börjar det bli lite genvägar

Eftersom i princip alla bultarna satt fast på förarsidan så antog jag att de även gjorde det på passagersidan (där det är ett he..vete att komma åt alla bultarna). Jag kommer ju ändå inte köra med mycket ladd (max 8 psi tror jag min Vortech orkar med) så jag hoppas på att det ska funka, får väl ägna nästa vinter åt en seriös efterdragning
Misstänkte att oljeläckan kom från fördelaren så det blev byte av packning samt en massa Hylomar. Passade även på att smeta på extra silikon utanpå skarven mellan block och insug samt körde i Loctite gängtätning vid oljetrycksgivare.
Satte även dit ramkrysset-justeringar med hjälp av vinkelkap
Ikväll blev det ny provstat; resultatet: nya rökssensationer (dock inga lågor) samt vattenläckage från avgasrör (!). Det läckte ut en massa vatten från skarvarna i X-pipan när jag körde ut bilen, hoppas det beror på att jag blåst in vatten i ljuddämparna när jag tvättade bilen för några dagar sedan (alt. kondensvatten från tanken kanske-ska nog fylla upp tanken nästa gång bilen står i två år).
Trots mycket krälande under bilen så hittades inga oljeläckor, undrar om mitt avgassystem kanske inte blev helt lyckat ändå..? vänster kat ligger bara ca 10mm från golvet (som iofs är skyddat av en värmeplåt samt isolering), röken kanske kommer från Al/glasfibermattan som blir för varm? Jag har hört att det ryker rätt mycket vid uppstart om man lindat headers med glasfiberremsor, kanske samma sak som händer här? Någon annan som använt Karnags självhäftande Al/glasfiberisoleringsmatta och drabbats av något liknande (rökutveckling)?
Har hittat en firma i Kungsbacka som säljer pigment att hälla i motoroljan, efter kan kört motorn lite så kan man lysa med en UV-lampa så flouricerar oljan och teorin är då att man tydligt ska kunna se var läckan är. Får se om detta blir nödvändigt att ta till.
Hade tänkt ta bilen ned till Båstad nu i midsommar, måste dessutom besiktiga innan...
Postat: sön jun 15, 2008 23:10
av bogo
Nu verkar det som jag fixat röken som kom från "en obestämd plats i rummet", det var en av kryssbalkarna som var rätt skitig och oljig och som låg väldigt nära vänster katalysator. Efter att ha kört en stund med balken borta så var det rökfritt. Skulle precis ringa hem och säga att nu är bilen klar, då började det ryka kraftigt igen

Vid inspektion var det en liten pöl under vänster headerskollektor så det verkar som min tidigare lagning inte höll. Nu lutar det åt att jag får riva loss hela insuget för att göra om tätningen mot blocket, skitkul att riva ett superraminsug som alla vet:(
Tydligen finns det en tätningsmassa från Permatex som heter "The right stuff" som ska vara suverän. Jag har sett den hos några grossister bla i Stockholm, möjligtvis ngn som sett denna saluföras i Göteborg eller dess närhet???
Hursomhelst så spelade jag in en kort videosnutt så man kan höra hur den låter:
http://www.youtube.com/watch?v=s7YV7HyPEWQ
Postat: fre jul 11, 2008 0:48
av Corv1-Micke
Nååå????
Blir det nått Mantorp?

Postat: mån jul 14, 2008 11:24
av bogo
Det visade sig att insugsplattan hade väldigt liten anliggningsyta mot blocket i bakkant så jag fick riva loss hela insuget. Efter påsvetsning av mera aluminium och "Right stuff" på tätningsytorna så monterades allting tillbaka. Efter ett nattmekande med mål att få besiktiga bilen dagen efter så visade det istället att bränslepumparna inte gick igång av ngn outgrundlig anledning

Jag har väl glömt ngn jordsladd el dyl. Är på resande fot tills på söndag, då blir det ny felsökning och förhoppningsvis inkörning, besiktning och därefter montering av kompressorn. Har gott hopp om att kunna köra på Mantorp i år.
Såg dessutom att vette.se skulle sätta upp sin Rototest på clubmästerskapet och man skulle få göra en effektmätning för 500:-. Det skulle vara kul att få en siffra på hur mkt/lite effekt man har.
Postat: fre jul 25, 2008 16:56
av bogo
Hittade till slut elfelet som gjorde att pumparna inte gick (huvudsäkringen till Autronicsprutet gick hela tiden): jag hade klämt fast ena sladden (den som ligger med +12v hela tiden) till injektor 4 under en av skruvarna som håller fast plenumboxen på mitt Superraminsug (skruven sitter helt dold så man kan inte se ng från utsidan). Det tog några dagar att hitta detta fel.
För att laga kabeln så var jag tvungen att riva insuget....igen....

Lyckades inte få dit alla jäkla småskruvar som håller ihop insuget -för trångt med mina höga ventilkåpor (börjar bli väääldigt less på detta insug nu). Håller nu på att sätta dit ett antal pinnbult istället så man kan skruva fast lådan innefrån istället. Hinner inte mappa->besiktiga->montera kompressor->ny mappning innan den 10:e så det blir inte Mantorp i år heller

Postat: fre aug 01, 2008 16:23
av bogo
Snabb uppdatering: besiktigade bilen idag efter snabbmappning. Resultatet blev faktiskt helt rent papper

Det var dock så varmt idag (+30) att den "drev iväg" från lambda 1 som jag hade ställt in kvällen innan (lägre lufttemp) så HC värdena blev lite högre (85) än vad som det nog skulle blivit om den gått på lambda 1. Fortfarande oljeläcka, dock på ett annat ställe verkar det som eftersom det nu blir små fläckar mitt under motorn (bakkant motor-svänghjulskåpa oljefuktig), dock inget som direkt förhindrar användning.
Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"
Postat: ons aug 19, 2009 18:49
av bogo
Lite uppdatering: har inte blivit mkt gjort det senaste året. Svårt att kombinera föräldrarollen, jobb och bilmek. Gjorde ett nytt försök att få liv i liket i våras men det slutade som vanligt i oljeläckor på headersen, rök och elände. Har kört ca 60 mil med den nya motorn, dock enbart lugn körning pga läckorna, koppling som måste köras in försiktigt,kass mappning etc. Har tätat läckor från ventilkåporna mer det verkar fortfarande tryckas ut olja där bak någonstans. Ngt jag lärt mig nu är att mina fina blå gummiventilkåpspackningarn från FelPro (silikon?) kräver att man gör minutiöst rent från olja, fett etc på tätningsytorna. Jag har ju en högtrycks oljepump så det kanske bidrar till att det läcker, underar på att byta fjäder till en standrd så trycket sjunker. Har även testat med att ta bort vevhusventialtionen (släpper rakt ut till atmosfär) och det verkar göra det bättre-tycker att det är konstigt om det är högt tryck i vevhuset då allt i motorn är nytt och blocket renoverat.
Det har endast blivit lite småinköp av bra-och-ha prylar. Har skaffat mig ett nytt och mindre remhjul till kompressorn. Det är lite speciellt då det ofta uppstår remslir vid mera snurr på kompressorn, denna variant med slitsar för 6-ribs rem från Blowerworks ska enligt uppgift vara lika bra som en 8-ribs oslitsad.

När jag besiktigade i juli så fick jag föga förvånande nedslag på att den bullrade för mycket-de hade enligt uppgift skärpt kraven i år då jag hänvisade till att den godkändes förra året. Får nog byta mina Flowmasters till ngt som dämpar....
Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"
Postat: tor aug 20, 2009 11:34
av ornet
Skönt att se det är fler som gått på krypfart med mekandet.
Synd bara på denna jädrans oljan som ibland verkar ha förmåga att krypa ut rätt genom blocket eller vart tusan det kommer ifrån. Begriper inte varför det bildas ett så högt tryck och i så fall vad är felet eller hur skall man åtgärda det.
Tips emottages med glädje.
Läser ju emellanåt att högtryckspump ej är nödvändigt, men skulle den orsaka all denna oljekatastrof? Kan det finnas nån som bytt och har ngt positivt att bidra med?
Förstår nu varför mina gummipackningar läcker således! Inte tokrent!