Hjälp med fälgar
Hjälp med fälgar
Ändrat huvudfrågan från inköpsställen till vad som passar.
Hejsan.
Nu börjar jag få rätt så mycket kött på benen.
Efter en hel del sökande på nätet så har jag förstått det som att orginaljhulen på 75:an är 225/70 R15.
Ger en diameter på 69,6 cm.
Tänkte mig 18x8 fram med backspace 4" och 235/50 R18 däck (diameter 69,22 cm).
Vad jag förstått bör inte detta vara något problem.
Problemet är bak, min bil är så vitt jag vet helt original i bakvagnen. Antar att jag får flytta handbromsfästet för de nya fälgarna.
Önskar 18x9 med 255/45 R18 (diameter 68,67 cm) alternativt 18*9,5 med 265/45 R18 (diameter 69,57 cm), men vet inte vilket backspace jag ska ha. Om jag förstår ett gammalt inlägg från gbak rätt så innebär 4" att det breddar för mycket utåt. Stämmer det eller är det 4,5" eller 5" jag ska ha?
Undrar även hur ni andra har löst det med naven? Har ni centrumringar eller kör ni enbart med bulten? Eller har ni lyckats få fälgar med rätt navstorlek?
Hejsan.
Nu börjar jag få rätt så mycket kött på benen.
Efter en hel del sökande på nätet så har jag förstått det som att orginaljhulen på 75:an är 225/70 R15.
Ger en diameter på 69,6 cm.
Tänkte mig 18x8 fram med backspace 4" och 235/50 R18 däck (diameter 69,22 cm).
Vad jag förstått bör inte detta vara något problem.
Problemet är bak, min bil är så vitt jag vet helt original i bakvagnen. Antar att jag får flytta handbromsfästet för de nya fälgarna.
Önskar 18x9 med 255/45 R18 (diameter 68,67 cm) alternativt 18*9,5 med 265/45 R18 (diameter 69,57 cm), men vet inte vilket backspace jag ska ha. Om jag förstår ett gammalt inlägg från gbak rätt så innebär 4" att det breddar för mycket utåt. Stämmer det eller är det 4,5" eller 5" jag ska ha?
Undrar även hur ni andra har löst det med naven? Har ni centrumringar eller kör ni enbart med bulten? Eller har ni lyckats få fälgar med rätt navstorlek?
Senast redigerad av Bred den lör feb 18, 2012 12:49, redigerad totalt 4 gång.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Ändrat, kika på ovanstående inlägg.
Senast redigerad av Bred den lör feb 18, 2012 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Hejs
Jag har tyvärr ingen koll på var du köper fälgar billigast, jag kör med orginal alu fälg.
Men om du nu ska köpa nya dyra fälgar så kolla upp en fälg som heter Boss och då speciellt en som heter 338 i krom, WOW.
Jag har tyvärr ingen koll på var du köper fälgar billigast, jag kör med orginal alu fälg.
Men om du nu ska köpa nya dyra fälgar så kolla upp en fälg som heter Boss och då speciellt en som heter 338 i krom, WOW.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Tackar för tipset
Har kikat på t.ex. gotradings hemsida och valt ut tre intressanta fälgar där.
Klassiska Torque Trust 2, Coys C5 och även jag fastnade för Boss 338 när jag kikade på den sidan
Dock så tycker jag inte att Bossen verkar se lika snygg ut på corvetter då jag sökt lite, men får fundera vidare.
Fått lite priser på grejerna från gotrading, väntar på svar från Seag nu..

Har kikat på t.ex. gotradings hemsida och valt ut tre intressanta fälgar där.
Klassiska Torque Trust 2, Coys C5 och även jag fastnade för Boss 338 när jag kikade på den sidan

Dock så tycker jag inte att Bossen verkar se lika snygg ut på corvetter då jag sökt lite, men får fundera vidare.
Fått lite priser på grejerna från gotrading, väntar på svar från Seag nu..
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Hejs
Det är fälgbanan på boss 338 det är den som gör den så snygg tycker jag, helt slät!
Jag har 17" X 9,5" (tvättsvamps bredd på yttre fälgbana) American Racing TT2 på Cadillacen och dom gör minst halva bilen! Men även Coys är snygga!
Det är fälgbanan på boss 338 det är den som gör den så snygg tycker jag, helt slät!
Jag har 17" X 9,5" (tvättsvamps bredd på yttre fälgbana) American Racing TT2 på Cadillacen och dom gör minst halva bilen! Men även Coys är snygga!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Aha, tror vi föll för samma sak på fälgarna, just fälgbanan.
Personligen gillar jag dock när fälgar breddar utåt, alltså så bred läpp som möjligt.
Vid närmare granskning av bossen och coysen (enbart bilder) så känns det som att coysens "ekrar" hamnar längre in i fälgen, om du förstår mig.
Men, än så länge är inget huggt i sten.
Torquen känns inte lika stilren som bossen och coysen, då den har "extra" läpp.
Personligen gillar jag dock när fälgar breddar utåt, alltså så bred läpp som möjligt.
Vid närmare granskning av bossen och coysen (enbart bilder) så känns det som att coysens "ekrar" hamnar längre in i fälgen, om du förstår mig.
Men, än så länge är inget huggt i sten.
Torquen känns inte lika stilren som bossen och coysen, då den har "extra" läpp.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Hej,finns en firma i Lund som heter HC bilservice som enligt deras hem sida har mycket med fälgar på lager.Lite närmare än USA.
Mats
Mats
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Sedär, dem hade jag helt missat.
Tackar =)
Tackar =)
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Kör du på orginal fälgar nu eller ?
Mats
Mats
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Körde på orginal till förra sommaren, men tyckte att de däcken var fruktansvärt "hala" och spåriga. Jag fick med någon typ av Cragar-fälgar med bra däck på, men tyvärr måste jag använda 5 mm spacer, vilket innebär att navet inte hjälper till längre utan bultarna får göra hela jobbet
Dessutom är de 15", så mycket gummi som inte hjälper min väghållning precis
Bilen blev dock mycket trevligare, kul att kunna köra när vägbanan är blöt och framförallt kul att kunna köra utan att bakdäcken släpper när man växlar ner till 2:an (automat) i 100 km/h och är på väg att köra om
Hurså?

Dessutom är de 15", så mycket gummi som inte hjälper min väghållning precis

Bilen blev dock mycket trevligare, kul att kunna köra när vägbanan är blöt och framförallt kul att kunna köra utan att bakdäcken släpper när man växlar ner till 2:an (automat) i 100 km/h och är på väg att köra om

Hurså?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Jag har köpt hem både från E-bay och Summit Racing.
Jag har då köpt American Racing TT2.
Mvh Lars
Jag har då köpt American Racing TT2.
Mvh Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Var har ni köpt fälgarna?
Nu börjar jag få rätt så mycket kött på benen.
Efter en hel del sökande på nätet så har jag förstått det som att orginaljhulen på 75:an är 225/70 R15.
Ger en diameter på 69,6 cm.
Tänkte mig 18x8 fram med backspace 4" och 235/50 R18 däck (diameter 69,22 cm).
Vad jag förstått bör inte detta vara något problem.
Problemet är bak, min bil är så vitt jag vet helt original i bakvagnen. Antar att jag får flytta handbromsfästet för de nya fälgarna.
Önskar 18x9 med 255/45 R18 (diameter 68,67 cm), men vet inte vilket backspace jag ska ha. Om jag förstår ett gammalt inlägg från gbak rätt så innebär 4" att det breddar för mycket utåt. Stämmer det eller är det 4,5" eller 5" jag ska ha?
Undrar även hur ni andra har löst det med naven? Har ni centrumringar eller kör ni enbart med bulten? Eller har ni lyckats få fälgar med rätt navstorlek?
Efter en hel del sökande på nätet så har jag förstått det som att orginaljhulen på 75:an är 225/70 R15.
Ger en diameter på 69,6 cm.
Tänkte mig 18x8 fram med backspace 4" och 235/50 R18 däck (diameter 69,22 cm).
Vad jag förstått bör inte detta vara något problem.
Problemet är bak, min bil är så vitt jag vet helt original i bakvagnen. Antar att jag får flytta handbromsfästet för de nya fälgarna.
Önskar 18x9 med 255/45 R18 (diameter 68,67 cm), men vet inte vilket backspace jag ska ha. Om jag förstår ett gammalt inlägg från gbak rätt så innebär 4" att det breddar för mycket utåt. Stämmer det eller är det 4,5" eller 5" jag ska ha?
Undrar även hur ni andra har löst det med naven? Har ni centrumringar eller kör ni enbart med bulten? Eller har ni lyckats få fälgar med rätt navstorlek?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Hjälp med fälgar
Hejs
Det är viktigt att fälgen centrerar på navet, skruvarna är bara till för att hålla hjulet på plats!
Det är viktigt att fälgen centrerar på navet, skruvarna är bara till för att hålla hjulet på plats!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Hjälp med fälgar
Corvettens originalfälgar har 4" backspacing och det är väl ungefär vad man kan ha om man inte spacar ut fälgen eller har offset bärarmar, i vart fall på min 72:a.
Rätta mig nu gärna om de olika årsmoddellerna kan tillåta mer backspacing..
//Ricky.
Rätta mig nu gärna om de olika årsmoddellerna kan tillåta mer backspacing..

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Hjälp med fälgar
Jo, exakt vad jag också lärt mig. Dock var jag inne på ett amerikanskt corvette-forum där det verkar som att en del folk kör med bara bultarna.magnum skrev:Hejs
Det är viktigt att fälgen centrerar på navet, skruvarna är bara till för att hålla hjulet på plats!
Vad jag förstår så är navet fram 2,8" och navet bak 2,75". Verkar lite märkligt.
Du menar alltså att om jag har en 9" fälg, så ska jag fortfarande ha 4" i backspacing då och låta den bredda utåt?Ricky skrev:Corvettens originalfälgar har 4" backspacing och det är väl ungefär vad man kan ha om man inte spacar ut fälgen eller har offset bärarmar, i vart fall på min 72:a.
Rätta mig nu gärna om de olika årsmoddellerna kan tillåta mer backspacing..
//Ricky.
Jag har ett gammalt inlägg från gbak i tråden https://forum.clubcorvette.se/viewto ... %C3%A4lgar som jag då inte förstår:
Bak:
Om du skall ha 18" bak så är de 10" breda (de bör gå in med skohorn), 17" finns i 9,5" bredd.
Om du inte har skärmbreddare så måste du ha backspacing 5" (möjligen 4,75).
Du måste ha 18 eller 17" bak annars slår bladfjädern i fälgkanten vid backspace 5".
Om du har std trailingarmar och skall ha >9" med 4,5-5" backspace så MÅSTE du också flytta handbroms bracketen till översidan på trailingarmen.
Allt annat gör att fälg/däck sticker långt utanför skärmkanten och det ser inte snyggt ut.
Till 9,5-10" passar 275-285 breda med 35-40 profil bra.
Fram:
Jag skulle ta ett par 17"x8" fram med 4" backspacing.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Hjälp med fälgar
Min erfarenhet är att 8" breda fälgar med 4" backspacing (alltså original) passar perfekt i original-skärmarna och mot de original omodifierade bärarmarna och ger de nödvändiga toleranserna.
Jag har själv 8" med 4" backspacing fram och 8,5" med 4" backspacing bak.
Däcken är 255-60 och vid hårt genomslag i fjädringen rubbar bakdäcken skärmkanten.
Det skulle alltså inte gå att få på bredare fälgar eller fälgar med annan offset på min bil utan modifiering som tex att hissa bilen, byta till offset bärarmar eller modifiera på annat sätt utan att tulla på toleranserna för vad som är hälsosamt
Man kan säkert tjäna någon/några cm genom att korta bakfjädern och flytta fästet för handbromsvajern som beskrivits i andra inlägg men detta har jag personligen inte provat och kan inte uttala mig om.
Så här ser det ut på min bil.

Jag har själv 8" med 4" backspacing fram och 8,5" med 4" backspacing bak.
Däcken är 255-60 och vid hårt genomslag i fjädringen rubbar bakdäcken skärmkanten.
Det skulle alltså inte gå att få på bredare fälgar eller fälgar med annan offset på min bil utan modifiering som tex att hissa bilen, byta till offset bärarmar eller modifiera på annat sätt utan att tulla på toleranserna för vad som är hälsosamt
Man kan säkert tjäna någon/några cm genom att korta bakfjädern och flytta fästet för handbromsvajern som beskrivits i andra inlägg men detta har jag personligen inte provat och kan inte uttala mig om.
Så här ser det ut på min bil.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Hjälp med fälgar
Tjusig bil.Ricky skrev:Min erfarenhet är att 8" breda fälgar med 4" backspacing (alltså original) passar perfekt i original-skärmarna och mot de original omodifierade bärarmarna och ger de nödvändiga toleranserna.
Jag har själv 8" med 4" backspacing fram och 8,5" med 4" backspacing bak.
Däcken är 255-60 och vid hårt genomslag i fjädringen rubbar bakdäcken skärmkanten.
Det skulle alltså inte gå att få på bredare fälgar eller fälgar med annan offset på min bil utan modifiering som tex att hissa bilen, byta till offset bärarmar eller modifiera på annat sätt utan att tulla på toleranserna för vad som är hälsosamt
Man kan säkert tjäna någon/några cm genom att korta bakfjädern och flytta fästet för handbromsvajern som beskrivits i andra inlägg men detta har jag personligen inte provat och kan inte uttala mig om.
Beträffande fälgarna bak, har du ingen plats kvar innanför? Funderar på om du kunde haft 8,5" bak med t.ex. 4,5" eller 5" i backspacing. Då hade du kanske sluppit problemet med skärmkanten menar jag..
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Hjälp med fälgar
Hejs
Är det verkligen olika mått fram och bak på centrumet???
Jag har aldrig bytt framfälg med bakfälg och inte mätt, men det verkar lite konstigt tycker jag, mina orginal alu fälgar ser då precis likadana fram och bak,
Verkar mycket skumt om dom gjort 2 olika centrummått på likadana fälgar!
Är det verkligen olika mått fram och bak på centrumet???
Jag har aldrig bytt framfälg med bakfälg och inte mätt, men det verkar lite konstigt tycker jag, mina orginal alu fälgar ser då precis likadana fram och bak,
Verkar mycket skumt om dom gjort 2 olika centrummått på likadana fälgar!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Hjälp med fälgar
Det kan så vara att det går att köra med 4,5" backspacing, jag har inte mätt den exakta distansen mellan däck och bärarm/fjäder (och nu ligger bakvagnen i delar) men det är ju trevligt att ha lite att gå på också..Bred skrev: Tjusig bil.
Beträffande fälgarna bak, har du ingen plats kvar innanför? Funderar på om du kunde haft 8,5" bak med t.ex. 4,5" eller 5" i backspacing. Då hade du kanske sluppit problemet med skärmkanten menar jag..
Jag som kör med 15" däck med hög profil får rätt mycket deformation i svängarna och vill ha lite "god klaring".


Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Hjälp med fälgar
Har inte mätt mina nav, men läste på ett annat corvette-forum där en tillverkar egna centrumringar i metall och konstaterar att det är olika storlekar.magnum skrev:Hejs
Är det verkligen olika mått fram och bak på centrumet???
Jag har aldrig bytt framfälg med bakfälg och inte mätt, men det verkar lite konstigt tycker jag, mina orginal alu fälgar ser då precis likadana fram och bak,
Verkar mycket skumt om dom gjort 2 olika centrummått på likadana fälgar!
http://forums.corvetteforum.com/c3-gene ... heels.html
Är själv nyfiken då jag aldrig märkt något vid demontering av fälg, men det kanske är så att orginalhjulen inte sitter på navet?
2,8"=71,12 mm 2,75"=69,85mm.
Orginalfälgarna kanske är 2,8" i navet, och så känner man inte att 2 av fälgarna glappar 1,5 mm vid montering?
Ok, ja tack för infon i alla fall. Får se om ja vågar chansa på bredare, som sagt, enligt gbak bör det ju gå med standardkomponenter förutom att handbromsfästet får flyttas.Ricky skrev: Det kan så vara att det går att köra med 4,5" backspacing, jag har inte mätt den exakta distansen mellan däck och bärarm/fjäder (och nu ligger bakvagnen i delar) men det är ju trevligt att ha lite att gå på också..
Jag som kör med 15" däck med hög profil får rätt mycket deformation i svängarna och vill ha lite "god klaring".![]()
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Hjälp med fälgar
Oj då!Bred skrev: enligt gbak bör det ju gå med standardkomponenter förutom att handbromsfästet får flyttas.
Är det nåt som jag måste stå till svars för här?
Jag gjorde väl nåt inlägg i frågan om backspacing vill jag minnas för några år sedan.
Jag har ju som nämts tidigare flyttat handbromsfästet och kunde därmed ta bort min 3/4" tjocka spacerplatta.
Mina bakfälgar är 8 " så nu har jag alltså flyttat in fälgen 3/4" innåt centrum.
Då borde det rimligen gå att kompensera motsvarande utåt, låt säga en 9" fälg borde funka.
Mitt problem är alltså att kompositfjädern kan nudda fälgkanten på mina 16" fälgar, men vid större fälgdiam 18" t.ex så försvinner problemet och jag skulle teoretiskt kunna flytta in fälgen ytterligare 1 cm, fast här börjar oket komma mycket nära ekrarna.
Mina 255 däck har aldrig bottnat så därför borde däcken också kunna öka motsvarande i bredd till 285-295 men där går vad jag bedömmer gränsen.
Jag kommer inte längre ihåg vad jag har i backspacing men vill minnas att det är ca 4 1/2"-4 3/4".
Om man är osäker på vilken backspace man skall ha, så måste det ju vara bättre att fälgen kommer långt in och nästan krockar mot ok/trailingarm för det går ju att kompensera med en spacer.
Värre är ju åt andra hållet för då måste man byta till en offset trailing arm (med allt vad det sedan innebär) alternativt får man skärmbredda!
På bilden kan man se hur långt in mina däck/fälgar sitter:

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Hjälp med fälgar
Hehe, absolut inte. Men har sökt som en tok och fann ett inlägg som du skrivit som verkade väldigt trovärdigt samt informativt. Tänkte snart PM:at dig om jag inte fick löst det men slapp nu detgbak skrev:Bred skrev: enligt gbak bör det ju gå med standardkomponenter förutom att handbromsfästet får flyttas.
Oj då!
Är det nåt som jag måste stå till svars för här?

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... %C3%A4lgar
Har jag förstått allt rätt så ska 8" fälgar passa som handsken med 4" backspacing då detta tydligen ska vara orginalet. Förmodar då att du har fälgar med 4 3/4" eller till och med 5" kanske?gbak skrev: Jag har ju som nämts tidigare flyttat handbromsfästet och kunde därmed ta bort min 3/4" tjocka spacerplatta.
Mina bakfälgar är 8 " så nu har jag alltså flyttat in fälgen 3/4" innåt centrum.
Jag kommer inte längre ihåg vad jag har i backspacing men vill minnas att det är ca 4 1/2"-4 3/4"
Blir förmodligen så enkelt att jag köper 8" runt om med 4" i backspacing och sätter 235/50 R18 fram och 255/45 R18 bak. Detta tycks ingen ha problem med.gbak skrev: Mina 255 däck har aldrig bottnat så därför borde däcken också kunna öka motsvarande i bredd till 285-295 men där går vad jag bedömmer gränsen.
Det är ju förvisso sant, men kör redan med spacers, och av 2 anledningar vill jag byta fälgar och däck.gbak skrev: Om man är osäker på vilken backspace man skall ha, så måste det ju vara bättre att fälgen kommer långt in och nästan krockar mot ok/trailingarm för det går ju att kompensera med en spacer.
Värre är ju åt andra hållet för då måste man byta till en offset trailing arm (med allt vad det sedan innebär) alternativt får man skärmbredda!
1= Aldrig tyckt om att köra med spacers. Möjligtvis de som anpassas efter navet och skapar ett nytt nav, men knappt även då. Spacers känns för mig som ytterligare ett riskmoment.
2= Har korta bultar fram, så redan med 5mm spacer så är det svårt att få tillräckligt med gängor på bultarna med en tjockare fälg.
Förresten, och inget illa menat, men måste säga att en corvette i skogen utan väg ser väldigt felplacerad ut

Men grann den med, kul med lite andra fälgar

Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Hjälp med fälgar
Hittade den här artikeln:
http://www.corvettefaq.com/c3/MoreBite.pdf
På sista sidan finns en bild på en C3'a med 295'or.
http://www.corvettefaq.com/c3/MoreBite.pdf
På sista sidan finns en bild på en C3'a med 295'or.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Hjälp med fälgar
Kør själv med 18x10 fälgar bak med 5.5i backspace 285/40/18.
Samt heavyduty offsetbärarmar och en avkortad bakfjäder.
Tog även bort den bakre kränknigshämmaren.
Finns en krägningshämmare i från vaan steel som passar med 5.5 i backspace.
Kan tyvärr inte ladda ner bilder på detta forumet!.
Samt heavyduty offsetbärarmar och en avkortad bakfjäder.
Tog även bort den bakre kränknigshämmaren.
Finns en krägningshämmare i från vaan steel som passar med 5.5 i backspace.
Kan tyvärr inte ladda ner bilder på detta forumet!.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: Hjälp med fälgar
Ja det är faktiskt lite lockande att trycka in 295'or bak!johanlu skrev:Kør själv med 18x10 fälgar bak med 5.5i backspace 285/40/18.
Samt heavyduty offsetbärarmar och en avkortad bakfjäder.
Tog även bort den bakre kränknigshämmaren.
Finns en krägningshämmare i från vaan steel som passar med 5.5 i backspace.
Hur har du det med frigången på bägge sidor om däcken?
Skrapar däcken i någonstans när bilen sätter sig?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Hjälp med fälgar
Hehe, lustigt. Jag läste den artikeln tidigare men slutade att läsa när de skrev att de inte skulle leka med 17" och 18", lite dumt med tanke på att den faktiskt var väldigt intressantgbak skrev:Hittade den här artikeln:
http://www.corvettefaq.com/c3/MoreBite.pdf
På sista sidan finns en bild på en C3'a med 295'or.

Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Hjälp med fälgar
Hej!
Jag surfade också runt en hel del innan jag vågade beställa fälgar och däck.
...hittade till slut en tråd om en amerikan med en 80:as C3:a som hade ungefär samma storleks-referenser som jag funderade på och efter att ha fått kompromissa en del gällande däckdimensioner så blev det till slut så här:
Fram: 18x8" 5x4.75 4"BS 245/40/18.
Bak: 18x9.5" 5x4.75 5"BS 285/40/18.
Jag kan efter enbart provmontering mer eller mindre garantera att 18x8 med 4" BS fram kommer att funka toppen!
18x9,5 med 5" BS gnislade lite när jag sänkte ner bilen, men då har jag ju 285:or och har inte flyttat handbromsfästet än.
...vad man då kan tillägga är att på det amerikanska forumet så fick jag uppfattningen att denna dimension skulle vara max som rymdes i bakskärmen utan breddning, men jag tror inte att någon nykter svensk skulle kunna påstå att det får plats inne i skärmen! ...det vill som jäsa ut lite!
Man ser det kanske inte så tydligt på en bild från sidan, men som synes så skuggas inte bakdäckets ytterkant av skärmkanten:

Jag surfade också runt en hel del innan jag vågade beställa fälgar och däck.
...hittade till slut en tråd om en amerikan med en 80:as C3:a som hade ungefär samma storleks-referenser som jag funderade på och efter att ha fått kompromissa en del gällande däckdimensioner så blev det till slut så här:
Fram: 18x8" 5x4.75 4"BS 245/40/18.
Bak: 18x9.5" 5x4.75 5"BS 285/40/18.
Jag kan efter enbart provmontering mer eller mindre garantera att 18x8 med 4" BS fram kommer att funka toppen!
18x9,5 med 5" BS gnislade lite när jag sänkte ner bilen, men då har jag ju 285:or och har inte flyttat handbromsfästet än.
...vad man då kan tillägga är att på det amerikanska forumet så fick jag uppfattningen att denna dimension skulle vara max som rymdes i bakskärmen utan breddning, men jag tror inte att någon nykter svensk skulle kunna påstå att det får plats inne i skärmen! ...det vill som jäsa ut lite!

Man ser det kanske inte så tydligt på en bild från sidan, men som synes så skuggas inte bakdäckets ytterkant av skärmkanten:

Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Re: Hjälp med fälgar
Verkar det fungerar med 285:orna då? Jag tänker på fjädring och när du kör sedan, så inte hjulet hamnar i skärmkanten?janbanan24 skrev:Hej!
Jag surfade också runt en hel del innan jag vågade beställa fälgar och däck.
...hittade till slut en tråd om en amerikan med en 80:as C3:a som hade ungefär samma storleks-referenser som jag funderade på och efter att ha fått kompromissa en del gällande däckdimensioner så blev det till slut så här:
Fram: 18x8" 5x4.75 4"BS 245/40/18.
Bak: 18x9.5" 5x4.75 5"BS 285/40/18.
Jag kan efter enbart provmontering mer eller mindre garantera att 18x8 med 4" BS fram kommer att funka toppen!
18x9,5 med 5" BS gnislade lite när jag sänkte ner bilen, men då har jag ju 285:or och har inte flyttat handbromsfästet än.
...vad man då kan tillägga är att på det amerikanska forumet så fick jag uppfattningen att denna dimension skulle vara max som rymdes i bakskärmen utan breddning, men jag tror inte att någon nykter svensk skulle kunna påstå att det får plats inne i skärmen! ...det vill som jäsa ut lite!
Man ser det kanske inte så tydligt på en bild från sidan, men som synes så skuggas inte bakdäckets ytterkant av skärmkanten:
Stämde navhålet för dig?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Hjälp med fälgar
5.25i backspace på en 18x10 fälg med 285/40/18.
tyckte att det såg bättre ut med 5.25 i stället før 5.5
Kør dock med offset trailigarms.
tyckte att det såg bättre ut med 5.25 i stället før 5.5
Kør dock med offset trailigarms.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit