nedräkning pågår

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

nedräkning pågår

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner!

Säkert fler här som också räknar ner dagarna nu tills man får ta fram sin vette och ut och glida i fina vår vädret förhoppningsvis:)
Efter snart sex månader under filten så ser man ju fram mot en smidig och enkel start, men det kan ju ha hänt en del under vintervillan, så jag tänkte att vi kunde fylla på med diverse matnyttiga tips här hur man på bästa sätt får igång sin vette.

Kom gärna med tips och råd vad man bör tänka på inför första starten.

Tack på förhand!
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: nedräkning pågår

Inlägg av Ubbe »

C5 örebro skrev:<null>
Hej! Jag hoppas att det inte blir något problem med uppstarten! Har haft batteriet bort kopplat och då brukar man bara behöva ställa klockan:) motorn låter jag gå på tomgång ett bra tag utan att gasa . Varva motorn utan belastning är förbjudet, det fick jag lära mig när ventilfjäder gick av:( men som sagt det ska bara vara att starta bilen och köra:) ps motor oljan ska du helst ha bytt i höstas. / Ubbe
PerLundqvist
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerLundqvist »

Ett sista puts överallt samtidigt som det vanliga oljebytet innan den kommer ut på vägarna (oljebytet som jag glömde i höstas). Går igenom bilen totalt med rätt däcktryck runtom, att alla lampor fungerar osv osv..

Sen måste jag fråga Ubbe ang. att varva utan belastning, är Corvetten mer känslig än andra bilar för det? Jag själv har gjort det ett antal gånger utan problem.
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Tack Ubbe & Pär för era svar....jag han med ett oljebyte innan vinternföärvaringen, så det ska ju vara grönt på den där fronten. En sak jag funderar över är ju att olja sannolikt ligger i botten nu, d v s den har runnit ner från motorns rörliga delar. Kan det vara en fördel att hälla i lite olja innan start eller är det onödigt?
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Att köra runt motorn på start motorn ett tag, har jag gjort på mina båtmoterer så att man får upp olje trycket är ju inte fel.
Just på min årsmodell 2002 så är ventilfjädrarna sämre, kommer att byta alla i år. kolla tråden här :wink: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... der#p82202Det finns många duktiga meckar på forumet som kanske kan vidar utveckla det här med inte varva motorn utan belastning.
Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Larzzon »

Är de bara jag som är sent ute med skruvandet? :P haha

Bild
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 örebro »

Du har väl inte kört in vetten i vardagsrummet Larzzon? :wink:
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Vilket lyx :P Handgjord persier matta på garage golvet :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Larzzon »

haha man kan ju inte ligga på ett betong golv å frysa när man skruvar finbil ;P
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
azer666
Nykomling
Nykomling

Inlägg av azer666 »

Låta motorn gå på tomgång ett tag innan man kör iväg och köra sakta på en lite ojämn väg för att saker och ting ska "falla på plats" och köra tills motorn blir helt varm och köra lugnt första rundan har jag fått tipsat till mig.

Förövrigt dags att det blir lite varmare snart. Den här kylan funkar ju inte när det snart är april och corvette säsong
Skriv svar