mappad i usa vs sweden?
mappad i usa vs sweden?
Min bil är mappad i usa. Min fundering är att en mappning i vårat klimat skulle ge några kusar extra? Bilen från san diego= varmt andra förhållanden.vad tror ni? tror ni på några extra hästar?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: mappad i usa vs sweden?
Mappning mot högre oktan i Sverige borde göra nån kuse, är bilen orginal?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: mappad i usa vs sweden?
Bilen har annat luftfilter,spjällhus,insug,kam,toppar,headers , och annat avgasystem med x-pipa. frågan är om det är värt pengarna o mappa om?
Re: mappad i usa vs sweden?
Är det riktigt gjort så är det inte värt det. Mappningen följer ideala gaslagen och har den förändrats för du skeppat bilen över pölen så har du ett nobelpris i både kemi och fysik att inhämta.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: mappad i usa vs sweden?
För att förtydliga, luftätheten (gastätheten) är proportionell mot tryck och temperatur, detta gäller i hela universumJake skrev:Är det riktigt gjort så är det inte värt det. Mappningen följer ideala gaslagen och har den förändrats för du skeppat bilen över pölen så har du ett nobelpris i både kemi och fysik att inhämta.

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: mappad i usa vs sweden?
Det är inte det att bilen går dåligt, men mkt vill ha mer. Själva jobbet på bilen gjordes av corvettedealern innan leverans.
Re: mappad i usa vs sweden?
Jag tror att man kan mappa den för en annan bränslekvalitet, men klimatet och temperaturskillnader kompenserar nog din ECU för automatiskt.
Kolla med Anders på Vette.se, som är en av få som dels kan mappa Corvetter på rätt sätt och dessutom har en RotoTest-utrustning. Han bör veta om det är lönt att mappa om den för 98 oktan hemma i Sverige.
Är det för långt till Anders, kan du även komma till Södertälje och få den mappad hos JRM. De kan dock inte lika mycket om Corvetter, fast det i teorin egentligen inte spelar någon större roll vad det är för bil.
Kolla med Anders på Vette.se, som är en av få som dels kan mappa Corvetter på rätt sätt och dessutom har en RotoTest-utrustning. Han bör veta om det är lönt att mappa om den för 98 oktan hemma i Sverige.
Är det för långt till Anders, kan du även komma till Södertälje och få den mappad hos JRM. De kan dock inte lika mycket om Corvetter, fast det i teorin egentligen inte spelar någon större roll vad det är för bil.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: mappad i usa vs sweden?
Finns många duktiga "däröver" men ännu fler klåpare. Kan du ladda ned din nuvarande mappning till en fil tar det bara 2min sen att avgöra om det är korrekt utfört, eller inte... RTune använder HPTuners, o jag med, så lägger du upp filen här får du svar på stört om det ser korrekt ut eller inte. Bara hitta nån med HPTuners i din närhet, annars får du vänta till i vår när jag åker till Göteborg 

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: mappad i usa vs sweden?
kanoners! Ska kolla med en kille som jag tror har en hp-tuner.
Skulle vara kul att se vad en sådan visar.
Skulle vara kul att se vad en sådan visar.