Parkeringsbroms

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Parkeringsbroms

Inlägg av Janne Malmgren »

Handbromsen kan ofta vara problem, svag bromsverkan, mm. Är det någon som vet vad som gäller när man testar handbromsen på bilprovningen, ska handbromsen hålla bilen i upp/nedförslut, eller ska den tvärnita vid ca 3o km/tim,det senare kan ju bli svårt med tanke på bromsbanden 30x170 mm och bilens vikt drygt 1,6 ton,på bilprovningen blir det ofta ett "tyckande" vad som gäller, det heter vad jag förstår "parkeringsbroms" och inte färdbroms som det blir vid färd framåt även bara vid ca 30 km/tim
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Parkeringsbroms

Inlägg av Enebris »

Hej,

beiktigade min för en timme sedan och fick klagomål på handbromsen.

Som jag uppfattade det så ska det vara minst 16% av maxtrycket vid test av handbromsen
och jag fick 13%. Underkänt..... :cry:

Men jag fick låna verktyg så jag kunde justera när dom hade bilen på lyften och sedan en runda till på bromsrullarna.

20 % och godkänt! :lol:

Så nu kan man köra i två år till.................

PS: att motorn var bytt till en LS1 och kuggstångsstyrning monterad sade dom inget om.............. :P

mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Skriv svar