Jag blir inte klok på min motor, drar olja som en kamel nästan så man tankar olja och fyller på bensin.
Motorn renoverades av förra ägaren 08-09, jag köpte den hösten 09 då hade den gått ca 300 mil efter renovering.
Block corvette 84:a som gått ca 12000 mil idag , honades och toppdeckades av förra ägaren. Original smidda kolvar, med nya kolvringar 08-09, edelbrock RPM toppar med nya ventiltätningar bytta av mig förra vintern, då jag hoppades att det var problemet, det var det inte).
Våren 2010 råkade jag ut för ett skuret vevstakslager och det var bara att riva allt, då blev det en smidd LT1-vev från en gammal ej körd superstarmotor, nya vev och ram lager, beg. greenwood pinkstakar, ny högflödes oljepump + att jag bytt kam tidigare till en edelbrock RPM som passar till toppar och insug (RPM). Hela rotationen balanserades av Bo ridström.
Plockat av topparna förra veckan och iofs. bara tagit bort ventilfjädrar på 1 cyl, men inget glapp i styrningarna där inte.
Cylindrar ser bra ut, man ser fortfarande honings "reporna" så varför i h....e drar den olja och lägger en Lützen dimma bakom när man trycker till lite, annars tycker jag inte att den blåryker konstant utan det är när man startar den, mer när den är varm.
Förslag på vad som kan vara fel mottages tacksamt, har ingen lust/råd att borra och byta kolvar/stakar balansera om mm. Kan det räcka med att kolvringsbyte? vet inte vad det sitter för ringar i idag.


