Gjorde en premiär tur i min -68 454 vette och blev paff när varvräknar nålen bara ramlade ner och la sig innanför glaset.
Behöver lite tips för hur jag kommer åt att sätta fast den igen.
/Emanuel
Varvräknare
Varvräknare
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
Re: Varvräknare
Hej Emanuel!
Tråkigt att nålen har lossnat, men det går att sätta dit den igen. Det är rätt mycket jobb att få loss varvräknaren.
Man får plocka ner hela instrumentbrädan, du får börja på höger sida och plocka ner panelen framför passageraren, sedan får du lossa på mitten konsollen, du får även lossa på den övre brädan den sitter skruvad i panelerna men även på ett ställe under mitt på, när du har lossat alla skruvar så är det bara att dra den bakåt. Sedan får du lossa på panelen framför föraren. Det är många kontakter som du behöver lossas, dokumentera och ta hjärna bilder så blir det lättare att sätta tillbaka allt igen. Varvräknaren är fastskruvad på baksidan, lossa den så är det sedan bara att sätta tillbaka nålen. Mycket jobb som sagt var men det är så väldigt trångt bakom instumentbrädan så det är enda chansen att få loss instrumenten är att skruva ner hela panelerna. Lossa gärna på rattstången, den sitter med två bultar på undersidan så kan du fälla ner rattstången lite, underlättar när man ska ta bort hastighets/varvräknarkonsollen
Lycka till! Ta det bara lungt så går det bra och dokumentera allt.
Guy Ejremyr
C3 454-72 med M21 låda
Tråkigt att nålen har lossnat, men det går att sätta dit den igen. Det är rätt mycket jobb att få loss varvräknaren.
Man får plocka ner hela instrumentbrädan, du får börja på höger sida och plocka ner panelen framför passageraren, sedan får du lossa på mitten konsollen, du får även lossa på den övre brädan den sitter skruvad i panelerna men även på ett ställe under mitt på, när du har lossat alla skruvar så är det bara att dra den bakåt. Sedan får du lossa på panelen framför föraren. Det är många kontakter som du behöver lossas, dokumentera och ta hjärna bilder så blir det lättare att sätta tillbaka allt igen. Varvräknaren är fastskruvad på baksidan, lossa den så är det sedan bara att sätta tillbaka nålen. Mycket jobb som sagt var men det är så väldigt trångt bakom instumentbrädan så det är enda chansen att få loss instrumenten är att skruva ner hela panelerna. Lossa gärna på rattstången, den sitter med två bultar på undersidan så kan du fälla ner rattstången lite, underlättar när man ska ta bort hastighets/varvräknarkonsollen
Lycka till! Ta det bara lungt så går det bra och dokumentera allt.
Guy Ejremyr
C3 454-72 med M21 låda
Re: Varvräknare
Tack Guy, jag provar.
Känns omständigt men det får gå.
Känns omständigt men det får gå.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
Re: Varvräknare
Finns det någon som konverterat från mekanisk till elektronisk varvräknare i befintligt mätarhus? Lite nyfinken om ngn i forumet testat detta.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21