Det har varit en lång dag idag med diverse missöden men nu är bilen äntligen klar att köras!
Började dagen att ta bruksbilen och köra bort de nya däcken till Intera. Därefter hämtade jag Z06an och körde till Intera.
Hade haft den på laddning under natten för igår startade den inte. Hade tyvärr bara en liten c-tek laddare men bilen gick igång i alla fall.
Men istället så varnade den för punktering och gick in i något safemode. Åkte till OK och fyllde på däcket och det visade sig vara en skruv i det (tur att de ändå skulle bytas)..
På vägen dit skrämde bilen mig rejält genom att spinna loss på 3ans växel under en omkörning vilket resulterade i ett skapligt ställ när jag passerade bilen som skulle köras om. Kan konstatera att man skall ta det väldigt försiktigt med kombinationen Z06 och blankslitna däck.
Intera gjorde ett bra jobb och visste hur man skulle handskas med trilskande 325or utan att fördärva fälgen, mycket nöjd med deras jobb och bilen uppförde sig betydligt snällare med bättre däck. Btw Original Good Year däck. Inte optimala men de får duga de här säsongen i alla fall.
Därefter inhandlades varningstriangel och nummerplåt klistrades på och därefter bar det iväg till Bilprovningen i Högdalen.
Lampor kollades och allt var bra tills bilen skulle startas igen. Tvärdöd! Bilen vägrade starta, lät bara "klick" när man försökte.
Inte ens med starthjälp gick den igång. Höll på en kvart innan förnedringen var total och den knuffades ur garaget för hand.
Utanför lät jag den stå en stund och efter några försök fick jag slutligen igång den med en starthjälp.
Då var jag ungefär en timme efter min utsatta tid och de flesta på bilprovningen hade slutat för dagen men nu kommer det fantastiska i historien.
Killen som skulle besiktiga väntade kvar och besiktigade den efter sin arbetstid. Han la dessutom om besiktningen så vi började med de moment där motorn kunde vara igång. STOR eloge till denna kille på Högdalens Bilprovning som jag tyvärr inte har namnet på. Han räddade min dag!!!
Bilen fick godkänt på allt, allt såg bra ut, datorn visade inga felkoder, inget glapp, bra avgas och bromsvärden så det var väldigt skönt att höra.
Efter detta åkte jag och köpte ett nytt Optima batteri. Det visade sig att det som satt i var på 55 ampere och det är antagligen boven i dramat, misstänker att det är alldeles för klent för bilen. Hoppas det kommer funka bättre med Optima batteriet nu.
Avslutningsvis fick den en välförtjänt tvätt innan den bäddades in för natten.
