745 skrev:Ricky skrev:Det är i princip omöjligt att köra i Roadsport med en Corvette om den råkar vara trimmad.
Jag antar att man inte är intresserad av mångfald i den Roadsport.
Du har helt rätt och det är därför jag föreslår Tomas att satsa på en otrimmad std motor.
Inom SPVM som är den förening som är den mest aktiva inom Roadsport pågår en ständig diskussion om reglementen och man för även en dialog med SBF så att det sker uppdateringar utav reglementena.
Om vi är intresserade utav att påverka SBFs roadsport reglemente bör vi arbeta för att få igång SBF racingen inom CCS.
Hur har ni beräknat?
Hoppar in i tråden då ni bägge har bara delvis rätt.
Kör man insprutad så kan det bli tungt med trimmad motor, liksom stor kubik tillsammans med insprutning.
Kör man 350 förgasarmotor så är det inga större problem med modifierat
Räkneexempel:
Verklig Slagvolym (cc): 5700
Motortyp: 2-Ventil
Bränslesystem: 0.5 Förgasarspjäll/cylinder
Max Varvtal (rpm): 7000
Max Laddtryck (bar): 0
BeräkningsEffekt moddad: 428
Vikt: 1370 inkl förare (utan extra tillägg)
Varv påverkar, kubik påverkar, grundeffekt om den är större än beräknad påverkar.
Samma beräkning men med 7000cc ger beräknad effekt på 524hk och vikt på 1677kg.
Sänker man varvet på samma 7000cc motor till tex 6000rpm blir svaret 465hk/1488kg.