Hejdarn skrev:Jag tycker att förslaget på klassindelning efter varvtid är bättre (Anders - R-tunes idé har jag för mig).
Varför skulle inte snabba Oldies få leka med snabba moderna kusiner och varför inte få sällskap av långsammare kusiner i "bakelitdäcksklassen).
Fritt reglemente mao.
Enda problemet är väl då hur man ska hantera
om det är folk som inte kör för att det är kul utan vill fuska med varvtiderna för att hamna i en för låg klass.
Mer Oldies (gillar själv C3orna skarpt) på banorna!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Om man delar in bilarna efter varvtider blir det riktigt kul att titta på med ett väl sammahållet fällt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
, där dom bilarna med hög effekt kör om på rakorna och dom med bra väghållning kör om i kurvorna.
MEN varje omkörning medför en olycksrisk.
Om man istället delar in bilarna efter modell och vikt/effekt så blir det betydligt färre omkörningar och fältet blir mer spritt = mindre risk för olyckor.
För att förhindra ev. fusk vid indelning efter varvtider kan man bestämma en lägsta varvtid i varje grupp, kör man snabbare får man svartflagg och får skämmas.
Men tillbaks till Oldies reglementet, att förbjuda Slicks & R-Däck känns ganska naturligt, men jag tycker att ni även borde besluta om en lägsta tilllåtna profil på däcken.
Dessutom tycker jag att ni även borde besluta om bilen ska vara i trafik dvs besiktigad, skattad & försäkrad.
En annan sak hur mycket ska man få lätta bilen
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
minimivikt / plocka ut inredningen / plastfönster / kolfiberdetaljer..................
Trimning
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
max effekt / överladdning.........
Hur mycket ska man få modifiera chassit
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
stötdämpare fjädrar krängare övriga modifieringar.
Men jag tycker att det här är en disskussion i första hand för dom som TÄVLAR i banracing oldie eller har för avsikt att TÄVLA i banracing oldie.