Läcker det så mycket mellan ventilkåpa, packning & topp så måste det vara något annat tråkigare: Spricka

PG-son skrev:Hej!
Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns.Nej men skall göra det.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan?stämmer bra
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen. möjligt, har satt en liten "stänkplåt" i vänstra kåpan då det är eftermarknads som saknade allt av sådant, provade lite igår och den ryker till ordentlig vid fullgas, annars syns inget. Det var också olja på PCV-ventilen så jag har en känsla av att den drar i sig lite den vägen. Får leta efter andra ventilkåpor eller försöka få till ett bättre "stänkskydd"
På min kunde jag fort utesluta vevhusventilationen. Drog ur pcv-ventilen ur ventilkåpan och gasade till lite rappt och kunde konstatera att det fortfarande kom blårök ur avgasrören.Don Tomaso skrev:Inte hunnit göra något ännu, mycket på jobbet.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.