Går varm
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Går varm
Hejsan !
Kolla så att kylarfläktarna, det finns 2 st
funkar och att dom går igång när dom ska !
En av dom ska gå igång när du sätter på AC !
LT1 an ska ju gå rätt så varmt, första gångerna
jag körde min så blev man lite orolig när fläktarna
inte gick igång fast tempen närmade sig 100 gr !
Men tydligen så är det helt normalt, men jag satte
i alla fall dit en brytare så att jag kunde styra
fläktarna själv ! Då kändes det lite lugnare,
!
Kolla så att kylarfläktarna, det finns 2 st
funkar och att dom går igång när dom ska !
En av dom ska gå igång när du sätter på AC !
LT1 an ska ju gå rätt så varmt, första gångerna
jag körde min så blev man lite orolig när fläktarna
inte gick igång fast tempen närmade sig 100 gr !
Men tydligen så är det helt normalt, men jag satte
i alla fall dit en brytare så att jag kunde styra
fläktarna själv ! Då kändes det lite lugnare,

-
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån apr 23, 2012 17:08
Re: Går varm
Hej!
Jag kpte min C4 förra året och det var samma sak med den.
Det satt en brytare monterad men så testade vi om fläktarna skulle hoppa igång. Vid ca 120 grader hoppade kylarfläkten igång. Läser man om tempgivare så ligger dom runt 100-120 grader.
Jag kpte min C4 förra året och det var samma sak med den.
Det satt en brytare monterad men så testade vi om fläktarna skulle hoppa igång. Vid ca 120 grader hoppade kylarfläkten igång. Läser man om tempgivare så ligger dom runt 100-120 grader.

Re: Går varm
Corvetter ska naturligtvis inte gå varmare än andra bilar, om allt funkar så styr termostaten tempen till ca 92 grader.
Vid såna här "problem" så är det ofta AC´n som inte funkar och då går inte fläktarna som dom ska och motorn går varmare, speciellt i stan och framförallt i köer. Beroende på årsmodell så går fläkten/fläktarna inte igång förrän uppemot 104-108 grader... Kommer inte ihåg exakt men det frestar på i onödan på ex topplockspackningar
Bra att ha en brytare så man kan starta fläkten manuellt när man vill (jag har det). Ännu bättre är att fixa systemet så det funkar som det ska
Vid såna här "problem" så är det ofta AC´n som inte funkar och då går inte fläktarna som dom ska och motorn går varmare, speciellt i stan och framförallt i köer. Beroende på årsmodell så går fläkten/fläktarna inte igång förrän uppemot 104-108 grader... Kommer inte ihåg exakt men det frestar på i onödan på ex topplockspackningar

Bra att ha en brytare så man kan starta fläkten manuellt när man vill (jag har det). Ännu bättre är att fixa systemet så det funkar som det ska

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Går varm
Jo ofta är ac boven.
En av fläktarna går ständigt ac,n är igång,och den slits.
Brukar vara kolen som lägger av.
den andra är mer som en nödfläkt som går igång strax före kokpunkten i det trycksatta systemet,vilket gör det väldigt obehagligt att se på tempmätaren..
men som sagt kolla att fläktarna går(eventuellt koppla lös elanslutning och kortslut över batteriet)
går fläktarna är det relän och termostater man får kolla.
En av fläktarna går ständigt ac,n är igång,och den slits.
Brukar vara kolen som lägger av.
den andra är mer som en nödfläkt som går igång strax före kokpunkten i det trycksatta systemet,vilket gör det väldigt obehagligt att se på tempmätaren..
men som sagt kolla att fläktarna går(eventuellt koppla lös elanslutning och kortslut över batteriet)
går fläktarna är det relän och termostater man får kolla.
Re: Går varm
Hejsan!
Om motor-tempen ligger rätt när du är uppe i hastighet,och problem med hög temp
när du kör i låg hastighet eller står still,så är det inte termostaten som är problemet
för då hade tempen varit hög även uppe i hastighet pga för dåligt flöde genom kylet.
Fläktarna styrs med en temeraturgivare,vet inte om det är samma som visar tempen
i instrument.Kan vara givare som inte funkar,alternativt relä som inte drar när det skall har du spänning till relä men inte ifrån så är relät kasst(det där vet du säkert redan) .Enklast är att mäta bakifrån o börja med kontakt på fläkt,Har du ingen spänning där när fläkt skall gå så ligger felet tidigare osv,Kan ju även vara dålig kontakt i kontaktstycken.Kan även ligga en tid innan fläkt
startar ifrån att givare säger starta,några sek till upp imot någon minut kanske,så man tänker
på det när man mäter och väntar en liten stund.Termostaten reglerar motor-tempen till en
viss "arbets-temp",och när den tempen inte kan hållas fast termostaten är fullt öppen och du fullt flöde med kylmedel igenom kylaren och kylkanaler i motor beror det på att du har för dåligt med kall luft igenom kylflänsar.Det är då kylfläktarna skall starta hjälpa till och få ner motor-tempen.
Det är lättare och felsöka samt hitta felkällan om man har lite kännedom hur det skall fungera.
Lycka till
Micke
Om motor-tempen ligger rätt när du är uppe i hastighet,och problem med hög temp
när du kör i låg hastighet eller står still,så är det inte termostaten som är problemet
för då hade tempen varit hög även uppe i hastighet pga för dåligt flöde genom kylet.
Fläktarna styrs med en temeraturgivare,vet inte om det är samma som visar tempen
i instrument.Kan vara givare som inte funkar,alternativt relä som inte drar när det skall har du spänning till relä men inte ifrån så är relät kasst(det där vet du säkert redan) .Enklast är att mäta bakifrån o börja med kontakt på fläkt,Har du ingen spänning där när fläkt skall gå så ligger felet tidigare osv,Kan ju även vara dålig kontakt i kontaktstycken.Kan även ligga en tid innan fläkt
startar ifrån att givare säger starta,några sek till upp imot någon minut kanske,så man tänker
på det när man mäter och väntar en liten stund.Termostaten reglerar motor-tempen till en
viss "arbets-temp",och när den tempen inte kan hållas fast termostaten är fullt öppen och du fullt flöde med kylmedel igenom kylaren och kylkanaler i motor beror det på att du har för dåligt med kall luft igenom kylflänsar.Det är då kylfläktarna skall starta hjälpa till och få ner motor-tempen.
Det är lättare och felsöka samt hitta felkällan om man har lite kännedom hur det skall fungera.
Lycka till
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Re: Går varm
Jo givetvis
. termostat och tempsensorer skulle det vara.
Kan ligga dynga i kylaren också,då luftintaget ligger lågt.
Tyvärr kan det även bli problem i ECM också,men kolla övriga saker först.
. termostat och tempsensorer skulle det vara.
Kan ligga dynga i kylaren också,då luftintaget ligger lågt.
Tyvärr kan det även bli problem i ECM också,men kolla övriga saker först.
Re: Går varm
Ett tips som jag brukar använda är att jämföra oljetempen mot vatten tempen,
mina följer varann ganska bra.
mina följer varann ganska bra.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
-
- Rookie
- Inlägg: 56
- Blev medlem: lör maj 29, 2004 20:13
Re: Går varm
Har fläktar med kåpa från en -92 som funkar om du har problemet där.
Har även en kylare, komplett ac oxå.
/Ante
Har även en kylare, komplett ac oxå.
/Ante
Re: Går varm
Gammal tråd men alltid aktuell...
Jag har hört att det går programmera om så att kylfläkten startar vid en lägre temp. Stämmer det...?

Jag har hört att det går programmera om så att kylfläkten startar vid en lägre temp. Stämmer det...?
Re: Går varm
På min 95.a hoppar fläkt(arna) igång vid 109-110grader,har vart så sen jag köpte den för 11år sedan.....
gäller bara å hålla lite koll på vattenpump å kylarslangar,kan även vara bra å spola rent kylsystemet.
Spola rent kylsystemet på min 2012,vätskan såg förjävlig ut.....
gäller bara å hålla lite koll på vattenpump å kylarslangar,kan även vara bra å spola rent kylsystemet.
Spola rent kylsystemet på min 2012,vätskan såg förjävlig ut.....
1995 convertible,automat. Torch red.
Re: Går varm
angående att få igång fläktarna vid lägre temp,borde bara vara att byta tempgivaren ,till en med lägre temptillslag.
Borde finnas lämpliga på tex biltema..
Borde finnas lämpliga på tex biltema..
Re: Går varm
Detta diskuteras flera gånger/år…
Motorn ska inte gå varm, den ska hålla termostatens temperatur.
Blanda inte ihop äldre C4 med nyare, fläktarna ser inte ut/fungerar inte likadant.
Lite osäker på när ändringen kom, kanske när kylaren blev mer lutad 1990?
Äldre (-1989?): En fläkt bakom kylaren, ev en framför kylaren (option B4P). Har för mig att den bakom kylaren styrs elektroniskt och den framför av en tempswitch i en av topparna?
Nyare (1990-?): Två fläktar bakom kylaren, båda går samtidigt på high eller low speed, båda styrs elektroniskt av PCM.
1-Klassiskt är att AC är ur funktion eller inte påslagen = garanterat varm motor.
2-Kolla elmotorer till fläktarna, relän, kablage och jordning.
Lägger upp 2 bilder som är scannade/hopklippta från GM servicemanual till 1996 C4 med LT1/LT4-motor.



Blanda inte ihop äldre C4 med nyare, fläktarna ser inte ut/fungerar inte likadant.
Lite osäker på när ändringen kom, kanske när kylaren blev mer lutad 1990?
Äldre (-1989?): En fläkt bakom kylaren, ev en framför kylaren (option B4P). Har för mig att den bakom kylaren styrs elektroniskt och den framför av en tempswitch i en av topparna?
Nyare (1990-?): Två fläktar bakom kylaren, båda går samtidigt på high eller low speed, båda styrs elektroniskt av PCM.
1-Klassiskt är att AC är ur funktion eller inte påslagen = garanterat varm motor.
2-Kolla elmotorer till fläktarna, relän, kablage och jordning.
Lägger upp 2 bilder som är scannade/hopklippta från GM servicemanual till 1996 C4 med LT1/LT4-motor.


1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Går varm
Tack för bilder o beskrivning.
På den andra bilden omnämns "relay", "relay primary" och "relay secondary". Är dessa samma som #1, #2 och #3 i beskrivningen?
Min -94 saknar det som heter "relay" och som sitter ovanför de båda fläktreläerna.
Någon som har en -94 manual som kan jämföra...?
På den andra bilden omnämns "relay", "relay primary" och "relay secondary". Är dessa samma som #1, #2 och #3 i beskrivningen?
Min -94 saknar det som heter "relay" och som sitter ovanför de båda fläktreläerna.
Någon som har en -94 manual som kan jämföra...?
Re: Går varm
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... 94&_sop=15Patteb skrev:Tack för bilder o beskrivning.
På den andra bilden omnämns "relay", "relay primary" och "relay secondary". Är dessa samma som #1, #2 och #3 i beskrivningen?
Min -94 saknar det som heter "relay" och som sitter ovanför de båda fläktreläerna.
Någon som har en -94 manual som kan jämföra...?
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.