Pro touring

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Pro touring

Inlägg av BlueBull »

Hej alla.

Är nybliven ägare till en 68 vette cab med BB och 4 växlat.
Funderar på lite projekt och ett är redan beslutat, kuggstångsstyrning :)

Generellt skulle jag vilja veta vilka enkla förbättringar som man kan göra på bilen för att få den mera stabil och leverera bättre repsons vid aggresiv körning.
Krängningshämmare, bärarmar, dämpare, chassi etc.

Tacksam för input. /Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
vette427
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 230
Blev medlem: sön apr 26, 2009 20:19
Ort: Åmål

Re: Pro touring

Inlägg av vette427 »

Hej.
Kolla Smugglers 69-a renovering här på forumet. Där finns det mycket matnyttigt.

//Kenneth
Corvette convertible C6.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Pro touring

Inlägg av Ricky »

Hej BlueBull och grattis till Vetten. :D

Jag har gjort en del förstärkningar på ramen på min bil och dessa styvar verkligen upp chassiet som annars är lite "löst" då man pressar bilen.

Det finns lite bilder osv i den här tråden: http://www.clubcorvettesweden.se/forum/ ... 35&t=11459

Är du sugen på lite rolig körning rekomenderar jag starkt att du kommer till Klubbmästerkapet på Mantorp i augusti för en hel helgs gasande. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Pro touring

Inlägg av BlueBull »

Tack för erbjudandet, när är träffen på Mantorp??

Jobbar tyvärr utomlands på andra sidan jorden så det kan va knepigt att fixa men är hemma till t.o.m. mitten på andra veckan i augusti.

Har därför lite tid att fundera på vad jag vill göra på bilen. Har bestämt mig att jag ska fixa en del svaga punkter så de första vintrarna efter man kommit hem blir ganska intensiva kan jag tänka mig.

Har kollat svempas renovering, grymmmt. Känner en del killar som det bara händer mycket runt, bara att gratulera. Man får intala sig att man är bra på andra grejor, ska nog komma på vad.. :wink:

Funderar på grejor som stöddigare krängningshämmare, gasdämpare, bakvagnsstabilisering etc. Vad har ni gjort??
bilder på pärlan :D
454 LS6 4 pet o 3.08:1 bak
Ingen finish men känns ärlig o kul.

Bild


Bild
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Pro touring

Inlägg av Ricky »

BlueBull skrev:Tack för erbjudandet, när är träffen på Mantorp??
Datum för KM är 18-19 Augusti. Bild

Jag har Corvette Racing manualen som PDF och kan maila den om den är intressant.

Där finns en del att läsa angående förstärkningar mm.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Pro touring

Inlägg av BlueBull »

Ricky skrev:
BlueBull skrev:Tack för erbjudandet, när är träffen på Mantorp??
Datum för KM är 18-19 Augusti. Bild

Jag har Corvette Racing manualen som PDF och kan maila den om den är intressant.

Där finns en del att läsa angående förstärkningar mm.
Aj,, inte på plats då, tråkigt.

Uppskattar erbjudandet om manualen, stort tack.

/Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Pro touring

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Snygg bil :D med snygg "Camaro" ankrumpa :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Pro touring

Inlägg av BlueBull »

Tack.
Perfekt bil för mig som vill skruva lite lagom (hoppas det stannar där).
Ankstjärten är väl inte vad som stod högst på önskelistan men man får ta det, en del av bilens historia och som åker bort i samband med någon framtida omlackering.
Har tydligen varit blå en gång i tiden.

Det som är lite udda på bilen är alla nitar som går runt hela passagerarutrymmet.
Jag grubblade ett tag vad det är till och det enda jag kunde komma på är att eftersom bilen rullat i England så tror jag att man haft ett överdrag ni vet man ser ibland gamla engelska Austin och MG bilar där man sitter under ett slags kapell som täcker förare, passagerar och hela utrymmet mot väta. Vet inte namnet på detta tillbehör.

Bild

/Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Pro touring

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ankstjärten är snygg!!! Nitarna däremot... nä..
Cadillac också! Jag hade också en ända tills i våras då den såldes p.g.a. att den bara stod i garaget och tog plats, Corvetten är så mycket roligare att köra!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Pro touring

Inlägg av Bred »

Ricky skrev:
BlueBull skrev:Tack för erbjudandet, när är träffen på Mantorp??
Datum för KM är 18-19 Augusti. Bild

Jag har Corvette Racing manualen som PDF och kan maila den om den är intressant.

Där finns en del att läsa angående förstärkningar mm.
Tjenare Ricky, lånar gärna en sådan pdf av dig om möjligt :D
Senast redigerad av Bred den lör jun 23, 2012 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Pro touring

Inlägg av Ricky »

Bred skrev: Tjenare Ricky, lånar gärna en sådan pdf av dig om möjligt :D
bredare@bredband.net
Då är den är skickad på mejl. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Pro touring

Inlägg av Bred »

Man bockar och bugar :D
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Pro touring

Inlägg av Ricky »

BlueBull skrev: Funderar på lite projekt och ett är redan beslutat, kuggstångsstyrning :)
Generellt skulle jag vilja veta vilka enkla förbättringar som man kan göra på bilen för att få den mera stabil och leverera bättre repsons vid aggresiv körning.
Krängningshämmare, bärarmar, dämpare, chassi etc.
/Emanuel
Jag kan bara tala för mina egna erfarenheter så dessvärre har jag inte så mycket annat än slitet originalskick att jämföra min egen bils modifieringar med.

Dock tycker jag att den blivit riktigt rolig att köra. :D

Det första året jag körde min orenoverade bil på bana tändes definitivt gnistan, dock kände jag att chassiet var mjukt och bilen var lite "oberäknelig" in i svängarna, man kände liksom hur den "föll över" då färdriktningen ändrades från fart framåt till fart i kurva.
Ofta släppte bakdäcken och man fick uppställ även i moderata hastigheter.
Lite läskigt men det gick bra sedan man visste det skulle komma, sedan gick det ju inte gick speciellt fort heller.

Framvagn.
Vintern efter bankörningen så renoverade jag framvagnen med nya bärarmar, fjäder etc.
Det viktigaste här var nog att alla gummibussningar ersattes med poly och alla glapp försvann.
De nya övre bärarmarna (är förvisso lättare än original) tillåter lite andra vinklar som i sig gör bilen stadigare i höga farter.

Jag kan inte rättvist jämföra bärarmarna mot de gamla sedan jag aldrig prövat original med polybussningar men bilen är i dag betydligt stabilare än innan.
Dock kan nämnas att man i årtionden tävlat Corvette på tex LeMans och Daytona med originalbäramar så dessa duger uppenbarligen aldeles utmärkt. :)

Jag monterade en tjock 1-1/8 krängningshämmare fram och jag tror att boxningen (förstärkning) av de främre rambenen är en absolut nödvändighet om man inte ska föra över kraften från denna krängningshämmare till ramen så flex uppstår i rambenen.

Jag monterade även ett tvärstag mellan fjäderbenen (spreader bar) och stumma motorfästen (polyfäste för växellådan) för att syva upp samtidigt som jag då motorn var ur helsvetsade hela den främre delen av ramen samt lade in vissa förstärkningar enligt Corvette Racing Manualen (mer detaljer om detta i min egen tråd).

Resultatet av allt detta jobb tillsammans med kuggstången blev en betydligt mer lättkörd och stadig bil, dock var jag inte nöjd med bakvagnen som även denna var orenoverad sedan 1972..

Bakvagn.
Här var det ingen vacker syn med söndertrasade gummibussningar, glappa stötdämparfästen, hjullager och även rostiga och spruckna trailing arms.. :(

Beg fräsha och helsvetsade trailingarms införskaffades och lämnades till Svempa för lagerinstallation/schimsning.
Jag bytte ut strutrods:en mot "Racing" jysterbara dito som har uniballs i stället för gummibussningar.
Då bakvagnen var bortplockad helsvetsade jag rambenen även här.
Jag byggde även en liten störtbåge som förrutom säkerheten även styvar upp ramen.
Samtliga bussningar (även snubber) ersattes med poly.
Jag monterade även en krängningshämmare bak sedan min smallblockbil saknade sådan.

Fjädring.
Då jag köpte bilen satt det redan en 360lb glasfiberfjäder bak, denna råkade jag dock skada och bytte då till en VBP Dualmount fjäder och här blev det absolut skillnad till det bättre. :)
Brorsan kör med org stålfjäder på sin -68 som han uppfattar som "lite mjuk", Min DualMount fjäder har jysterbar hårdhet i 4 steg och ger ett stabilt intryck.
Fram bytte jag från gamla smallblockfjädrar till VBP glasfiberfjäder, ett kitt som innehöll även kompletta nedre bärarmar m polybussningar. Funkar mycket bra och även denna fjäder är jysterbar i 4 steg.


Stötdämpare.
Det första jag gjorde då jag köpte bilen var att byta till Bilsten Sport.
Jag tyckte då att bilen var lite "stutsig" i bak och började forska i andra stötdämpare men blev bara förvirrad och bytte aldrig.
Efter att ha renoverat bakvagnen och fått bort glappet i stötdämparfästena gick denna "stutsighet" över och upplägget funkera i dag mycket bra tycker jag. :)


Jag hadde i ett tidigt skede funderingar på Coilover men struntade i detta med motivationen att jag med bladfjädrarna nu har stora möjligheter att både jystera rideheight och fjäderns hårdhet.
Sen är det ju priset också då..

Det vore absolut roligt att höra feedback från någon som kör med Coilovers och kanske se en sådan bil i action. :)

Flera av mina modifieringar kan väl heller knappast heller beskrivas som "enkla" och ska man försøka sumera något under rubriken "enkla" så blir det nog: Byt ut alla gummibussningar till poly och gör en seriös fram och bakvagnsinställning. :)

Vart ett långt inlägg det här.. :oops:

Hoppas inputen kan vara värd något även om jag inte kan jämföra olika delar eller system sedan detta är det enda jag provat. :)

Nu återstår bara att få testa den nya bakvagnen på en bana, något som dessvärre inte kunnat ske ännu pga arbete och andra plikter.

Men jag planerar en onsdagskvälls körning på Gelleråsen i juli och hoppas detta går att få till. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PercyBerg
Rookie
Rookie
Inlägg: 74
Blev medlem: tor jan 26, 2012 20:13

Re: Pro touring

Inlägg av PercyBerg »

Hej BlueBull och välkommen till Corvetteträsket.

Som Ricky skriver så sitter det orginal optionfjädrar på min bil (option F41 med 7 blads bakfjädring).
Jag tror nog att dessa fjädrar funkar som de är men att det viktigaste är bra stötdämpare. På min bil sitter det nyrenoverade, justerbara Koni runt om men jag tycker ändå att den är för mjuk i rumpan (jag ska justera dessa till den hårdaste inställningen vid tillfällle). Min bil är förvisso dessutom sänkt så avgassystemet tar i när man drar iväg ordentligt, dvs bilen sätter sig så mycket att det tar i.
För den som i dag gör en tillfixning av sin Corvette finns ingen anledning att hålla på med dessa fjädrar (om man inte ska åka Historic Racing med bilen) utan glasfiberfjädrarna är både lättare och typ standard vid chassiefix av C3:or i dag.
Men som sagt, bra stötdämpare och hjulinställning är viktigt.

//Percy
CCS 3664
1968 Convertible, 427 Tri-Power, 4 speed
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Pro touring

Inlägg av BlueBull »

Percy o Ricky, tack för ni tog er tid att dela med er detta.

Det ger klart en god indikation om i vilken ordning man ska börja.

Ska posta lite info när jag väl börjar.
Hälsn. Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Skriv svar