Ställa på C6:an

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
rick.c
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 06, 2012 3:10
Ort: Mölltorp

Ställa på C6:an

Inlägg av rick.c »

Hej!

Ny här på forumet då jag köpte mig en C6:a i höstas :).
Tänkte höra om det är nått speciellt ni gör efter vintern?. Någon stp i tanken?, inkörning?. Något att tänka på?.
Bilen har stått orörd hela vintern med full tank.

Tacksam för svar.
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av sven erik »

grattis till c6 an.bytt olja i höstas?annars rekomenderar jag att du kör på v-power i tanken...den lilla extra kostnaden är det värt..inte bara effekt utan v-powern är snäll mot insprutningen oxå.kör så det ryker:)
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Anders A »

STP behöver du inte använda förrän den dagen när bränslemätaren börjar dumma sig.
Det har hänt mig 2 gånger sedan 2008, min bil är för övrigt en 08.
Det finns dom hävdar att det går lika bra med 3-4 decliter 2takts olja på en full tank också, men vem vill åka runt å lukta moped? :wink:

Mvh
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Erik_
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: tis feb 22, 2011 20:52

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Erik_ »

Vad menar du med när bränslemätaren börjar dumma sig?

Och hur skulle lite STP kunna motverka det?
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Ubbe »

Hej!
Dagens bensin smörjer inte lika bra (Etanolens fel).
Nu har dom blandat i etanol i v-power också :evil: tanka på OK 98 oktan som är billigare.
kolla länken http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=5
Jag fick broblem med min tankmätare när jag skulle ställa av den.Det blir nog att prova med lite olja i tanken.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
rick.c
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 06, 2012 3:10
Ort: Mölltorp

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av rick.c »

Hej igen.

Japp, bilen fick en service i höstas. Jag tackar för era erfarenheter. Kanske bra med en skvätt olja i tanken :) .
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag slår alltid i en skvätt Tri-pac bensinbooster
när jag tankar, den höjer både oktanet och
smörjer alla rörliga delar i systemet ! :D
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Hejdarn »

Varför skulle man vilja höja oktantalet? Om du inte kör överladdat så klart. :)
Mvh
Thomas
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av sven erik »

ha ej i bensinbooster......förstör co2 avgassensorerna........anders på vette varnar för dessa boosters.....han har sett resultatet av dessa.........lite 2 taktsolja skadar säkert ej men tänk på att det skall va olja som ej förstör cattarna.....
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Anders A »

För att klargöra:
Det som händer är att givaren för bränslemätaren kärvar lite och visar fel nivå.
Då hjälper det med lite 2-taktsolja som inte förstör cattarna eller spridar-rengöring/smörjning i tanken.
Vissa oljor, även 4taktsoljor gillas inte av catalysatorerna på C6.
Bensinboostrar förstör Lambdasensorerna!
Jag har använt STP spridar-rengöring som också smörjer när min tankmätare krånglat och då bara en halv flaska( ca 2dl) på full tank.
Dethar ordnat saken för mig utan följder.

Mvh
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Anders A »

C5Z06 skrev:
Enligt det allvetande internet är det någon typ av beläggning som uppstår på givarens resistansyta som ger knasiga visarutslag, eventuellt är det svavelrelaterat. Detta kan tydligen vara kopplat till vilken typ av bensin man kör på. Det är alltså inte någon mekanisk defekt eller något som kärvar och behöver smörjning. Obs: Har ingen egen erfarehet av att hitta rotorsaken, utan detta är bara sådant jag snappat upp på diverse forum, så Anders A, har du mer kunskap i ämnet efter att ha disekerat givernen ber jag om ursäkt. :wink:
:D

Du behöver inte be om ursäkt!
Helt ärligt, det som har funkat för mig är det tips jag fick på ett forum i USA 2009 och det var STP spridarrengöring/smörjning.
Senare har jag också läst om folk som löst det med 2-taktsolja.
Hur deras catalysatorer mår efter behandling med 2-taktsoljan förtäljer dock inte historien.
Jag tankar lite omväxlande 95/98 och Vpower.
Polaren som har en likadan bi tankar alltid 98 eller Vpower.
Bägge våra bilar stog vintern 08-09 med 98 i tanken.
Jag fick detta problem i juni 09, inte han.
Vintern 09-10 hade vi åter igen 98 i tankarna.
Han fick problem i juli 10.
Vintern 10-11 så hade han V-power medans jag hade 95.
Han fick åter problem i augusti, jag i september.
Han kör något kortare än vad jag gör per år.
Vi har inte testat med 2-taktsolja eftersom Katech avrått honom från det.
Jo, han känner dom personligen eftersom han säljer oljepumpar och vevstakar till dom.
Mer än så vet jag inte annat än att STP har löst just detta problem åt oss och att våra cattar har full funktion enligt besiktningen i höstas.
Vad som sen orsakar problemet tänker jag inte forska så mycket i, om inte min givare pajar helt då....
Till dess tänker jag njuta varje sekund av bilen! :D

Mvh
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
zidewayz
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis apr 19, 2011 20:30

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av zidewayz »

Har provat att tanka V-power en gång på min Z06:a i höstas och det var sista gången. Dagen efter dog bensinmätaren och "service fuel system" dök upp i DIC:en. Körde slut kvarvarande bensin och fyllde på med OK:s 98 + STP rengöring och problemet löste sig sen. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av V-power. Körde med V-power i många år på min Japs innan C6:an utan några som helst problem.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Hejdarn »

och jag ställde på min C6a idag och åkte första vårturen nu när de sopat gatorna och det har regnat ordentligt här om natten så saltdammet runnit bort. Sweeeeeeeeeet! :D
Mvh
Thomas
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Conan999 »

Shells V Power är numera en överflödig produkt på marknaden då även den är utblandad med etanol. Har snackat med Shell och detta enligt dom själva.
MVH Conan999
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Hejdarn »

Det är väl bara 98 som inte är utblandat nu.
Mvh
Thomas
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Anders A »

Jag ger mig f** på att 98 är utblandat med Etanol det med.... :(

Mvh
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Bengt »

Egentligen inget problem, ur drift/effektsynpunkt, att man blandar i mer etanol i soppan förutom att man bör ändra stoich värdet i ECu:n till aktuell bensin/etanol värde om allt skall vara rätt. Med mer etanol blir motorn motståndskraftigare mot knackning. Höjer man då tändningen något får man lite mer effekt på köpet.

Gör man inget alls med datorn men blandar ut med 5% etanol kommer motorn att gå lite tunnare i PE(fullgasläge), p.g.a. att motorn körs på en "fast" mappning då, t.ex. över 4000rpm bara genom att mäta g/s LUFT genom MAF:en, och man tjänar lite effekt ändå eftersom GM har mappat lite safe.

När man kör lugnt går ju motorn i closed loop, o eftersom att lambdsensorerna talar om när man kör i Lambda 1 för datorn, o den justerar soppan därefter, så spelar det ingen roll heller med lite etanol. Lamda/o2 sensorerna skiter i vad man häller i tanken, de vet bara vad lambda 1 är för något !

Så egentligen är det ju bara bra med etanol, tänk hur helgerna skulle bli utan ! :wink:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Anders A »

Visst, jag är med på det resonemanget.
MEN då vill jag slippa betala fullt bensin-pris för dom 5% också!
Jag minns för många år sedan när OK blev stämda för att blanda i vatten i bensinen, det vart ett J-A hallå och OK höll på att gå under på grund av vikande kundunderlag.
Okej då, det är bara några ören per liter, men det irriterar mig!
Beklagar för offtopic!

Mvh
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
rick.c
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 06, 2012 3:10
Ort: Mölltorp

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av rick.c »

Nu är den itrafik och körd några mil. Har klarat sig bra i vinter. Har inte märk något på bränslemätaren, den rör sig fort nedåt :wink:
rick.c
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 06, 2012 3:10
Ort: Mölltorp

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av rick.c »

När jag var ute och körde idag, dök tankmätaren från halv tank till noll och service fuel system, low fuel dök upp på informations skärmen. Som jag läst tidigare skulle lite STP fixa detta problem. Vad tror ni om denna? http://www.skruvat.se/Complete-System-C ... 42057.aspx
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av FLNZ »

Det samma hände mig med förra året och jag slog då i en flaska Redline SI-1 samt tog bort felkoden med Tech2 och problemet har inte kommit tillbaka under de 800 mil jag kört sedan det hände.
Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Hejdarn »

Anders A skrev:Jag ger mig f** på att 98 är utblandat med Etanol det med.... :(

Mvh
Det är helt riktigt att även Statoils 98 nu är utblandad med etanol på många stationer men inte alla.
Så det finns lite eller ingen soppa som inte har etanol idag förutom Aspen då.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Corinthian »

zidewayz skrev:Har provat att tanka V-power en gång på min Z06:a i höstas och det var sista gången. Dagen efter dog bensinmätaren och "service fuel system" dök upp i DIC:en. Körde slut kvarvarande bensin och fyllde på med OK:s 98 + STP rengöring och problemet löste sig sen. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av V-power. Körde med V-power i många år på min Japs innan C6:an utan några som helst problem.
Jag har aldrig tankat nåt annat än V-power och har aldrig haft problem.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Hejdarn »

Corinthian skrev:
zidewayz skrev:Har provat att tanka V-power en gång på min Z06:a i höstas och det var sista gången. Dagen efter dog bensinmätaren och "service fuel system" dök upp i DIC:en. Körde slut kvarvarande bensin och fyllde på med OK:s 98 + STP rengöring och problemet löste sig sen. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av V-power. Körde med V-power i många år på min Japs innan C6:an utan några som helst problem.
Jag har aldrig tankat nåt annat än V-power och har aldrig haft problem.
V-power kom väl 2005 va? Trampcykel fram tills dess? :wink:
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Corinthian »

Hejdarn skrev:V-power kom väl 2005 va? Trampcykel fram tills dess? :wink:
Nae, körde 99 oktan i min '98 zx9-r innan jag tog bilkort...
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av Hejdarn »

:lol:
Mvh
Thomas
rick.c
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 06, 2012 3:10
Ort: Mölltorp

Re: Ställa på C6:an

Inlägg av rick.c »

Bränslemätaren fungerade inte när jag körde till macken. Slog i en flaska Red Line SI-1 och fyllde upp tanken med 95 oktan bensin. Fick i 40 liter. Startade bilen och bränslemätaren funkade direkt. Körde nästan slut på tanken och tanka i 98 oktan på Statoil. Har funkat sedan dess. Med 98 i tanken har medelförbrukning gått ned från 11.4 till 10.5 enligt datorn :) . Kanske Red Line SI-1 har något med detta att göra också?/ Tack för hjälpen
Skriv svar