Batterifrånskiljare
- Peter sp2000
- Rookie
Batterifrånskiljare
Hej.
Är det någon som har ett bra förslag på en batterifrånskiljare som kan användas på ett orginal batteri där polerna sitter på sidan av batteriet.
Tacksam för svar.
Är det någon som har ett bra förslag på en batterifrånskiljare som kan användas på ett orginal batteri där polerna sitter på sidan av batteriet.
Tacksam för svar.
Corvette Cab-92-Aut
-
- Corvettefanatiker
Re: Batterifrånskiljare
Hejsan !
Det finns ju "huvudströmbrytare" med en stor plastnyckel som används vid olika sorters bilsport ! Den kan du ju sätta var du vill, även dold !
Det finns ju "huvudströmbrytare" med en stor plastnyckel som används vid olika sorters bilsport ! Den kan du ju sätta var du vill, även dold !

Är inget bra med batterifrånskiljare på C4an då datorn tappar minnet!!
Corvetten har ju inte krav på batterifrånskiljare på grund av datastrulet från försäkringsbolagen..
Vill man ha det som extra stöldskydd är det ju en annan sak,då kan man ju dra en säkrad kabel med minsta säkringen över batterifrånskiljaren.
Corvetten har ju inte krav på batterifrånskiljare på grund av datastrulet från försäkringsbolagen..
Vill man ha det som extra stöldskydd är det ju en annan sak,då kan man ju dra en säkrad kabel med minsta säkringen över batterifrånskiljaren.
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Hur länge måste den stå utan batteri för att den ska tappa minnet ?
Hur länge måste den stå utan batteri för att den ska tappa minnet ?

Den typen av frånskiljare har jag på min C3, den (och andra modeller) finns att köpa i tex båttilbehörs butiker mm.Peter Anjou skrev:Hejsan !
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Det finns också 12 volts kontaktorer (stora reläer) som du kan manövrera med en dold liten brytare, samtidigt med strömmen till brytaren kan du även dra ström till dataminnet, tjuvlarmet och radiominnet allt via en liten säkring 1 ampere eller så.
Det finns också 12 volts kontaktorer (stora reläer) som du kan manövrera med en dold liten brytare, samtidigt med strömmen till brytaren kan du även dra ström till dataminnet, tjuvlarmet och radiominnet allt via en liten säkring 1 ampere eller så.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Nykomling
Det räcker med några sekunder...Peter Anjou skrev:Hur länge måste den stå utan batteri för att den ska tappa minnet ?
Här är en batterifrånskiljare för sidopoler:
http://www.mamotorworks.com/corvette-ba ... 6-146.html
Jag har för mig att jag har sett en med integrerad förbikoppling för att hålla igång datorn (och annat som drar lite ström) men jag verkar inte ha sparat någon länk

Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
Medlem nr. 3268
Håller med Ingo, inget bra att bryta strömmen...
Här finns en bild på en med förbikoppling, enkelt att göra själv http://www.mamotorworks.com/corvette-1-0-150.html
Jag tror jag har en sån liggande som du kan få billigt om du verkligen vill ha en.
Här finns en bild på en med förbikoppling, enkelt att göra själv http://www.mamotorworks.com/corvette-1-0-150.html
Jag tror jag har en sån liggande som du kan få billigt om du verkligen vill ha en.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
På +polen på batteriet är det på C4 anslutet en kraftig kabel till startmotorn och två tunna"fusible link" sladdar. Monterar man batterifrånskiljaren bara på kabelen till startmotorn så borde datorn ha kvar sin matning.
- Peter sp2000
- Rookie
Hej igen.
Har inte tänkt att använda det som extra stöld skydd eller för att regelbundet frånskilja batteriet.
Utan detta är endast för att snabbt kunna skilja av batteriett om det uppstår ett stort elfel.
/Peter
Har inte tänkt att använda det som extra stöld skydd eller för att regelbundet frånskilja batteriet.
Utan detta är endast för att snabbt kunna skilja av batteriett om det uppstår ett stort elfel.
/Peter
Corvette Cab-92-Aut
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Ska du snabbt kunna bryta strömmen, då är en huvudbrytare med en sån där " plastnyckel" perfekt ! Sitter den lätt åtkomlig, då tar det bara max ett par sekunder att bryta strömmen !
Ska du snabbt kunna bryta strömmen, då är en huvudbrytare med en sån där " plastnyckel" perfekt ! Sitter den lätt åtkomlig, då tar det bara max ett par sekunder att bryta strömmen !

Hej!Hur är det med en c4-85,kan datorn ta skada i den också?Och vad händer?Jag har nog haft bort batterikablarna några gånger,samt nu under vintern,men inte märkt något problem.Men jag har inte visst om att kablarna ska vara på.
Hej.
Jag kopplar alltid ur batteriet på vintern.
Har aldrig haft några problem efter det.
Så varför ska man inte kunna göra det.
Jag kopplar alltid ur batteriet på vintern.
Har aldrig haft några problem efter det.
Så varför ska man inte kunna göra det.
visst kopplar man bort batteriet på vintern!!
men datorn tappar minnet och måste lära sig på nytt varje gång.
Ca 2 mil tar det innan den hittat alla inställningar igen.
Vissa tillbehörsfirmor som testat påstår att på vissa bilar tar det upp till 10 mil innan allt lirar normalt.
Vad man märker mest är att soppaförbrukningen är hög första kilometern,och efter 2 km tycker jag sällan man ser några större förändringar,fast beror väl lite på hur man kör också!!
men datorn tappar minnet och måste lära sig på nytt varje gång.
Ca 2 mil tar det innan den hittat alla inställningar igen.
Vissa tillbehörsfirmor som testat påstår att på vissa bilar tar det upp till 10 mil innan allt lirar normalt.
Vad man märker mest är att soppaförbrukningen är hög första kilometern,och efter 2 km tycker jag sällan man ser några större förändringar,fast beror väl lite på hur man kör också!!
Hej Ingo!Har radion hos en expert nu,enligt honom ska det gå att bygga om!Bra med detta forum!Köpte min första corvette i fjol,så jag är mycket tacksam,när jag får hjälp!
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Vad händer om batteriet pajar? Det måste väl gå att byta batteri även i en C4, eller blir det krångel då?
Ska du ha batteri från skiljaren bara för säkerhets skull så är det nog bäst med någon form av nödbrytare, t.ex. den med röda plastnyckeln, det finns även sådana som du bara trycker till t.ex många olika maskiner, vi har sådana till våra truckar av fabrikat Jungheinrich.
Vad händer om batteriet pajar? Det måste väl gå att byta batteri även i en C4, eller blir det krångel då?
Ska du ha batteri från skiljaren bara för säkerhets skull så är det nog bäst med någon form av nödbrytare, t.ex. den med röda plastnyckeln, det finns även sådana som du bara trycker till t.ex många olika maskiner, vi har sådana till våra truckar av fabrikat Jungheinrich.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Jag har åxå en du kan få gratis om du pröjsar frakten.
mvh
MickeW
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
http://www.corvetten.com