Oljud från RPS Twin Carbon?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Joggy
Nykomling
Nykomling

Oljud från RPS Twin Carbon?

Inlägg av Joggy »

Goddag.
Jag har nyligen köpt en C5 med en RPS twin caarbon koppling, och jag tänkte höra lite med er om det skall låta på detta viset om den.

På tomgång i friläge med pedalen uppe så skramlar det och med pedalen ned tryckt så susar det om den.

När jag slirar iväg på ettan, eller försöker, så är det ett fruktansvärt skavande ljud, låter som metall mot metall ungefär och hugger så innih*lvete.

Jag har ingen som helst erfarenhet av dessa kopplingar. Jag tänkte om någon här kanske har en sådan koppling eller vet om det ska vara på detta viset. Jag läste på vette.se shoppen och i deras beskrivning står det att den ska vara "lättkopplad och tyst" :idea: .

Jag är mycket tacksam för all hjälp och information. Om någon har lust så får ni gärna lyssna på den i Sundsvall.

Mvh// Jörgen
Användarens profilbild
Vettig
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Oljud från RPS Twin Carbon?

Inlägg av Vettig »

Hej!
Normalt med lite skrammel när kopplingen är "obelastad",men kanske den kan vara ocentrerad?
C5 Z06
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586
Joggy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joggy »

Tack för svar!
Då kan jag kryssa av normalt obelastat skrammel. 8)

Jag vet inte riktigt hur det ser ut på en corvette så jag gissar lite nu, men allt sitter väl på ingående torktube axeln? Och har man väl fått in torktuben på plats mot motorn så borde det kanske vara centrerat, eller kan nån skiva hoppa ut från axel så den ligger och skaver nån annanstans? Hmm jag har ingen aning jag. Det är inte jag som monterat kopplingen.

Bilen får stå tills jag vet om det är OK, lite tråkigt när det är bra väder för en gång skull :cry:
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Det finns ingen koppling som jag känner till som ska skava & hugga! Om du inte kan själv så lämna bilen till någon som kan! För något fel är det!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det går inte ha kopplingen ocentrerad om du har startat motorn och kopplat ur. Däremot så är centreringen "viktig" när man sätter ihop motor och låda.

Riktigt aggresiva kopplingar kan gnissla lite när man slirar iväg, vilket man INTE skall göra för att de bokstavligen brinner upp då.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Joggy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joggy »

Jag va ute och provade lite på parkeringen igen. Upp till ungefär halva dragläget så små kryper den lite och är hyffsat tyst på typ tomgång. Men när man släpper upp över andra halvan så kommer det där skavande ljudet och det drar iväg eller får motor stopp :oops: . Det låter mer ju högre varv man har. Förra ägaren sa att kopplingen låtit såhär sedan den monterades.
Annars fungerar den som den ska tycker jag, det går alldeles utmärkt att koppla ur och växla när man har rull på den och då är den tyst med, om man inte slirar den som sagt.

Jag har verkligen inte råd med en ny koppling i år, tror ni man kan köra den ändå? Vad kan gå sönder mer än svänghjulet?

Tack för alla svar! / Jörgen
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Har ingen erfarenhet av just RPSen men att aggresiva kopplingar har lite oljud för sig är normalt. Om det nu skulle vara något fel så skulle det vara att friktionsmatrealet blivit nernött och du kör på nitarna. Du skulle hur som ha problem med att kopplingen slirar på max moment.

Det värsta som kan hända är att något släpper från själva kopplingen, men tryckplattan är sprängsäker och skulle något leta sig ut så är det skador på slavcylinder och eller sprängkåpan, men risken för det är MYCKET liten.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Joggy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joggy »

Jag tänkte också att den kanske är ner sliten, den slirar det minsta hur mycket jag än försöker spöa den heller. Men samtidigt har jag knappt hälften av de 800 rwhp som den är specad för så den kanske håller ihop grejjorna även fast det är ner slitet till max.

Om det nu inte är kopplingen så kanske det kan vara annat som för oväsen? Typ nått lager eller dyligt?
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Det du beskriver är tyvärr ganska så vanligt med denna typ av koppling.Det är inget fel på kopplingen.På vissa bilar kan den låta så som du beskriver.Kanske inte så kul när man drar i väg när en massa mäniskor ser på .Låter ju tyvärr lite risigt.Men det är bara att gilla läget tyvärr.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Joggy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joggy »

Är det full normalt så accepterar jag oljudet. Tackar allesammans för svaren, en klump mindre i magen.

velasoraptor: Det är nästan inte hörbart utifrån, om man inte står väldigt nära, beror nog endel på avgasljud o allt annat. Men däremot så ser det ut som det är första gången man kör en bil när man drar iväg, haha :wink:
Men det ska vara lite hardcoremarinecore att köra en små trimmad corvette 8)
Skriv svar