Falck bilförsäkring ??????

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
ÖHRNEN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Falck bilförsäkring ??????

Inlägg av ÖHRNEN »

Hej alla Corvette-vänner.
Har ni några tips/rekomendationer hur man gör med dessa extra försäkringar som finns.
"Falck" har någontyp av vägassistans som ställer upp vid problem med punktering m.m
utan självrisk
http://www.falcksverige.se

Bilbärgning
Falck Key Assist
Larm och säkerhet
Falck Väghjälp

Villkor Falck Väghjälp
Juristhjälp
Larmcentral
Falck Spärrservice
Försäkringsvillkor Falck Väghjälp

Gäller fr.o.m. 2011-02-14
1. ALLMÄNT
.........................................

Med Falck Väghjälp betalar Du ingen självrisk vid Assistans.

2. MED FALCK VÄGHJÄLP FÅR DU ASSISTANS VID FÖLJANDE PROBLEM
Falck Väghjälp ger rätt till assistans vid maskinhaveri eller annat tekniskt eller elektriskt fel som är oförutsett och inte beror på bristande underhåll. Kostnader p.g.a. följdskador ersätts inte.

Även följande händelser täcks av
Falck Väghjälp.
• Reparation på plats eller bärgning – 2.3
• Punktering – 2.4
• Starthjälp – 2.5
• Drivmedelsbrist – 2.6
• Lås och nyckelproblem – 2.7
• Dikeskörning – 2.8
• Kollision – 2.9
• Brand – 2.10
• Stöld – 2.11

med mera med mera..................................
------------------------------------------------------
Kostnad för detta är lite drykt 500 :- per år men man kan pausa vid avställning/vinteruppehåll
eller flytta över på privatbilen.
Om man pausar så året efter lägger man bara till så man kommer upp i fullt belopp
och till hösten när bilen ska ställas av så pausar man igen .
så denna kostnad blir kanske 300 per år och det kan ju detta vara värt.
För att stå i mörkaste skogen och få hjälp med en punktering kanske dom pengarna är värda
det.
SÅ MIN FRÅGA TILL ER HUR HAR NI GJORT MED EXTRA FÖRSÄKRING OM MAN BEHÖVER NÅGON
SVARA GÄRNA OM NI HAR NÅGRA TIPS..................................

ÖHRNEN som snart ska flyga söderut till värmen och komma tillbaks till våren.
Filmer från många träffar:
http://www.youtube.com/user/mrohrnen

Bilder från träffar:
http://www.garaget.org/EAGLE786/gallery
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Falck bilförsäkring ??????

Inlägg av Bengt »

Jaaa jag har ju en personlig entusiastförsäkring via LF på min C5:a för 2000kr per år. O när det blev bärgare hem från Malmby med skrotad transaxel i Juni så kostade det 1500kr. Så jag hade kunnat köra med Falcks i 5år för samma summa. :!: O inte har man reservdäck heller... Hur tänker man ? :oops:
Man kan fråga sig va fan försäkringsbolaget håller på med ? Klarar inte LF det som Falck klarar ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Frazze
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frazze »

Jag är visserligen partisk i frågan då jag kör bärgare i den konkurerande organisationen Assistancekåren, men tycker ändå att produkten som sådan är bra.
Det bästa som finns är att hjälpa någon i nöd och dessutom utan kostnad för haveristen, jag lovar: det har hänt mer än en gång att man blivit hyllad som hjälte....

Kolla dock även alternativen, M-väg finns ju för 195/år om man är M medlem, SBM Väghjälp, Solid Assistans.
Sen har ju de flesta försäkringsbolag en egen assistans.

Jämför alla villkor som hyrbil, hotellövernattningar mm
Exempelvis Solid har en max summa på 5000:-, kanske låter lite snålt men å andra sidan kan du ju be bärgaren att köra dig hem istället för närmaste lämpliga verkstad som annars gäller, eller om du önskar hotell eller hyrbil.
Vi är ju inte så många här som lämnar i väg pärlan till en Mekonomen verkstad tex
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tomten »

Hej Bengt,

Det Öhrnen beskriver är en tilläggsförsäkring, ingen vanlig försäkring, utan ett komplement till den. Jag har den själv och låter den "vila" under tiden bilen är avställd.

//Tomten
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Jag förstår, menade bara att LF kunde erbjuda samma sak..
Fördelen (?) med mina 1500kr i bärgning var enligt bärgaren att de körde bilen dit man ville. Ingen mening med att köra bilen till en "vanlig" verkstad som ändå inte kan hantera bilen.. D.v.s. hade det hänt i Göteborg hade han kört hem bilen till Sthlm. Kanske värt att kolla med de här assistansförsäkringarna ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Frazze
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frazze »

Nja, riktigt vart du vill är inte riktigt sant.
En bärgning Göteborg - Stockholm skulle kosta ca 20000:- ink moms med en prislista som försäkringsbolagen har.
Det betalar nog ingen, varken försäkringsbolag eller assistans.
Assistanserna följer samma regelverk som försäkringsbolagen men kan vara mer flexibla.

Använder du räddningsmomentet i din försäkring ( ingår i halvförsäkringen) ska du ha en väldigt bra tumme med bolaget om du ska lyckas få en bärgning längre än till närmaste lämpliga verkstad, enligt ett FB är det oftast en seriös allbilverkstad om nybilsgarantierna har gått ut.

När det gäller LF så provar dom på vissa orter ett system vid kollisioner där vi får en aktuell lista på vilken verkstad som har kortast väntetid, kommer t.o.m att gå så långt att vi loggar in på en sida och anger regnummer och får sedan en verkstad som vi ska åka till. (möjligt att det fungerar så redan i dag på vissa orter)
Ska på sikt även gälla maskinskador.

Det kan hända att du kan få hjälp med TRANSPORT till din hemort, och det är skillnad mot bärgning.
Då går din bil med biltransport under närmsta veckan eller så, själv får du åka med tåg, buss eller liknande hem.

Men som sagt: Är olyckan framme, prova att deala med ditt bolag eller assistans.
Var trevlig och du lyckas bättre...
Det är ju tyvärr först då du får veta om du har valt ett bra försäkringsbolag eller det billigaste....
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Frazze skrev:Nja, riktigt vart du vill är inte riktigt sant.
En bärgning Göteborg - Stockholm skulle kosta ca 20000:- ink moms med en prislista som försäkringsbolagen har.
Det betalar nog ingen, varken försäkringsbolag eller assistans.
Lite OT, men att det var så dyrt att bärga en personbil hade jag ingen aning om?
Jag fick nobben från åkeriet när jag körde drivline haveri i en lastbil för några år sedan. bärgaren ville ha 12000 för att dra den från hammarstrand till södertälje (55 mil enkel). motiveringen var att transportkostnaden för en dragare från frankrike veckan innan hade gått på 8000 :shock: (vilket iofs är SJUUKT billigt).

Klart värt att överväga en dyl tilläggsförsäkring iaf :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Frazze
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frazze »

Transporter kan man ju deala lite angående priset om man inte har så bråttom, vitsen då blir ju om man kan få hemlass så kan fler dela på den totala kostnaden.

Annars kostar en bärgning med FB lista runt tusenlappen i något vi kallar enhetstaxa där 25 km t.o.r station. Därefter kostar det ca 18-20 kr / km plus moms.
Tungbärgning debiteras per timme och delas in i 5 objektsklasser, där variererar priserna från drygt tusen till strax över 2000 kr/Tim

Priset din åkare inte ville betala skull inte jag köra för.
55 mil med lass i 40 km/h tar nästan 14 timmar ( ja, jag vet: det händer att vi kör fortare men 40 är Max med bil i grind). Hemresan räknar vi ett snitt på 80 och då tar det knappt 7 Tim. Totalt 21 Tim vilket ger 570 kr/Tim.
Då ska man tänka på att en tungbärgare kostar närmare 4 miljoner ny och ska vara redo för uppdrag 24/7
Dom små bilarna ligger på millen cirkus.

Nåja, det var en liten avstickare från ämnet, men tänkte att det kanske kan vara intressant att få reda på lite priser och så.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

jag har falks tillägg på min saab, jäkligt skönt när man är ute och flänger i norden med husvagn och familj om ngt händer, blev ståendes med farsansbil också den i Falck med ett dött batteri i ingemansland i Norge, ringde bara numret och ett tag senare kom dom och slog igång bilen. Kostade inte ett öre förrutom premien då på typ 300 per år.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar