Motortrimmning C5

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Lulelelle
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Motortrimmning C5

Inlägg av Lulelelle »

Hej alla Corvetteägare..
Jag är mitt uppe i ett köp av en C5:a -01.
Denna bil är helt orginal så vitt jag har kunnat se, och nu undrar jag.
Om jag skulle vilja höja effekten lite grann. Var är det lämpligast att börja för att med lite pengar/arbete höja effekten?
Jag har ingen erfarenhet av dessa motorer så jag tar tacksamt emot tips och råd.
Hälsningar från Lelle i Luleå. :)
Användarens profilbild
Fredge
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Re: Motortrimmning C5

Inlägg av Fredge »

Det här är bara en ren gissning, finns säkert något annat billigare och som ger mer effekt. Men ett avgassystem ger väl åtminstone någon extra häst och framförallt ett härligare ljud :D Finns ju massa färdiga system att köpa, eller om man vill spara nån krona kan man ju svetsa ihop ett själv.
Mvh Fredrik!

Corvette C5 -98
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Bästa sättet att trimma är att köpa en nyare bil med mer kusar, får man iaf tillbaka en del av pengarna. Nyare bilar har också en tendens att vara bättre på allt... Alla andra sätt slutar i moddträsket :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Lulelelle
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Lulelelle »

Tack Bengt för kloka råd, men jag har ju just köpt denna bil (inte ens hämtat den ännu). Och då grävt jättedjupt i plånboken. Så om jag hade tyckt att jag hade råd med en nyare/vassare kärra så hade jag nog köpt en sådan. Detta köp var ju (som vanligt) ovanför min ekonomiska gräns jag hade i början :) Tack ändå för varningen om moddträsket. Känner flera som gått bort sej där både ekonomiskt och prestandamässigt :shock:
Lelle i Luleå.
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Larzzon »

Tycker du gjort helt rätt som köpt en C5a :D Sjukt trevlig bil å pigg så de räcker för dom flesta :P Sen är de klart mycke vill ha mer, och den mesta effekten du kan få för pengarna är longtube headers. Kostar en del om man köper märkes grejer, men de finns mycke bra billiga variandet också.

Annars så ger ju nya slutburkar en "upplevd" effekt ökning, låter de bra så är de roligare att köra :D Tveka aldrig att frågha om de är nått du undrar.

Du kommer inte vara missnöjd med orginal effekten direkt heller, kör en sommar å upgradera nästa så du märker skillnaden :D

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Användarens profilbild
Fredge
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Fredge »

Roligt att det blir fler Corvettes i Luleå! :)
Mvh Fredrik!

Corvette C5 -98
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Lulelelle skrev:Tack Bengt för kloka råd, men jag har ju just köpt denna bil (inte ens hämtat den ännu). Och då grävt jättedjupt i plånboken. Så om jag hade tyckt att jag hade råd med en nyare/vassare kärra så hade jag nog köpt en sådan. Detta köp var ju (som vanligt) ovanför min ekonomiska gräns jag hade i början :) Tack ändå för varningen om moddträsket. Känner flera som gått bort sej där både ekonomiskt och prestandamässigt :shock:
Lelle i Luleå.
Det gör ingen skillnad. Du hamnar i samma träsk iaf fast med ett nyare åk. Jag vet. :wink:
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Grattis till din nya bil :D
Jag har själv sålt min C5a :( men letar efter en C5Z06 för Corvette Cup :D

Effekt är alltid kul har du funderat på :?:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... gas#p57118

Det finns ett stort utbud utav olika trimartiklar som lovar både det ena & andra.
Men om du räknar med ev. kostnader för mappning, tveksamt andrahandsvärde, blir det oftast som Bengt skriver oftast blir billigare att köpa en annan bil.

Själv skulle jag börja med en översyn utav bromsar, däck & chassit (4-hjulsinställning, stötdämpare & bussningar).

Eller, spar pengarna och lägg dom på Sommarmötet och/eller KM :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar