Om man vill byta motor i en C2:a,C3:a, och sätta dit en motor från en C5-C6:a, kollar besiktningen då om det är en LS1:a eller te.x LS3:a ( det är ju lite mer hk i LS3:an=).
De skriver säkert upp motornr men kollar de upp det ?
Vad kollar besiktningen ?
Vad kollar besiktningen ?
Jesper
Re: Vad kollar besiktningen ?
Byter du till en vanlig småblockare av typ gen 1 ser man ju knappt någon skillnad,men är det en nyare motor som gäller så blir det SFRO test,för man lär se skillnad på växelådor och insprutningar o dyl.
Men det är ju inte så märkvärdigt nuför tiden egentligen,men man bör ju följa upp med moderna bromsar också..
men ska man typa bör man uppge rätt motor som sitter i bilen,vad som sitter där nästa besiktning är en annan sak..
Fast gör man ett snyggt jobb som ser orginal ut och bilen inte sticker ut i övrigt är nog sannolikheten stor att den slinker igenom,speciellt om man är 50+ som åker in och besiktar..
Men det är ju inte så märkvärdigt nuför tiden egentligen,men man bör ju följa upp med moderna bromsar också..
men ska man typa bör man uppge rätt motor som sitter i bilen,vad som sitter där nästa besiktning är en annan sak..
Fast gör man ett snyggt jobb som ser orginal ut och bilen inte sticker ut i övrigt är nog sannolikheten stor att den slinker igenom,speciellt om man är 50+ som åker in och besiktar..
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Jag har precis besiktigat en C4 -93 med en LS6 från en C5-04 Z06, all AC bortplockad, coilovers, fullängdsheaders, race kattar, orginalburken bakom lådan bortplockad kattarna sitter där nu, slutdämpare Magnaflow Wide Open Mufflers !
! Det största problemet var att få in den på lyften, för låg, så dom kunde inte lyfta den i bak, sen när dom skulle göra bromsprovet och körde ner framhjulen då stod den på krysset under ( cab ). Sen när han provkörde sa han "fan vad den låter", jag är ju van så jag tycker att den låter lagom, han sa i alla fall inget mer ! Besiktning / Godkänd !!
!
Jag har precis besiktigat en C4 -93 med en LS6 från en C5-04 Z06, all AC bortplockad, coilovers, fullängdsheaders, race kattar, orginalburken bakom lådan bortplockad kattarna sitter där nu, slutdämpare Magnaflow Wide Open Mufflers !

-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Jag kan ju tillägga att jag är 50+ och bilen ser ut och kommer att se original ut på utsidan + att installationen av motorn ser "fabriks gjort" ut !!
!
Jag kan ju tillägga att jag är 50+ och bilen ser ut och kommer att se original ut på utsidan + att installationen av motorn ser "fabriks gjort" ut !!

Grattis till godkänd bil Peter, nu kan du sova lugnt helaaa vinternPeter Anjou skrev:Hejsan !
Jag kan ju tillägga att jag är 50+ och bilen ser ut och kommer att se original ut på utsidan + att installationen av motorn ser "fabriks gjort" ut !!!

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
http://www.corvetten.com
Grattis till den godkännda besiktningen!!
Det är troligtvis "lättare" !? att få igenom en nyare bil med bytt motor, för där förväntar sig besiktningen att se en modern motor.
Men Byter jag till en modern motor i en C2-C3:a så kommer besiktningen att se att motorn är för "ny" för bilen, och därför kolla nogrannare.
Det är därför jag undrar vad besiktningen ( regbesiktning ) kollar, kollar de motornr och ser då om det är en LS1 eller te.x LS3?
Det är troligtvis "lättare" !? att få igenom en nyare bil med bytt motor, för där förväntar sig besiktningen att se en modern motor.
Men Byter jag till en modern motor i en C2-C3:a så kommer besiktningen att se att motorn är för "ny" för bilen, och därför kolla nogrannare.
Det är därför jag undrar vad besiktningen ( regbesiktning ) kollar, kollar de motornr och ser då om det är en LS1 eller te.x LS3?
Jesper