Toe in

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hur mycket toe in ska det vara räknat i millimeter?
Jag håller på med min Saab styrning och vill ha det ungefär rätt i utgångsläget så inte justeringarna kommer på yttersta kanten eller tvärt om när det är hjulinställt, vore ju inte så väldigt kul att sätta vinkelslipen i styrstagen igen!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Toe in

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan magnum !

Googla på "wheel alignment Corvette C3" !
Här är en länk:
http://www.ehow.com/list_7699547_corvet ... specs.html
Det finns många flera länkar, Lycka till ! :D
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Toe in

Inlägg av Ricky »

Högst upp i listan på den här sidan finner du Vette Brakes and Products Alignment Specs. :)

http://www.vbandp.com/index.php?option= ... Itemid=170

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack Peter & Ricky!
Väldig skillnad på dom sidorna ni länkade till: Peters 1/4" + - 1/16" = 6,35 mm + - 1,6 mm och Rickys 1/32" = 0,8 mm!
Jag ska nog pröva att Googla lite mer! Eller vad ska man tro på?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Toe in

Inlägg av Ricky »

Man använder olika inställning till olika ändamål. :)

Måtten är de totala måtten, står det 6mm så är det då 3mm på var sida.

Mycket toe-in ger en snabbsvängd men kanske lite stressig bil medans mindre toe-in eller en aning toe-out ger en "trögare" men stadigare bil.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja det verkar som 1/4" är fabriksinställning och när styrningen börjar bli sliten ändrar man till 1/32"!
Men visst det du skriver Ricky är ju helt riktigt, det blir lugnare med mindre toe in speciellt när våra vägar ser ut som en nyplöjd åker!
Har du kollat min fundering på Steroids? Lite längre ner bland trådarna.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Toe in

Inlägg av Hejdarn »

Det handlar om hur mycket stabilitet du vill ha och hur snabbt du vill slita ner däcken. Fabriksinställningen är att föredra om du kör gata. Bana är något helt annat. Jag antar också att vi bara pratar om toe-in på framhjulen?

Generellt så ger lite toe-in stabililtet när du kör rakt fram. Har du 0-grader så kommer bilen att vandra väldigt mycket fram och tillbaka över alla ojämnheter. Med lite toe-in så strävar båda framhjulen lite mot mitten av bilen hela tiden. Nackdelen är ökad last på utsidan (kanten) på däcken och de slits hårdare där. Det motverkar du med justering av cambern. :)
Mvh
Thomas
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Toe in

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan magnum !

Den här sidan är oxå bra:
http://www.corvetteactioncenter.com/kb/ ... 20corvette
Där kan du hitta det mesta som rör Corvette ! :D
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack allihop!
Kan det vara "lagom" att ställa toe in på framhjulen till 3 -4 mm?
Kör bara gata, aldrig bana, men jag tycker det är kul att gasa :mrgreen:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Toe in

Inlägg av Hejdarn »

Det är inte mina däck så jag kan gissa vilt. :mrgreen:
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs
Hejdarn skrev:Det är inte mina däck så jag kan gissa vilt. :mrgreen:
Jag är inte med på denna resa, förklara tack! :?: :oops:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Toe in

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs

Tack allihop!
Kan det vara "lagom" att ställa toe in på framhjulen till 3 -4 mm?
Kör bara gata, aldrig bana, men jag tycker det är kul att gasa :mrgreen:
Du har säkert möjlighet att jystera dina styrstag en hel del så om du ställer någon mm toe-in och har p-ändan gängad (styrstagslängd) så du kan få jysterat en liten aning toe-out (men mest jystering mot toe-in) så borde du klara dig så länge.

Mittställning på gängorna och 0 toe-in funkar säkert bra det också.

Sen har säkert firman som gör din framvagnsinställning en ide om vad som passar just ditt körsätt och önskemål bäst. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Toe in

Inlägg av Hejdarn »

magnum skrev:Hejs
Hejdarn skrev:Det är inte mina däck så jag kan gissa vilt. :mrgreen:
Jag är inte med på denna resa, förklara tack! :?: :oops:

För mycket toe-in = käkar upp kanten på däcken. Om det var min bil så skulle jag ställa den efter tillverkarens standard och inte efter gissningar. :wink:
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Toe in

Inlägg av Ricky »

Ok, jag kan tillägga att mitt senaste inlägg grundar sig på att jag fått för mig att magnum undrade över hur han skulle kapa styrstagen (vilken längd). :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja visst, jag måste ju ha styrstagen i rätt längd så att det går att justera åt bägge håll, därför ville jag ha lite koll på hur mycket toe in det ska vara, och som sagt fabriks inställning verkar ha varit en kvarts tum, men "modernare" inställning verkar vara 1 mm, nu blir min styrning "frisk" i alla leder & bussningar så det var därför jag tänkte mej något mittemellan ovanstående mått, men det kanske är bättre att utgå från noll! Eller?

Tack alla!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Toe in

Inlägg av Hejdarn »

Med modernare inställning menar du då en annan generation av Vette med ett annat chassie? Det är i så fall inte relevant på din.
Hur mycket kommer du att kunna justera efteråt? Om orginal är 0,6 mm och "modern" är 1 mm och du har 1 mm justermån så kan du ställa den på noll. Har du 0,5 mm så kan du börja på 0,5.

Jag skulle fråga någon som kan din modell riktigt bra.
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Toe in

Inlägg av Ricky »

Hejdarn skrev:
Jag skulle fråga någon som kan din modell riktigt bra.
Samma här, därför använde jag VBP:s uppgifter som grund.

Sedan får man bara känna hur det känns och komunicera med den som gör inställningen så man får bilen att uppföra sig som man tycker är lämpligt. :)

En efterjystering erbjöd de sig att göra utan kostnad på min bil om det var något jag ville ändra på.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vbp:s rekomendation för gat körning är 1/32" = 0,8 mm = Modernare inställning till min bil.
"Orginalet" verkar vara 1/4" = 6,5 mm till min bil.
Det är lite underligt att skillnaden är så stor!
Vad blev det för inställning på din bil Ricky?
Några fler som har inställningen på sina bilar i huvudet?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Glömde... mätte min styrning innan jag rev ner den: Toe in var 14 mm! Framdäcken är också betydligt mer slitna på ytterdelarna av slitbanan...
Och bilen var väldigt instabil och spårkänslig, va konstigt... :mrgreen:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Toe in

Inlägg av Ricky »

Mätte du din inställning med utfjädrade framhjul (i luften) eller då den stog med komprimerad fjädring på marken?

Då jag monteradede ihop min framvagn och grovinställde med endast tumstocken fick jag en rejäl toe-out och bilen blev mycket stabil och inte spårkänslig alls.

Hos verkstan ställdes sedan min framvagn efter en del diskuterande till 0,6mm toe-in.

Bilen upplevdes efter detta som lite spårkänslig men jag visste att jag hadde glappa bussningar till bakre bärarmar och trailingarms och detta påverkar ju bilens uppförande så jag lät det bara vara 0,6mm toe-in.

Då bilen kommer på hjulen igen blir det en ny resa till hjulinställaren för injystering av bakvagnen och så ser vi var vi landar denna gång. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Toe in

Inlägg av Chrippe »

SOLNA DÄCKSERVICE I SOLNA har ställt in åt Tidbloms i alla år , jag har själv använt dom .
Dom har en kille där som ställt in till C2-C3er som är kanon.
Fyrhjulsinställning är det alltid som gäller !

/Christer
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ricky: Bilen står en halv meter upp i luften med hemma snickrade träkuber under hjulen, men av förklarliga skäl har jag inte kört bilen på träkuberna så den är nog lite "uppfjädrad", jag tror att fjädrarna trycks ihop lite till när jag kört några meter! Tack, 0.6 mm är ett steg i rätt riktning tror jag.

Chrippe: Tack för tipset! Men jag har lite långt att köra till Fjollträsks norra utkanter, speciellt med framhjulen på tvären :lol:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Toe in

Inlägg av Chrippe »

Tänkte väl mer att du kunde ringa och få lite grund tips av han om toe in t.ex.
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Chrippe

Skojade bara lite om Stockholm, jag har bott där själv i Jakobsberg i 20 år för 20 år sedan :D
Ringa :?: :oops: , ja det går ju förståss :D Tack!
Senast redigerad av Kjell.Magnusson den ons mar 07, 2012 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Toe in

Inlägg av Chrippe »

Var ligger Trekanten i Norden ?
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen Chrippe

Trekanten ligger precis mitt emellan Kalmar & Nybro i ljusaste Småland!
Nära till Öland bara 2 mil!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Toe in

Inlägg av Börje »

Hej på er

Vet inte om jag ska ge mej in i debatten men jag har också byggt egen kuggstångstyrning så jag har svårt att låta bli.
Ricky: Du menar väl att bilen blir stadigare på rakorna med toe-in och mer instabil med toe-out men med snabbare styrrespons in i kurva?

VBP:s advanced street är väl en bra början. Om du byggt en egen styrning klarar du väl att ställa toe-in själv. Man vill ju gärna testa olika och det blir dyrt med flera ändingar.
Kolla den här tråden : http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58420
Sen är det ju mycket viktigt att se till så att toe-in bak är lika på båda sidor. Annars kommer bilen att gå på 'snedden'.
Mera kött på benen : http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Måtten är ju också mm på fälgkanten så det blir inte samma mått på 15" resp 18" fälg.
Vill du fördjupa dej i ämnet så är Göran Malmströms Väghållningsboken en våt dröm.(http://www.hemipanter.se/)
Jag har själv ställt mina hjulvinklar. Toe-in enl ovan med fiskelinor.
Camber och Caster med : http://www.intercomp-racing.com/Product ... ER_805.cfm

Allt det här är nu mina egna ideer om hur jag bäst får till min bil. Men du verkar ju händig så läs på och experimentera.
Alternativt lämna till nån som kan(elller säjer sej kunna).
Ovanst metod dög i alla fall för JSTCC-bilarna för 10-talet år sen.
Vill inte vara nån besserwisser utan bara ha kul och bli nöjd när jag åstadkommit nåt själv.
Har jag skrivit nåt klantigt så påpeka gärna så jag inte lurar någon.

mvh
Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Toe in

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Börje

Ja, jag har läst att du byggde styrning!
Du har även tipsat om detaljer för detta tidigare i några trådar!
Det var min tanke att ställa in toe in själv efter jag fått resten justerat både fram och bak, toe in verkar inte helt hopplöst att ställa själv om jag inte blir nöjd med hjulinställningsfirmans inställning men att ge mej på camber & caster det gör jag inte! Verkar krångligt, men nu har jag inte läst på något än så jag kanske ändrar mej!

Tack för tipsen, jag ska kolla detta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Toe in

Inlägg av Ricky »

Nej Börje, jag påstår att min bil var stadigare, stabilare och "trögare" vid insvängning i kurvor vid den toe-out som jag själv ställt in än vad den blev efter att man ställt om till toe-in då den blev livligare och mer kursinstabil.

//Ricky.

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Toe in

Inlägg av Börje »

Kul Ricky.
Jag tror att du kör både mer och tuffare än jag gör.
Det är inte alltid teori och praktik stämmer överens.
Vad har du för övriga inställningar fram och bak ?
Allt ska ju samverka.
Jag kör i stort sett med VBP:s 'advanced street'.
Tycker det känns bra men borde kanske testa mer.
Snart kan vi ut och åka och njuta av våra bilar. :lol:

hälsn
Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Skriv svar