Shark bite suspension

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Göran Björn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: mån aug 15, 2005 12:55
Ort: Göran Björn 506

Shark bite suspension

Inlägg av Göran Björn »

Undrar om någon har satt på shark bite suspension på sin bakvagn, skulle va intressant att höra hur mycket bättre bilen blev att köra.
moonray
Rookie
Rookie
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 28, 2012 21:09

Re: Shark bite suspension

Inlägg av moonray »

Hej, det har diskuterats en del på Digital Corvettes C3 forum om detta, och om jag hade haft sidepipes på min vette så hade jag monterat Sharkbite.
Nu blev det inte så pga att jag har ett 3,5 tums rf avgassystem som redan sitter där. Rören skulle också skymma dom snygga fjädrarna och det kan bli väl lågt neråt.

Klicka på min länk digitalcorvettes nedan, skriv sedan in "sharkbite" i sökrutan, så ska det komma upp flera trådar med folk som har kört med sharkbite. :wink:
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Shark bite suspension

Inlägg av Börje »

Hej

Jag tror att det är viktigare att få bort drivaxeln som en aktiv del i hjulupphängningen.
Oftast så är det rejält spel i diffen när man drar i drivaxeln.
Lyft upp bilen och känn på spelet genom att dra och trycka på däckets översida.
Spel här ger en 'variabel' camber beroende på belastning av hjulet. Inte bra för väghållningen.
Det har debatterats här på forumet tidigare.
Jag har gjort en egen lösning som jag tycker funkar bra. Men det finns alltid bättre.
Sharkbite gör inget åt detta problem.
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Shark bite suspension

Inlägg av Ricky »

Jag har aldrig provat någon bil med Shark Bite upplägget så här kan jag inte uttala mig.

Själv kör jag med dualmount glasfiberfjädrar fram och bak (mest för jysterbarhetens skull) och det funkar för mig, bilen är tillsammans med Bilstein Sport dämpare inte alls "studsig" utan beter sig väldigt bra enligt min bedömning.

Jag tror att den största skillnade många upplever då de byter ut ett gammalt slitet chassie med trötta gummibussningar mot nya komponenter med uniballs och poly beror på just det att man får bort en massa glapp och flexibilitet.

Jag pratade med Pekka Nyström ang C3:ans chassie och hans respons var "byt inte ut en massa delar utan få det du har att funka i stället"..
De har ju trotts allt rejsats en hel del C3:or genom åren över hela USA och även på LeMans och de har ju funkat. :)

Ser man på Claes Paulsons ZL-1 corvette som tävlar i historic så inser man att hur man än som amatör försöker så kommer man nog aldrig kommer att kunna mäta sig med ett bra preppat standardupplägg.

Dock är det ju roligt att bygga bil och det var bla det som gjorde att jag började byta delar på min egen.

Kan dock säja att jag ångrat bytet av vissa delar då jag nu efter 2 somrar upptäckt att saker som sålts som "HD" och "stronger then stock" visat sig inte klara påfrestningarna de utsatts för under vanlig relativt försiktig bankörning.

Helsvetsning av ramen samt adderande av div utvalda ramförstärkningar är alltid bra för bilens prestanda, vare sig man kör med Sharkbite eller preppade orginal chassie delar.

Jag är inne på din linje vad det gäller bakvagnen och att addera ett par övre bärarmar Börje. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Shark bite suspension

Inlägg av Börje »

Håller med dej Ricky. Dessutom gör man(jag) ofta flera saker samtidigt, ofta under vintern, så det kan vara svårt att säja just vad som
blev riktigt bra.
Som du säjer ska man inte heller underskatta glädjen i att själv modifiera och hitta på.
Misstänker också att flera av de saker vi gjort inte är reglementsenliga i 'riktig' racing.

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Shark bite suspension

Inlägg av Ricky »

Lägger in ett par bilder på Börjes bakvagn.

Hoppas du inte misstycker Börje, isåfall kan jag ta bort dom. :)

Bild

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Shark bite suspension

Inlägg av Börje »

Kul Ricky
Du har bättre bilder än jag har.
Tycker själv att bilen känns riktigt bra nu.
Helsvetsning av ramen samt lite förstärkningar.
Bakvagnen och kuggstångstyrningen och bussnigar som inte glappar.
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Shark bite suspension

Inlägg av Ricky »

Det är en förhållandevis enkelt och genial modifiering du fått till där Börje. :)

Man kan ju inte ignorera den krassa verkligheten att orginal så hänger hela bakvagnen (och bilens säkerhet i höga farter) på endast 2st glappa låsclips.. Lite skumt.. :?

Åter till Sharkbite, det vore jäkligt roligt om någon hadde erfarenhet av denna och kunde ge lite input på hur bilen uppför sig. :)

Man kan ju inte ignorera faktumet att Sharkbite ser väldigt modern och rejsig ut. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Shark bite suspension

Inlägg av Börje »

Vadå 'förhållandevis' :D

börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Skriv svar