Blandade frågor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Vrrooom
Nykomling
Nykomling

Blandade frågor

Inlägg av Vrrooom »

Jag kör en C6 2007 års modell med LS2 motorn och vad jag förstår så har jag T56 växellådan.
Har ett Billy Boat cat back system, Pfadt coilovers och krängningshämnare.
Bilen är precis besiktigad utan anmärkning.

Självklart kommer funderingar om mer effekt ganska snart :D

1. Vad kan jag göra för modifieringar och ändå få bilen godkänd vid besiktningar?
2. Vad klarar växellåda, koppling och övriga axlar?
3. Grenrör modell American Racing medför dessa att bilen låter ännu mer eller bara annorlunda?

Några funderingar som fladdrat förbi är American Racing headers 1 7/8, kompressor, annan kamaxel, mappning och insug.

Mappning av motorn kanske är bra oavsett om något ytterligare görs med bilen då flera säger att motorn går "blött".

Insug vet jag inte om det riktigt är värt pengarna då det som är standard är bra för att vara en standardprodukt.

Tacksam för synpunkter.
http://www.t121spica.se/ <---3 st Bristol-Siddeley gasturbiner á 4.250 hk/st :)
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Re: Blandade frågor

Inlägg av Lord Melbury »

Hej,
jag kan svara på fråga 3: Mer och annorlunda
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Ang. fråga 1 så blir motfrågan "är bilen svensksåld eller import"?
om bilen är svensksåld/helbilsgodkänd får man inte stoppa i bur etc för besiktningen men det är helt ok på en US-import.

i övrigt kan man mod'a motror så mycket man vill under förutsättning att avgasvärdena blir godkända.
Överladdning brukar man dock åka dit på om man inte lyckas hävda att det är original.
En typbesiktning löser ju annars det problemet..
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Överladdning brukar man dock åka dit på om man inte lyckas hävda att det är original.
En typbesiktning löser ju annars det problemet..[/quote]

Finns det någon som lyckats få en Corvette godkänd med kompressor inskriven i handlingarna.
Med Viper går det inte !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

malte skrev:Med Viper går det inte !
inte ens en icke helbilsgodkänd?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Vrrooom skrev:Jag kör en C6 2007 års modell med LS2 motorn och vad jag förstår så har jag T56 växellådan.

Självklart kommer funderingar om mer effekt ganska snart :D

Tacksam för synpunkter.
Blir det inte billigare (om du räknar med andrahandsvärdet), enklare & bättre att köpa en Z06 :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Corinthian skrev:
malte skrev:Med Viper går det inte !
inte ens en icke helbilsgodkänd?
Nej ingen som jag känner till i alla fall. (varit medlem i viperklubben 7år)
Finns här någon med Corvette som lyckats ??

Att man slinker igenom en kontroll besiktning är en sak, då beror det på besiktningsmannens bristande kunskaper,
men någon som har reg (typ) besiktat o fått kompressor godkänt ?
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

byte av grenrör, avgas, filter ,mappning, gör ca 30-40 hk på bakljulen.....alltid något :D
ettan47
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ettan47 »

När det gäller byte av grenrör, avgas, filter ,mappning och att det skulle ge ca 30-40 hk på bakhjulen tror jag inte är realistiskt. Givetvis varierar det mellan olika bilar, i bästa fall kanske det ger 30-40 Hp i motorn, men på bakhjulen, knappast. Däremot så får du garanterat ett häftigare ljud och sparar några kilo i vikt som har lika stor betydelse för prestandan.

Om du tycker att det är värt pengarna är ju upp till varje person. Annars kan jag hålla med tidigare inlägg att det kanske är bättre att sälja bilen och köpa en Z06:a, visserligen dyrare men mycket mer prestandainriktad bil. Annars så kan du köpa en procharger kompressor så får du valuta för pengarna och inför besiktningen hakar du bara av remmen till kompressorn så är den inte inkopplad utan bara skådebröd, efter besiktning haka på remmen och gasa
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

ettan47 skrev:När det gäller byte av grenrör, avgas, filter ,mappning och att det skulle ge ca 30-40 hk på bakhjulen tror jag inte är realistiskt. Givetvis varierar det mellan olika bilar, i bästa fall kanske det ger 30-40 Hp i motorn, men på bakhjulen, knappast.
Byte av grenrör, avgas, filter och mappning på min C6 hos Vette.se i år. Bänkning före och efter:

345.8 till 383.4 hk vid 5900 varv
och
468.2 till 518.2 Nm vid 4700 varv
vilket ger +37.6 HP och +50 NM på hjulen.

Hur GM räknar motoreffekt har jag ingen aning om.

Sedan ska man också titta på fyllnadsgraden under kurvan. Hur mycket mer effektyta har man fått vilket säger mer än toppeffekten och det är rätt mycket mer effekt (mellanregister) hela vägen och det känns kan jag säga. Effekten levereras dessutom med silkesvante och helt linjärt. Det är ju körbar effekt man letar efter. :D

Länkat in fullsize bilder av dynokörningarna.
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-2.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-3.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-1.png
Mvh
Thomas
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

min gav 394hk på bakljulet...ls3...från 360hk vridet gick upp 12% genom hela registret...enligt anders brukar orginal z06 ligga på 420hk.....då kan du jämföra....varför ljuga om detta??????????....fakta.däremot haka av remmen på kompressorn funkar inte hos min bilprovning.....tyvärr....sedan åker du på avgas systemet endå med kompressor......kan du fixa lite själv så kommer du undan med 20000 lakan för ett komplett avgassystem...
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

varför skulle han behöva byta avgassystemet ändå om han inst kompressor? :roll:
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag tror att orginalsystemet begränsar effektuttaget med kompressor.
Men ska man inte ladda fullt så går det nog bra ändå om inte cattarna brinner upp.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Vrrooom
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Vrrooom »

Tack för alla svar. Intressanta tips och kommentarer. :D
Corinthian skrev:Ang. fråga 1 så blir motfrågan "är bilen svensksåld eller import"?
om bilen är svensksåld/helbilsgodkänd får man inte stoppa i bur etc för besiktningen men det är helt ok på en US-import.
Bilen är importerad från USA.
Corinthian skrev: i övrigt kan man mod'a motror så mycket man vill under förutsättning att avgasvärdena blir godkända.
En typbesiktning löser ju annars det problemet..
När börjar man få problem med avgasvärdena då?
Mappning och nya grenrör gör inte det avgasvärdena bättre?
http://www.t121spica.se/ <---3 st Bristol-Siddeley gasturbiner á 4.250 hk/st :)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Vrrooom skrev:När börjar man få problem med avgasvärdena då?
Mappning och nya grenrör gör inte det avgasvärdena bättre?
Jo absolut, mappning är ju en optimering av soppa/luft tillförsel & förbränning...
Men vissa kam'ar har så höga lyft att avgasvärdena inte går att map'a till godkänd nivå... det går ju alltid att även konvertera till E85. det är ju med fördet man gör det om man kör överladd, så man kan hämta några hästar till
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Som ovanstående skriver så optimerar du motorn...den får andas fritt och får ur sig avgaserna utan motstånd..avgasvärdena är inga problem...Glöm inte heller känslan och ljudet när du får nya rör :D .Anders på r tune vill jag påstå är det som kan mappningen och corvetter bäst i sverige så åk till han...han har gjort detta 1000 tals gånger.Vill du byta kamm så får du tänka på lyftet (224/230/581/114 är max lyft som du kan ha på kammen säger grabbarna som vet av erfarenhet p.g.a avgasvärdena...)orginal avgassystemen tål inte kompressor...du blåser cattarna som hejdarn skriver...Om jag skulle köpt nytt avgassystem hadde jag köpt corsa..enda systemet som du inte får drom i bilen(basljud vid 1500 -2000 varv i bilen som är jävligt jobbigt)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Vrrooom skrev:Några funderingar som fladdrat förbi är American Racing headers 1 7/8, kompressor, annan kamaxel, mappning och insug.

Tacksam för synpunkter.
Varför inte avvänta tills arbetet med banracingreglementet är klart :?:
Även om du inte ska tävla själv så tror jag att en bil anpassad till reglementet kommer att bli lättare att sälja.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

745 skrev:
Vrrooom skrev:Några funderingar som fladdrat förbi är American Racing headers 1 7/8, kompressor, annan kamaxel, mappning och insug.

Tacksam för synpunkter.
Varför inte avvänta tills arbetet med banracingreglementet är klart :?:
Även om du inte ska tävla själv så tror jag att en bil anpassad till reglementet kommer att bli lättare att sälja.
Inte för att verka negativ..men har väldigt svårt att tänka mig att ert reglemente kommer ha så där jätte stor genomslagskraft inom bilracingen. Dom flesta kommer fortfarande åka på vanliga bandagar, time attack mm som inte har så krångliga regler.

Dom flesta har bilen för att det är kul, inte för att lära sig paragrafer.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Lars Jakobsson skrev:Inte för att verka negativ..men har väldigt svårt att tänka mig att ert reglemente kommer ha så där jätte stor genomslagskraft inom bilracingen. Dom flesta kommer fortfarande åka på vanliga bandagar, time attack mm som inte har så krångliga regler.

Jag hoppas och tror att vi är överens om följande: Racing är kul & det ska vara säkert, enkelt & "billigt".

Hur tycker du att vi ska utforma reglemente för klass 1 för att det ska bli kul, säkert, enkelt & "billigt" :?:

Svara gärna i den här tråden.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=15289

Mvh Göran :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

745 skrev:
Lars Jakobsson skrev:Inte för att verka negativ..men har väldigt svårt att tänka mig att ert reglemente kommer ha så där jätte stor genomslagskraft inom bilracingen. Dom flesta kommer fortfarande åka på vanliga bandagar, time attack mm som inte har så krångliga regler.

Jag hoppas och tror att vi är överens om följande: Racing är kul & det ska vara säkert, enkelt & "billigt".

Hur tycker du att vi ska utforma reglemente för klass 1 för att det ska bli kul, säkert, enkelt & "billigt" :?:

Svara gärna i den här tråden.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=15289

Mvh Göran :D
Enkelt, dela in det efter däck, alt den indelningen Anders på vette.se föreslog.
Förarnas skicklighet inverkar mycket mer på tiderna än vad hästkrafterna gör.
Att montera en bur och ordentliga bälten är så enkelt så det kan alla göra.

Det blir inte roligare, säkrare, enklare och billigare bara för att man ska gå efter 10 A4 sidors reglemente.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Lars Jakobsson skrev:Enkelt, dela in det efter däck, alt den indelningen Anders på vette.se föreslog.

Det blir inte roligare, säkrare, enklare och billigare bara för att man ska gå efter 10 A4 sidors reglemente.
I second this opinion!
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

I third this opinion. 8)
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Lars Jakobsson skrev:Enkelt, dela in det efter däck, alt den indelningen Anders på vette.se föreslog.

Tack för ditt förslag.
Vi i Racing ska försöka knåpa ihop något som vi hoppas ska passa.

Eftersom många tycker att det mesta ska vara fritt i klass 1 borde det räcka med 9 :wink: A4 sidor.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Eller ett A2 :wink:
Mvh
Thomas
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

745 skrev:

Tack för ditt förslag.
Vi i Racing ska försöka knåpa ihop något som vi hoppas ska passa.

Eftersom många tycker att det mesta ska vara fritt i klass 1 borde det räcka med 9 :wink: A4 sidor.
Hahaha :mrgreen:
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Lars Jakobsson skrev: Enkelt, dela in det efter däck, alt den indelningen Anders på vette.se föreslog.

Jag håller inte med i resonemanget att skriva ner betydelsen av effekt, speciellt om vi pratar om Mantorp. Skulle en skicklig förare i standardmässig bil mot förmodan köra ifrån en effektstarkare bil så beror det sannolikt på att den hästkraftstinna bilen har:

1.
Förare som inte till fullo har förmåga att använda materialet Bild
aka kass förareBild, eller;
2.
Urusel väghållning troligen då beroende på usla inställningar till den grad att tidsvinsten på rakorna inte räcker för att hålla andra bakom sig i kurvorna, eller;
3.
För ändamålet kassa däck.
4.
Kombination av de tre alternativen.

De med mycket effekt (typ 150+ hk mot standard) har dessutom många gånger också lättat bilen, bra/bättre däck och andra tidseffektiva modifieringar i en större omfattning än dem som inte trimmat.

Basera indelning efter däck är som jag ser det inte lösningen, åtminstone inte före indelning efter rimliga effektskillnader.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Lars Jakobsson skrev:
745 skrev: Varför inte avvänta tills arbetet med banracingreglementet är klart :?:
Inte för att verka negativ..men har väldigt svårt att tänka mig att ert reglemente kommer ha så där jätte stor genomslagskraft inom bilracingen. Dom flesta kommer fortfarande åka på vanliga bandagar, time attack mm som inte har så krångliga regler.

Lars, jag håller med i att flertalet håller sig till trackday och kanske inte har en tanke på reglemente osv men jag gissar att andemeningen i Görans inlägg var att de kan vara bra att ägna en tanke åt vad man tänker göra längre fram.
Lyfta blicken, pros & cons och skapa sig en strategi av det man kommer fram till helt enkelt :)

Är man racingintresserad och tanke på tävling inom någon diciplin några år framåt ligger och skvalpar i bakhuvudet, så kan det ju vara smart att kolla först vad som gäller INNAN man går loss och bygger om (och det gäller även timeattack). Att inte nuvarande klass 2 passar dig är jag införstådd med, tanken och förhoppningen är att möjlig klass 1, timeattack osv passar bättre till dina förutsättningar.
Sedan är det absolut upp till var och en men väljer man att inte bry sig om eller läsa paragrafer (tex db kravet på svenska banor som ett enkelt exempel) så kan det sluta med att man till slut står ensam och inte kan köra ens på vanliga bankörningar och är tvungen att ta på sig dumstruten och börja bygga tillbaka för att kunna fortsätta med att köra.
Just my two Bild

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

klassindelning efter däckstyp är det enda rätta som första separerare mellan ekipage...

en standard Z06 på gatdäck har ingen chans mot en lättad med slicks... så att dessa ska köra i samma klass för att dom har samma effekt är fel.
jag var visserligen snabbare på gatdäck med min standardbil är andra trimmade z06'or med R-däck på mantorp sist (speedfestival), men vi var ändå i olika klasser, vilket är första steget att separera.

om målet är att få fler att testa, så kan man inte låta alla köra i samma klass med fria däck.. newbies (jag inkluderad) tycker inte det är så skoj att vara 6sek långsamare per varv pga att andra har slicks.. och då vill många kanske inte ens testa. det är ju trots allt inge kul att alltid ligga i vägen..

att skilja mellan sugmotor och överladdat är också e bra delning.

mitt förslag, igen, är således. klassindelning efter däck (gat-, R- och slicks) samt sug eller överladdning.

att "bygga bort sig" är inget argumet anser jag, eftersom en original C6Z06 ändå inte klassar in som originalbil, (vare sig på effekt eller med markfrigång)

ett reglemente måste utgå ifrån att bilen får framföras som original, med rätt säkerhetsförbättringar.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Petar in kommentarer med tjock text
Corinthian skrev:klassindelning efter däckstyp är det enda rätta som första separerare mellan ekipage...

en standard Z06 på gatdäck har ingen chans mot en lättad med slicks... så att dessa ska köra i samma klass för att dom har samma effekt är fel.
jag var visserligen snabbare på gatdäck med min standardbil är andra trimmade z06'or med R-däck på mantorp sist (speedfestival), men vi var ändå i olika klasser, vilket är första steget att separera.

om målet är att få fler att testa, så kan man inte låta alla köra i samma klass med fria däck.. newbies (jag inkluderad) tycker inte det är så skoj att vara 6sek långsamare per varv pga att andra har slicks.. och då vill många kanske inte ens testa. det är ju trots allt inge kul att alltid ligga i vägen..
6 sekunder? Var bägge bilarna likvärdiga förutom däcken?

att skilja mellan sugmotor och överladdat är också e bra delning.

mitt förslag, igen, är således. klassindelning efter däck (gat-, R- och slicks) samt sug eller överladdning.
Så en sugmotor på 600hk på hjulen skiljer sig från 600hk överladdat på hjulen?
En standard sug skall skiljas från överladdat ja, men då beroende på effekt och inte hur effekten uppstår. Skillnaden ligger i trimmat eller inte. (enligt mig)

som exempel så körde jag och Nibben jämförbart på senaste KM dock var Nibben ca 1-2 sek snabbare, bägge med likvärdiga bilar avseende vikt/effekt men Nibben använde slicks och jag r-däck och tidsskillnaden låg sannolikt i däcken. Visst är gatdäck ännu ett steg långsammare men många klasser med jämförbara tider blir det..

att "bygga bort sig" är inget argumet anser jag, eftersom en original C6Z06 ändå inte klassar in som originalbil, (vare sig på effekt eller med markfrigång)

ett reglemente måste utgå ifrån att bilen får framföras som original, med rätt säkerhetsförbättringar.

Blanda inte ihop olika saker, du pratar om din bil (C6 Z06) i klass 2;
klass 2 är anpassat till ett nationellt SBF reglemente och kan som du vet köra i ett större sammanhang (dvs nationella racingtävlingar) än bara inom CCS och KM och vi skall inte ändra regler i den specifika klassen på ett sätt så att det diskvalificerar bilarna från tävlande.

Du vet att du kan köra med oss andra om du fixar säkerhetskraven och frigången precis som vi andra och stoppar i restriktor.

Lite hard talk :twisted: : Då du väljer att inte fixa det som krävs för att köra inom klass 2 trots att möjligheten finns så är det väl bättre att gå vidare till nåt som passar bättre än att försöka ändra andras spelregler för din egen bekvämlighets skull?

Du kan också köra timeattack club (och challenge?) med bilen direkt från butiken tex som en framtida klass 4.
I med skydd och Timeattack Pro eller Pro Mod är möjligt, kan kanske bli en framtida klass 1?
Jag har en tanke som berör C6Z06:or om vi pratar lite rejsande på KM som enskilt tillfälle, men den suger jag på. :wink:

:oops: har kladdat ner ännu en tråd med racingsnack, tror Jake får svinga moderatorspöt :lol:

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Kör man indelning på kvaltider så spelar det ingen roll hur bilen är byggd (Anders förslag).
Kör man 1.46 så kör man 1.46 oavsett om man har slicks och 1000 häst eller gatdäck och 300 häst. :D
Mvh
Thomas
Skriv svar