import

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: import

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Färg damm bild 2 precis bakom motorn på turbin skydds plåten (eller vad det heter)! Kolla även längst till vänster på samma bild, det ser ut som bilen har stått uppallad där när dom sprutade underredet, just den fläcken ser inte kul ut! frågan är om resten såg likadant ut innan sprayningen?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej det är jag igen!
Jag måste säga att du är en försiktig general, men låt inte snålheten bedra visheten.
Din tråd blir häftigare och häftigare, du får svar och kommentarer från de flesta aktiva medlemmarna på forumet.
Jag säger igen, läs deras trådar, där får du en bra uppfattning om de arbeten som behövs för att hålla en 40 åring på rull. Lyssna också på deras råd.

OK, fine, nu har du "äntligen" sagt vad du avser att bilen skall ha kostat dig på gatan här hemma.
Det är kanske lite av det som är problemet. Alltså vad kostar det att bli med Corvette :?
Vänd på bladet och gör såhär istället (om du inte gjort det tidigare)

Här kan du göra en kalkyl, som visar ditt på gatan pris.
http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0

Fortfarande vill jag vidhålla, att du bör inrikta dig på bilar mellan 15-20 000 $.
När du gör en kalkyl enligt ovan kommer du att se att ditt tänkta på gatan pris c:a 150 000 sek stämmer ganska bra, enligt mitt förslag.
Givetvis, kommer det till en och annan krona, men det är pinuts i det hela. Mycket bättre att köpa en bil, i hyfsat, bruksskick, som du kan besiktiga, åka i, ha kul och små fixa med. De kronor som tillkommer, kommer till ändå :P

På en del siter kan du begära en oberoende besiktning. Det gjorde jag som jag tidigare sagt.
Då slipper du åka över dit, bli besviken, supa dig full och åka hem igen. En resa fattigare, men många erfarenheter rikare :mrgreen:
Återkom gärna med kommentar när du kalkylerat, har jag fel eller rätt. :?:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Nu är ju jag tillfälligt utan bil.
Men jag kommer att köpa min nästa bil
här hemma. Det finns så många C3or i
Sverige i bra skick så jag tror att det blir
svårt att hitta en bättre utomlands.
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

PG-son skrev:Hej det är jag igen!
Jag måste säga att du är en försiktig general, men låt inte snålheten bedra visheten.
Din tråd blir häftigare och häftigare, du får svar och kommentarer från de flesta aktiva medlemmarna på forumet.
Jag säger igen, läs deras trådar, där får du en bra uppfattning om de arbeten som behövs för att hålla en 40 åring på rull. Lyssna också på deras råd.

OK, fine, nu har du "äntligen" sagt vad du avser att bilen skall ha kostat dig på gatan här hemma.
Det är kanske lite av det som är problemet. Alltså vad kostar det att bli med Corvette :?
Vänd på bladet och gör såhär istället (om du inte gjort det tidigare)

Här kan du göra en kalkyl, som visar ditt på gatan pris.
http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0

Fortfarande vill jag vidhålla, att du bör inrikta dig på bilar mellan 15-20 000 $.
När du gör en kalkyl enligt ovan kommer du att se att ditt tänkta på gatan pris c:a 150 000 sek stämmer ganska bra, enligt mitt förslag.
Givetvis, kommer det till en och annan krona, men det är pinuts i det hela. Mycket bättre att köpa en bil, i hyfsat, bruksskick, som du kan besiktiga, åka i, ha kul och små fixa med. De kronor som tillkommer, kommer till ändå :P

På en del siter kan du begära en oberoende besiktning. Det gjorde jag som jag tidigare sagt.
Då slipper du åka över dit, bli besviken, supa dig full och åka hem igen. En resa fattigare, men många erfarenheter rikare :mrgreen:
Återkom gärna med kommentar när du kalkylerat, har jag fel eller rätt. :?:

Naturligtvis lyssnar jag på vad som sägs/skrivs här. Det är just därför jag är här!
Jag ville naturligtvis höra er kommentera en viss bils värde, istället för att jag lägger siffrorna i mun på er - då blir det ju redan snedvridet.
Nordtrafik har jag räknat på, det är dem som kommer ta hem bilen om det blir affär. Priset här hemma för denna plommonlila skönhet är 150-160 kkr, den kostar $14900.

Men har jag fel i att skicket på en bil som denna är helt ok för 160 kkr?

Att ha och äga en bil kommer aldrig bli en lyckosam affär, åtminstonne inte när man bedriver det som hobby och gillar att förbättra tills bilen är "perfekt". Jag har en Porsche 928 som jag lägger ut alldelles för mycket pengar på, bara för att jag vill ha den i bra skick! Något måste man ju göra med pengarna - en del super upp dem, jag köper bildelar :wink:

En omlackering kan man ju leva med, det kan ju vara riktigt kul också! Det blir ju en ny bil! Så länge priset inte är uppåt väggarna eller att bilen verkar vara ett kosmetiskt vrak så tror jag det kan gå hem.
Porsche 928s
Förhoppningsvis även en corvette snart
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Turbojet skrev:Nu är ju jag tillfälligt utan bil.
Men jag kommer att köpa min nästa bil
här hemma. Det finns så många C3or i
Sverige i bra skick så jag tror att det blir
svårt att hitta en bättre utomlands.
Det kommer väl så fort snön har försvunnit, men just nu är det inte så många. Vill man dessutom ha en specifik årsmodell 70-72 så är det inte lätt att hitta någon.
Porsche 928s
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Vänta någon månad till med att köpa bil så kan du köpa en färdig fin bil i Sverige. Det skulle jag göra!
Då kan du köra i sommar. :D
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mpe »

Hej,tänkte skriva lite om en C3a som min grabb köpte för 2år sedan.Den var bra i lack en del nya inr detaljer fina fälgar,ett så kallat rullande objekt.Med facit i hand hade det nog varit billigare att köpa en iordning gjord bil istället men det är inte lönt att gråta över spild mjök.Lämnade in bilen våren 2011 för att få bytt bak hjuls lager men bilen blev på verkstad i c.a 2 månader.Alla och då menar jag alla bussning under bilen var antingen helt slut eller så var där inga alls plus en massa annat så kostnaden blev betydligt mer än vad han tänkt sig.Det jag vill komma till är att det man ser till ytan kan se bra ut men det som finns under bilen är det si och så med så mitt råd är som många andra skriver i detta ämne köp inte förbilligt om du inte har en bra reserv pung att plocka av för det kommer att kosta bra innan du har en bil som du är nöjd med.Det som är positivt med denna bil att vi har lärt oss en massa på vägen med bra support från många här på forumet.

Mats o Martin
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Absolut!
Köp det det dyraste du har råd med.
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Japp så är det nog!
Det finns många bra bilar till salu här hemma.
Anledningen till att priset på bilarna här hemma är bra, kan vara att de införskaffades på den tiden momsen var lägre. Sen har nog priserna "därborta" gått upp ett antal (många) 1 000 dollar.
I dagsläget kan det bli lite tungt, att köpa en bil för 160 000 SEK, där bortifrån,
lacka om härhemma för 40 000 (kanske), fixa till inredningen 20 000,
byta lite grejer under bilen 20 000, fixa till motor, plus motorrum 25 000(mycket lågt räknat), byta gummilister 6 000, fixa till styrningen 10 000, å sen allt småfix.
Detta är säkert inga okända kostnader för dig, eftersom du har en gammal 928, dom är inte heller billiga att hålla rull på.
Välkommen till ebberöds församling.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Lägger du 200' på en bil här hemma får du en i betydligt bättre skick!

Om du lägger 30' till får du den här:
http://www.collectorcarads.com/Chevrolet-Corvette/44563

$16000
http://www.collectorcarads.com/Chevrolet-Corvette/35082

$26000
http://www.hobbycarcorvettes.net/1972_b ... _4spd.html

"Det är dyrt att köpa billigt!"
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Jag ger dig 180 000 GBAK :D
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mpe »

Har du kollat på den danska marknaden,där finns det många fina c3or till bra priser.eftersom de har en dyr lyx skatt så lägger de ner mycket pengar och jobb på äldre bilar eftersom den dyra lyx skatten är lägre på äldre bilar,bara ett tips är nog lite billigre att ta sig till Danmark än USA både tid o pengar.Du kan kolla på dansk corvette klubb .dk där har de en salu sida på bilar och även på delar.Har själv köpt en del reserv delar där.De har 2-3 bra inköps ställen för delar Bla ett företag som heter first mile .dk.

Mats
Torsvi-Kalle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Torsvi-Kalle »

Hej, jag plockade hem en Corvette -72 i januari förra året. Den bilen vi köpte var lite billigare än den du funderar på att köpa. Vår bil har ny inredning, är omlackad ( inte superbra gjort men helt ok), i övrigt original. Har mycket bilder från Usa som jag kan skicka till dig om du vill jämföra skick. Min åsikt är dock att du kan hitta en bättre bil för pengarna än den där bilen. Jag tillbringade många timmr framför datorn innan jag hittade min bil.

Mvh Stefan
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Du får gärna skicka mig lite bilder. Jag skickade dig ett mail så du har min adress.
Vore intressant att se vad du har tagit hem, och till vilken kostnad!
Porsche 928s
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

ergu skrev:Nu tycker jag nog att ni börjar bli lite väl petiga (vilket i sig är bra, det är därför jag frågar er).
Ergu det är bara du själv som bestämmer vad du ska köpa och vilket skick du kan acceptera, folk här på forumet ger sina efter sina olika erfarenheter precis som du ber om.

Det är ett stort ansvar du ger forummedlemmarna att avgöra om du bör köpa en bil eller inte genom att endast se ett gäng halvkassa bilder..

Den senaste bilen du länkar efter är ett ypperligt exempel på att "dra öronen åt sig" sedan den är fotad i en sådan miljö att det är stört omöjligt att bilda sig en uppfattning om skicket.
Jag tycker mig förrutom en spricka i akterpartiet även kunna se en spricka på höger framskärm, det framträder även några repor på hö dörr.
Dörrsidorna är dåliga osv.

Jag tittade själv på ett flertal bilar innan jag bestämde mig för den jag nu har som ingarlunda var i perfekt skick då den köptes (och inte nu heller för den delen) men det var den bil som var så nära jag ansåg mig kunna komma för den peng jag jag förfogade över.

Man får helt enkelt välja skador och felaktigheter efter sin egen förmåga eller lust att pyssla med.

Alla bilar uppges vara "jättefina" men det är dessvärre väldigt få som är det..

Jag var tex och kollade på en 71:a cab som en kompis var intresserad av som enligt uppgift var nylackad och mycket fin.

Då vi såg bilen med egna ögon såg den på 4-5 meters håll helt OK ut men det visade sig snart att bilen varit krockad runt om, alla skärmar och fronten var dåligt lagade på insidan men nylackade och blanka på utsidan.

Ramen var fin och förmodligen bytt sedan den var mycket fräsh ut men den saknade ramnummer och plåten med VIN-koden i framrutan saknades även den.

Säljaren kunde inte svara på varför det inte fanns något chassienummer på bilen..

Vindruteramen visade sig vara utbytt och var så sned så förardörren endast kunde stängas om sidorutan var nedvevad en aning...

Detta kan du använda som ett exempel på hur det KAN se ut.

Både polaren och jag tyckte bilen såg så pass bra ut på de bilder vi sett så vi mödade oss att även se den i verkligheten.

Denna bil hadde med "rätt bilder" kunnat säljas på e-bay till "rätt pris" någon exhalterad köpare overseas.

Hur många bilar har du vart och sett på med egna ögon?

Mitt råd till dig är att åka och kolla på så många bilar i Sverige som du bara kan med egna ögon och bilda dig en uppfattning.

Ta med dig någon som kan lite om Corvetter och var kritisk och bestämd med hur mycket och vad du är beredd att åtgärda (det går en gräns någonstans för alla) för allt är inte guld som glimmar.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Hej grabbar!
Tack för era synpunkter med mina funderingar. Det har varit väldigt hjälpsamt. Och det inte på något sätt så att jag har velat att ni skall "tycka åt" mig - endast tycka för eran egen del, precis som ni har gjort!

Jag har nu investerat i en 4-hjulig skapelse. Det tog mig lång tid att överväga hur och vad det skulle bli, men när jag pusslade ihop allt så växte det fram det klokaste beslutet för nu. Det blev inte en C3:a från USA, och heller inte en från Sverige.
Vad är det jag har sprungit och köpt då? Det blev en till Porsche 928.... :oops:
Ramlade på ett krockat renoveringsobjekt som jag inte kunde släppa. Corvetten får därmed vänta ett tag till. Jag har bara plats för två bilar hemma.

Jag kommer hålla ögonen på er under tiden - var så säker! Corvetten har fortfarande varit min drömbil sedan 15 års ålder.
Porsche 928s
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Va, jag är :shock: lycka till med renoveringen! Det är bara att hoppas att du renoverar den snabbt och säljer så du kan köpa en riktig bil sen :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

ergu skrev:Hej grabbar!
Vad är det jag har sprungit och köpt då? Det blev en till Porsche 928.... :oops:
Ramlade på ett krockat renoveringsobjekt som jag inte kunde släppa. Corvetten får därmed vänta ett tag till. Jag har bara plats för två bilar hemma.
Ja lycka till med meckandet/renoverandet då.

Då du känner att 80 (tidigt 90)-tals Porschen inte riktigt ger dig den kick du söker så kan du alltid falla tillbaka på en 40 år gammal Corvette.. :mrgreen:

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Jag räknade med att ni skulle komma med dylika kommentarer :mrgreen:
Jag får väl säga detsamma, skaffa er en 928 och kom till vårat forum - det är superbt! Folk är lika aktiva där som här.

Kör så det ryker och var försiktiga med ramar, spruckna karosser och icke servoassisterade bromsar! Sådant behöver inte jag tänka på!!!

Vi hörs!
Porsche 928s
Skriv svar