Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Det har vart en del samtal angående avsaknaden av regelverk för Oldiesbilarna under tävling arrangerade av klubbens.

Detta gäller i första hand KM tävlingarna på Mantorp.

Ni som redan deltar på KM eller ni som är sugna att delta på KM eller ni som bara tycker.. -Skriv gärna av er i denna tråd så vi alla får en känsla för hur behoven och önskemålen ser ut. :)

Jag tänker då i första hand på den personliga säkerheten men även på hur man bör göra för att alla ska ha roligt och att alla ska kunna vara med. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Jag tycker personligen att ALLA ska kunna vara med oavsett trimmad eller modifierad bil eller inte.

KM för Oldies bör vara en "jippo-helg" för alla och inte endast en hard-core racehelg för ett fåtal aspreppade bilar.

Så hur kan det se ut då..?

I stort sett alla vetteägare som i dag är villiga att delta har en på något sätt trimmad eller modifierad bil.

Det är ju liksom en del av bilhobbyn.. :)

Det säjer ju sig själv att en trimmad och modifierad bil med slicks kommer att köra 8:or runt en standardbil utrustad med polyglass däck..

Mitt förslag till att man ska kunna köra med sin gatbil samt hålla nere kostnader och ge tillgänglighet för alla är att man begränsar däcken till rena standard däck.

Alltså inte tillåta R-däck eller Slicks.

Detta är min privata uppfattning..

Ös på med ER privata uppfattning nu! :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Hejdarn »

Jag tycker att förslaget på klassindelning efter varvtid är bättre (Anders - R-tunes idé har jag för mig).
Varför skulle inte snabba Oldies få leka med snabba moderna kusiner och varför inte få sällskap av långsammare kusiner i "bakelitdäcksklassen".
Fritt reglemente mao.

Enda problemet är väl då hur man ska hantera om det är folk som inte kör för att det är kul utan vill fuska med varvtiderna för att hamna i en för låg klass.

Mer Oldies (gillar själv C3orna skarpt) på banorna! :D
Senast redigerad av Hejdarn den fre sep 28, 2012 23:33, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Bertilsson »

Jag vet en (astrimmad?) oldie som körde 8:or runt min C4 på Knutstorp, eller hur Ricky? :lol:

Hur man ska få fram det rättvist vet jag inte, men jag tror på idén att dela upp i liknande varvtider. Det blir roligare att köra om de som kör är någorlunda jämna, samtidigt som det blir säkrare med bilar som kör runt i ungefär samma hastighet. Dessutom är det nog lite större risk att skrämma bort nya medlemmar som vill prova på om man blir rundningsmärke hela tiden, då kör man kanske bara en gång. (Även om det inte är tävling, och det är såklart roligt att köra ändå...). Spelar ingen roll tycker jag om man blandar C3:or upp till C6:or, kör man lika fort så...

Nu har ju jag bara kört en gång, än så länge, men det blir fler, sjukt skoj... :mrgreen:
/Johan

C4 1984
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av 745 »

Hejdarn skrev:Jag tycker att förslaget på klassindelning efter varvtid är bättre (Anders - R-tunes idé har jag för mig).
Varför skulle inte snabba Oldies få leka med snabba moderna kusiner och varför inte få sällskap av långsammare kusiner i "bakelitdäcksklassen).
Fritt reglemente mao.

Enda problemet är väl då hur man ska hantera om det är folk som inte kör för att det är kul utan vill fuska med varvtiderna för att hamna i en för låg klass.

Mer Oldies (gillar själv C3orna skarpt) på banorna! :D
Om man delar in bilarna efter varvtider blir det riktigt kul att titta på med ett väl sammahållet fällt :D , där dom bilarna med hög effekt kör om på rakorna och dom med bra väghållning kör om i kurvorna.

MEN varje omkörning medför en olycksrisk. :(

Om man istället delar in bilarna efter modell och vikt/effekt så blir det betydligt färre omkörningar och fältet blir mer spritt = mindre risk för olyckor. :D

För att förhindra ev. fusk vid indelning efter varvtider kan man bestämma en lägsta varvtid i varje grupp, kör man snabbare får man svartflagg och får skämmas. :mrgreen:

Men tillbaks till Oldies reglementet, att förbjuda Slicks & R-Däck känns ganska naturligt, men jag tycker att ni även borde besluta om en lägsta tilllåtna profil på däcken.

Dessutom tycker jag att ni även borde besluta om bilen ska vara i trafik dvs besiktigad, skattad & försäkrad.

En annan sak hur mycket ska man få lätta bilen :?: minimivikt / plocka ut inredningen / plastfönster / kolfiberdetaljer..................

Trimning :?: max effekt / överladdning.........

Hur mycket ska man få modifiera chassit :?: stötdämpare fjädrar krängare övriga modifieringar.

Men jag tycker att det här är en disskussion i första hand för dom som TÄVLAR i banracing oldie eller har för avsikt att TÄVLA i banracing oldie.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Fuel
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 30, 2011 21:02
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Fuel »

Senaste KM:et i Augusti blev min första utflykt till och från samt på tävlingsbanan med oförglömliga varv med likasinnade.
Att verkligen få lufta bilen på banan gav en euforisk känsla med bibehållet starka minnen.

Tycker att klassindelningen är utmärkt med nuvarande 3 grupper med tanke på antalet deltagare.
Oldies klassen skall vara en blandning av mer eller mindre trimmade std.gat/racebilar med focus på tidsenliga modifieringar.
För mig är inte en C1-C2-C3 med moderna däck/chassimods med komponenter från nyare Corvetter att klassa som "Oldies"
Sunt förnuft skall råda i samråd mellan arrangör/besiktningsmän och deltagare om vilken av nuvarande 3 klasser man lämpligen skall tävla i.
Exempel: En fullt racepreppad L88/ZL1 C3 i tidenlig racemundering med slicks klassas givetvis i Oldies gruppen men är det lämpligt? Självklart,
helt beroende på körsättet...
För snäva regler lämpar sig mer till rena race events/cuper så som för våra oldies FIA appendix K för Historisk racing.
Att klassa in Oldies med varvtider gör racingen mer spännande men inriktningen blir återigen mer HardCore Tight än mer familjär "jippo-helg" för att citera Rickys ord
med för mestadels säkra avstånd mellan ekipagen med en och annan strid om placeringar i sann gentlemanna anda med goda marginaler,
vilket säkerligen leder fler att våga ta steget ut på banan.

Ha en bra dag
Jan Richter

Bild
PercyBerg
Rookie
Rookie
Inlägg: 74
Blev medlem: tor jan 26, 2012 20:13

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av PercyBerg »

Jag är av den uppfattningen att det ska vara enkelt och skoj att åka med sin bil.
Därför tycker jag, som andra, att det simplaste verkar vara att begränsa däcken till gatdäck, ev med profilbegränsning som nämnts tidigare. Att börja hänga upp sig på detaljer kan de göra som kör "på riktigt", dvs Historic Racing.
Sen är jag inte så säker på att ex Rickys bil med plastfjädrar fram och bak har så mycket bättre väghållning än min, som iofs har GM´s F41 option med andra fjädrar och så.
Man måste ju betänka att bilar som är orginal, men med orginalutrustning från bandet, ev har bättre väghållning eller mer flång under huven.

Mvh
CCS 3664
1968 Convertible, 427 Tri-Power, 4 speed
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Kul att så många åsikter kommer fram här! :)

Vad det gäller klassindelningen så har vi redan i mitt tycke något som fungerar.

Dvs klasserna för 0-499hk och +500hk för de riktigt snabba bilarna.

Vi har även klassen Oldies som jag uppfattar som mer show och gladracing och lite "blast from the past".

Min förhoppning är att även publiken uppskattar detta "blast from the past" lite som den är snarare än som en ren tävling med strikta bestämmelser och regler, att klassen bibehåller lite av "run what you brung" känslan. Dvs att man bör kunna köra med i stort sett vilken bil som helst. :)

Skall det införas begränsningar för att hålla nere farterna och inte få ett alltför spritt fält tycker jag standarddäcks kravet låter aldeles utmärkt. :)

Detta alltså under KM tävling, under bankörningen/träningen på lördagen bör inte detta krav ställas.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev: KM för Oldies bör vara en "jippo-helg" för alla och inte endast en hard-core racehelg för ett fåtal aspreppade bilar.
KM träffen överlag är väl egentligen en jippo-helg med karaktären mer av en uppvisningstävling, för det är väl ingen som seriöst plöjer in stålar i ett bilbygge enbart för att vara snabbast på KM? :?
Hard-core folket bygger väl för konkurrens i tävlingar utanför KM helgen, som EPDS/banracing serier/Timeattack serien osv vad det nu må vara för tävlingssammanhang.

Håller med Ricky, som nuvarande deltagarsnittet ser ut just nu med de flesta Oldies bilarna i mer eller mindre renodlat gatbruk. Man bör göra reglerna och därmed investeringar i bilen på ett sådant sätt att bredden finner det intressant och inte för att tillfredställa fåtalet (innebär dock inte automatiskt att man kan få allt i önskelistan utan att offra något annat).
En sådan är ljudnivån, mer än 95db och bilen kommer att stå i depån (både bankörning och tävling).

Tycker också, som jag nämnt i andra sammanhang, att Oldies gänget bör öppna för C4 gänget. Tror inte man har råd att vara så exlusiv i urvalet om man vill få fler att hänga på.
Ricky skrev: Mitt förslag till att man ska kunna köra med sin gatbil samt hålla nere kostnader och ge tillgänglighet för alla är att man begränsar däcken till rena standard däck.
Standard däck, bra grundregel.
Kanske komplettera med TW begränsning för att sätta en tolkningsgräns då det finns däck som inte är betraktat som r-däck men nästan..
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Mange_C5 skrev: KM träffen överlag är väl egentligen en jippo-helg med karaktären mer av en uppvisningstävling, för det är väl ingen som seriöst plöjer in stålar i ett bilbygge enbart för att vara snabbast på KM? :?

Håller med Ricky, som nuvarande deltagarsnittet ser ut just nu med de flesta Oldies bilarna i mer eller mindre renodlat gatbruk. Man bör göra reglerna och därmed investeringar i bilen på ett sådant sätt att bredden finner det intressant och inte för att tillfredställa fåtalet (innebär dock inte automatiskt att man kan få allt i önskelistan utan att offra något annat).
En sådan är ljudnivån, mer än 95db och bilen kommer att stå i depån (både bankörning och tävling).

Tycker också, som jag nämnt i andra sammanhang, att Oldies gänget bör öppna för C4 gänget. Tror inte man har råd att vara så exlusiv i urvalet om man vill få fler att hänga på.

Standard däck, bra grundregel.
Kanske komplettera med TW begränsning för att sätta en tolkningsgräns då det finns däck som inte är betraktat som r-däck men nästan..
Exakt! Nu är vi inne på samma linje, jippo och uppvisning med ett tävlingsmoment tycker jag fortfarande passar bra. :)

Jag tror däcksbegränsning är ett bra sätt att sätta en gräns för fart och kostnader. :)

Vad det gälller att tillåta C4:or bland/tillsammans med "oldies" så ser jag egentligen inget problem med detta mer än att man möjligen avviker från den klassiska biten med bilar från den sk muskelbilsepoken. -Se Corvetteklubbens definition av en "Oldie".

Å andra sidan är ju ett bredare startfält alltid roligare både för förare och publik..

Hur känner C4 åkarna för detta? Skulle ni vilja köra med Oldboysen? :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Fuel skrev:
för att citera Rickys ord med för mestadels säkra avstånd mellan ekipagen med en och annan strid om placeringar i sann gentlemanna anda med goda marginaler,
vilket säkerligen leder fler att våga ta steget ut på banan
En mycket enkel och bra sammanfattning Janne. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Ricky skrev:
Hur känner C4 åkarna för detta? Skulle ni vilja köra med Oldboysen? :)
Vad tycker ni andra oldies åkare?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Jerka »

Ricky skrev:
Ricky skrev:
Hur känner C4 åkarna för detta? Skulle ni vilja köra med Oldboysen? :)
Vad tycker ni andra oldies åkare?
C4an blir ju veteranbil 2014 :D
Men det är nog en väldig skillnad på en -84 och en -96a med LT4

Men å andra sidan hur kul blir det att åka med en tidig C4a mot C5,C6,Z06,ZR1 och nu snart C7 ???

/ Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Jerka skrev: C4an blir ju veteranbil 2014 :D
Men det är nog en väldig skillnad på en -84 och en -96a med LT4
Men å andra sidan hur kul blir det att åka med en tidig C4a mot C5,C6,Z06,ZR1 och nu snart C7 ???

/ Jerka
Att C4 blir veteranbil gör den per definition inte till en Oldie (se klubbens definition av begreppet "Oldies").

Skall man köra tillsammans bör man inte kalla klassen för "oldies" utan kanske något mer passande som tex bilar som uppnått en viss ålder.

Hur kul det är att åka en C4 bland de de nyare bilarna vet jag inte, ej heller hur kul det är att åka med de äldre..

Man kan ju även fråga sig hur kul det är att åka en lite tilltufsad C3 från 1972 med bigblock runt en bana på snorhala BF Goodrich däck..
Och detta kan jag svara på.. Det är SKITKUL!! :D

Och den enda anledning till att jag är på banan är just detta, pokal eller ej så har jag roligt. :)

KM är en jippohelg och ALLA ska kunna vara med och köra med vilken bil som helst, trimmad eller inte, moddad eller inte.
Det är min mening.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Jerka »

c4an är ingen Oldi idag men veteran kommer den att bli 2014,sen är det upp till clubben
Att definiera vad som ska vara Oldis eller inte .

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Jag vill förtydliga att jag ingarlunda är emot att köra tillsammans med tex C4:or om nu någon skulle fått den uppfattningen. :)

Däremot är jag er inte enig i att man ska blanda ALLA klasser för att göra det "rättvist" tycker jag är fel.
Vi har alla bilar som är olika, Corvetten tillverkats med allt från raksexor och upp till kompressormatade moderna ZR1..

En opreppad bigblockbil på Firestone Redline däck kommer aldrig att se någon rättvisa mot en trimmad smallblockbil med konidämpare och 17" fälgar med moderna däck.

Rättvist vore det knappast om jag själv råkat få ut över 500hk i min motor och då skulle köra i +500 klassen.. -Tokigt skulle det bli..

Rättvist är det heller inte i +500 klassen där nogra kör opreppade standard Z06 och andra åker aspreppade slicks-bilar. :)

Glöm inte bort att vi endast talar om KM nu, alltså en (1) enda happening, en klubbfest där ALLA ska kunna vara med och leka. :)
För mycket regler och krav kommer INTE bidra till att fler vågar sig ut på banan.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Jerka skrev:c4an är ingen Oldi idag men veteran kommer den att bli 2014,sen är det upp till clubben
Att definiera vad som ska vara Oldis eller inte .

/Jerka
Klubben har per i dag redan definierat detta genom att säja att det är en bil av typen C1, C2 eller C3.

Då får man ändra sin syn på detta eller kalla klassen för något annat helt enkelt. :)

Det är mycket prat om C4:orna här men endast en (1) C4-åkare som postat inlägg (Bertilsson).

Kan inte C4 åkarna prata ihop sig och berätta hur DE skulle vilja ha det själva?

Trådens överskrift och inriktning rör regler i den nu existerande Oldies-klassen under KM, kan vi hålla oss till detta?

Starta gärna en tråd om det är något fel på hur Oldiesklassen ser ut i dag eller om den ska byta namn eller om det ska tillåtas C4:or eller andra bilar i klassen.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Hejdarn »

Ricky säger många kloka saker! :D

"Glöm inte bort att vi endast talar om KM nu, alltså en (1) enda happening, en klubbfest där ALLA ska kunna vara med och leka.
För mycket regler och krav kommer INTE bidra till att fler vågar sig ut på banan."

Jag tror inte den här inställningen är allmänt kommunicerad. Det måste vi jobba på.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Bertilsson »

Jag hade hellre kört tillsammans med oldiesarna än de vanliga klasserna... Nu har ju jag lyckats hitta den motorsvagaste C4:an, men den går ju ändå i samma klass som de flesta andra C5:or och C6:or. Det känns som om det är ganska stor skillnad mellan min 28 år gamla bil utan "moderniteter" som ABS och en massa annan anti-xxx, jag har mer gemensamt med gammelbilarna tycker jag. Har man oas en nyare C4 ZR1 är det en helt annan sak...

Egentligen skiter jag i vilket, jag kommer att vara med på nästa KM oavsett, om inte bilen rasar eller nåt... :roll: Tävling, visst, det heter ju klubbmästerskap, men jag tycker mer det är ett jippo-event trots allt... Jag ska köra för att det är roligt! 8)
/Johan

C4 1984
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Klart du ska vara med och köra Bertilsson! :)

Hör med någon i racingavdelningen om de kan göra vad som behövs för att nässla in dig och andra åksugna. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Hejdarn »

Det kanske inte är så svårt. Man får väl prata med någon som arrangerar KM. :wink:
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
Ort: Eskilstuna

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Kjell Dahlén »

Klassindelning är rätt och riktigt i många fall.
Att införa detta inom oldies-sektionen avseende KM
ställer jag mig tveksam till.

Vi ska ta väl vara på den lilla skara som nu kör i KM.
Införa ett regelverk för klassindelning kan vi återkomma till, då
antalet som kör C1-C3, ökar.

Vi ska inte glömma bort att vi gör detta på skoj, och då spelar det väl ingen roll,
om man blir omkörd av en Oldies med R-däck och trimmad maskin. :)

Kjell D
Kjell D
C3 Grön
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Hejdarn »

Helt riktigt. Jag bryr mig inte om vem jag kör om. :mrgreen:
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Halloy Kjell, bra input dar. :)

Jag hadde hoppats fler av oss som kor KM hadde luftat sina tyckanden har.

Som du sajer sa gor vi ju detta pa skoj. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av 745 »

Bertilsson skrev:Egentligen skiter jag i vilket, jag kommer att vara med på nästa KM oavsett, om inte bilen rasar eller nåt... :roll: Tävling, visst, det heter ju klubbmästerskap, men jag tycker mer det är ett jippo-event trots allt... Jag ska köra för att det är roligt! 8)
Helt rätt inställning 8)
Det är svårt med C4an, betydligt snabbare än oldies och betydligt långsammare än C5 - C6 (nu pratar jag om opreppade std bilar),
men det blir riktigt kul när man börjar köra om C5orna :D
Vad tycker du om klass 2 & 3 reglementet i CCS Racing cup (Finns på CCS hemsida racing regler) :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Bertilsson »

Roadsportreglementet funkar väl bra, inte för att jag har kört förstås, men det låter bra... Hur är det i CCS-serien, är det uppdelat i klasser enligt reglementet? Min bil hade platsat i Roadsport klass C (jag har 7,6kg/hk). Kan nog vara ganska ensamt i den klassen i CCS... Men, det är ju inte riktigt samma som att köra KM. Får kanske skaffa en båge så småningom och leka lite mer på bana...
/Johan

C4 1984
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Nu har inte jag reglementet framfor mig men Roadsport kraver val:

1. vagnbok
2. godkand bur
3. FIA stol och balte
4. HANS infor 2013
5. huvudstrombrytare
6. bogserogglor
+ sakert nagot jag glomt..

Eller har jag fatt detta om bakfoten nu?

Bertilsson, det gar som jag har forstatt det utmarkt att fortsatta leka pa bana aven utan bage men da far det inte kallas "tavling" :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Bertilsson »

Ricky skrev:Nu har inte jag reglementet framfor mig men Roadsport kraver val:

1. vagnbok
2. godkand bur
3. FIA stol och balte
4. HANS infor 2013
5. huvudstrombrytare
6. bogserogglor
+ sakert nagot jag glomt..

Eller har jag fatt detta om bakfoten nu?

Bertilsson, det gar som jag har forstatt det utmarkt att fortsatta leka pa bana aven utan bage men da far det inte kallas "tavling" :)
Det andra (förutom bågen) är ju inget speciellt svårt att skaffa och montera, mer än att det kostar några slantar förstås, men det är ju inga jättepengar, och på rätt ställe tycker jag då det handlar om den egna säkerheten.

Det är lite värre med min försäkring kanske, jag har en MHRF försäkring på min bil, skitbilligt! Men bilen ska ju vara original för det, svårt att smyga bort bur och sitta-still stolar osv... :roll:

Leka på bana ska jag absolut fortsätta med, utan att tävla. Ska skaffa lite bättre bromsar i vinter, de dog lite på Knutstorp...
/Johan

C4 1984
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Hejdarn »

Kul med fler lekkamrater. :D

Om man ska titta på indelningen av bliar dag så är väl C1 - C3 Oldies och de andra icke-Oldies?
Vad jag vet så är det väl ingen C1 som är ute och kör så nu när C7 kommer så borde det väl bli:
C2-C3 = Oldies
C4-C5 = Meldies
C6-C7 = Newbies

:mrgreen:
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av Ricky »

Bertilsson skrev: Det andra (förutom bågen) är ju inget speciellt svårt att skaffa och montera, mer än att det kostar några slantar förstås, men det är ju inga jättepengar, och på rätt ställe tycker jag då det handlar om den egna säkerheten.

Leka på bana ska jag absolut fortsätta med, utan att tävla. Ska skaffa lite bättre bromsar i vinter, de dog lite på Knutstorp...
Helt i min linje! :)

Angaende bromsar sa finns det mycket trevligheter att kopa, for en massa pengar..

Kanske finns det C5/C6 grejer som passar?

Sjalv ar jag mycket overraskad av vad jag klarat att fa ut av mina orginalbromsar fran 1972. :)

Du kan val dra igang en trad ang bromsar sa vi och andra kan diskutera vara samlade erfarenheter dar. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar