Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 350th lådan

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
3riksson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 16, 2011 12:19
Ort: Uppsala

Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 350th lådan

Inlägg av 3riksson »

Ja för att vara helt öppen med mina kunskaper i det här ämnet
dom är noll.
Själva meckandet och skruvandet är inga som helst problem
Men vad man ska ha för delar och vilka kombinationer är jag helt lost på,
vilket gör att tex summits sida bara blir som en stor gröt med 100 olika saker som ser likvärdiga ut.

Mitt mål är helt enkelt att komma ifrån dom 165std hästarna och öka på det en del
och samtidigt rusta motorn med lager och packningar.
Så vart börjar jag?

Kolvar?
Toppar?
Insug?
Ny förgasare?
Kam?
Går det att åka med standard turbinen?
Bakaxeln ser ju ut att stå pall så den oroar jag mig inte direkt för
Vart handlar man?

Vore sjukt tacksam om någon kan peka mig åt rätt hål eller tom vägleda mig i det här.

Budget är väll inte direkt satt men lite lagom trimmpengar är jag beredd att lägga på det här.
10k hemma och klart kanske?
Senast redigerad av 3riksson den fre jan 25, 2013 0:24, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Johan Fräjdin »

1) Kasta bort all avgasrening
2) Byt grenrören mot headers
3) Köp ett färdigt trimkit fråm Edelbrock (toppar, kam och förgasare), kolla hos Jegs eller Summit.

Låda och bakaxel behöver du inte oroa dig för än på ett tag.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av axelg89 »

Vet av egen erfarenhet att budget 10k här hemma är väldigt svårt att hålla när man ska börja trimma.

Det första jag skulle göra är att kolla hur fräsch motorn är i nuvarande utförande. Börja med ett komp prov, så får du lite riktlinjer över hur saker står till.

Som föregående skrev så är headers och ett vettigt avgassystem en bra början som är relativt billig. Att se över tänddelar och se till att allt går som det ska ger ofta mer än vad man anar till ett mycket mindre pris.

Om underdelen är frisk är sedan ett top end kit ingen alls dum idé men du får nog dubbla din budget och oddsen för att underdelen från 1975 är så frisk att du får ut de hästar som edelbrock lovar på ett driftsäkert sätt är relativt liten, men väl existerande.

Annars är nog ett bättre insug, förgasare, en lite vassare kam mer inom din budget men utan komphöjjning och bättre toppar kommer man ju inte så långt.

Oj vad rörigt det blev, så här hade jag börjat:
1. Kontroll av friskhet och vilka delar som sitter på
--- Om frisk ---
2. Ställ in allt rätt
3. Headders och avgas.
3. Ett aluminiuminsug (sen om du väljer att köra med q-jet eller eftermarknadsförgasare gör nog mindre skillnad. Många hävdar att Q-jetten är mycket bättre)
4. Lite vassare kam
5. Höjja kompressionen genom nya toppar (mindre f.rum) och isf en ännu vassare kam.

--- Om mindre frisk ---
2. Ställa in allt rätt, se om man nöjjer sig med resultatet för ett tag
3. Lägga pengarna på en ordentlig renovering och i samma veva höjja kompet med kolvar. Och en lite vassare kam på det.
4-->. Från punkt 3 ovan.

Är själv långt ifrån en expert men har funderat länge och väl över samma frågor som du funderar över och kommit fram till att bygga ny motor från grunden med allt vad det innebär. Det räcker dock inte med 10k i budget längre :?

Annars är detta ett alternativ, speciellt om din nuvarande motor är sliten och inte matching#. Den är fortfarande värd 6kkr+ och motorn på länken står hemma för 25kkr, svårslaget att räkna hem om man ska bygga i den effektklassen.
http://www.jegs.com/i/GM-Performance/80 ... tId=755609

Mvh Axel
Senast redigerad av axelg89 den lör mar 24, 2012 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Det här ska bli intressant! Jag är själv i nästan samma sits, min motor är dock lite trimmad men den är ju så klart för trött ändå :mrgreen: Jag vet inte heller vad jag ska köpa för delar och vet inte vad som redan sitter i motorn, önskvärt vore 400 pållar+ och då inte Gotlandsruss!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
3riksson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 16, 2011 12:19
Ort: Uppsala

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av 3riksson »

Först och främst, tack för all info
Headers och främst sidepipes är nog första ivesteringen pga looken.
Som då tar mig till nästa fråga.
Finns det dåliga headers eller är det bara firare andning man är ute efter och någelunda vettig rördragning?

Ang budgeten så har ni helt rätt, det räcker inte till en ny motor såklart men om man ska börja nånstans
så måste man ju kunna få ihop nånting så man blir lite gladare nån säsong =)
Eller bör man lägga pengarna på en insprutningsmotor istället? alltså en helt ny motor
fast från en nyare bil?
tex nån TBI variant?

Vart börjar man med inställningarna?
Grundinställa förgasare eller läser man mest stift och kör efter det?
Tänding tex vad ska den stå på org?

Hur hade ni betett er själva?
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Hasse c5 »

Tror du skall satsa på en Ls 1 motor med insprutning, på köpet får du en
mycket snål motor och 350 standardhästar. kolla runt på skrotar eller annonsera efter en motor.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

LS motor har jag nog funderat på och gör så än! Bara väntar på att någon vill ge mej en... Men om det blir LS motor blir det nog en LS 3! Det tråkiga med det är en hel del ombyggnad och se måste jag sätta mej in i hur elektroniken fungerar (det jag vet om insprutning är inte värt att veta).
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Enebris »

Kan intyga att det är väldigt trevligt med en LS1 i C3,an.......

mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Chrippe »

En bra början kan vara t.ex GM Performance Vortec toppar 64cc med en Extreme Energy cam XE 274 + Headers.
Jag har den kombinationen , en 12,5sec/402m.
Rekomenderar topparna starkt 672dollar/par finns att köpa på Summit bl.a samt Vortec insug RPM ca 189dollar
Comp cam EX 274 alt. XE 268 ca. 200dollar.

Finns hos Hansen Racing

/Christer
Senast redigerad av Chrippe den sön apr 01, 2012 12:40, redigerad totalt 2 gång.
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Chrippe

Vad kan det ge i hk & vrid?
Chrippe skrev:En bra början kan vara t.ex GM Performance Vortec toppar 64cc med en Extreme Energy cam XE 274 + Headers.
Jag har den kombinationen , en 12,5sec/402m.
Rekomenderar topparna starkt 672dollar/par finns att köpa på Summit bl.a samt Vortec insug RPM ca 175dollar
Comp cam EX 274 alt. XE 268 ca. 200dollar.

Finns hos Hansen Racing

/Christer
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Chrippe »

Den är byggd på en 4 bultad sb400 10,3komp. 410Hk/5000rpm 635nm/4500rpm.
Holley 3310 vacuum

/Christer. Jag var mest ute efter vridet , Bosse Runefelt i cluben byggde den åt mig.
Vortec topparna är (fast burn) och kräver endast 31-32 gr. vid fullt utslagen tändning.
Hjärtformade förbränningsrum , topparna flödar bättre än camaro cups zz4 topparna.

Bild
Bild
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Chrippe

Jag ser att du har ett 400 block, hur mycket kan det göra kontra 350?
Du har "bara" toppar, insug & kam, eller har du bytt exempelvis till bättre kolvar eller något annat också?
Dom prylarna som du rekomenderar kostar 10-11000:- i Sverige + lite packningar och sånt, det är inte så farligt dyrt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Chrippe »

Vi satte i nya kolvar Hypereutectic kolvar som är mitt i mellan standard och smidda , blocket borrades 030 samt nya ram o vevstaks lager.

/Christer
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack Chrippe!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
3riksson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 16, 2011 12:19
Ort: Uppsala

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av 3riksson »

Dags att lyfta det här liket till tråd igen.
Motorn är ur och äntligen i delar.

Inga vändkanter alls
Ringspel 0.8 uppe och 0.7 nere
Slita lager vev, ram och kamlager
felfri vevaxel
Ståltopp-packningar
fina ventiler, oljesnusk på tallriken bara

Det är en helt std motor som satt i.
std nummer på blocket
järn insug
882 topparna

Planen just nu är följande
renovera motorn, "rebuild kit" i grova drag dvs alla lager, packingar och pump
fräsa in ventilerna alt slipa in dom
rusta förgasaren (om man klarar detta själv)

MEN SEN är det lite si och så med besluten, just nu är planen:
Har fått erbjudande om ett procom 22001 insug flångnytt, gör detta någon skillnad mot mitt org? - http://www.jegs.com/i/Procomp-Electroni ... tProductId
Ny fördelare, läste att tiderna på org fördelaren är hemska, alt modda org? vikter + ny klocka är detta möjligt?
Har redan headers och sidepipes så där blir det väll inte bättre
Är det värt att behålla topparna och gå upp lite i komp på kolvsidan? isf vilka ska man köpa?
Samma med kamaxeln, gör det skillnad med en ny isf vilken är att rekomendera?
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: Mera krydda i min helt org -75 165hk 350 L48 med 400th l

Inlägg av fty »

3riksson skrev:Dags att lyfta det här liket till tråd igen.
Motorn är ur och äntligen i delar.

Inga vändkanter alls
Ringspel 0.8 uppe och 0.7 nere
Slita lager vev, ram och kamlager
felfri vevaxel
Ståltopp-packningar
fina ventiler, oljesnusk på tallriken bara

Det är en helt std motor som satt i.
std nummer på blocket
järn insug
882 topparna

Planen just nu är följande
renovera motorn, "rebuild kit" i grova drag dvs alla lager, packingar och pump
fräsa in ventilerna alt slipa in dom
rusta förgasaren (om man klarar detta själv)

MEN SEN är det lite si och så med besluten, just nu är planen:
Har fått erbjudande om ett procom 22001 insug flångnytt, gör detta någon skillnad mot mitt org? - http://www.jegs.com/i/Procomp-Electroni ... tProductId
Ny fördelare, läste att tiderna på org fördelaren är hemska, alt modda org? vikter + ny klocka är detta möjligt?
Har redan headers och sidepipes så där blir det väll inte bättre
Är det värt att behålla topparna och gå upp lite i komp på kolvsidan? isf vilka ska man köpa?
Samma med kamaxeln, gör det skillnad med en ny isf vilken är att rekomendera?
Fördelare, ja den har kanske för snäll tändkurva. Men som du säger finns det ju nya fjädrar och vikter ifall man vill ändra på det. Är den fräsch i övrigt? Eller är den glapp osv? Skicket får ju avgöra ifall du skall ha en ny eller ej.

Insuget, Det är säkert OK även om jag inte har hört något om just den modellen. Jag hade köpt ett edelbrock insug istället.

Kamaxel, tja kanske en Comp XE-262, om du ska behålla orginal topparna. Maila några olika kamtillverkare och se vad de rekommenderar. Orginalkam hade jag inte behållt.

Toppar, ja om du ska behålla orginaltopparna kanske du ska se över ventilfjädrar osv. Håller de måttet efter alla år och framförallt passar de till kammen.
Skriv svar