Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av Stroker383 »

Efter mycket strul har jag nu fått Holleyn att funka ganska bra men vid 3000 tvekar den och det känns som att den går magert just vid 3000rpm.Kan dock konstatera att soppaförbrukningen är hiskelig :( Kanske dags att handla en 650 vac istället?
Har kollat lite på blocket och man kan köpa en ny Edelbrock för runt 3000:-
Motorn är en 4 bultad block med högkompskolvar,Edelbrocks Victor insug,gissar på ca 375 hästar om jag jämför med mina tidigare Vettar.Vad kör ni på era maskiner?
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av hasseh »

Jag är definitivt ingen sakkunnig på förgasare men har en motor som verkar motsvara din i alla fall vad det gäller hkr.
När jag köpte bilen satt det en sliten Holley 600 på som jag ganska omg. bytte mot en motsvarande Edelbrock. Fick ingen av dessa att funka bra fast faktiskt av olika orsaker. provade då en Holley 750Vacuum och vips så hade jag en ny bil och hur konstigt det kanske låter samma eller till och med något mindre soppaförbrukning än med Edelbrocken, dvs runt 1,3 vid långkörning i 90-100.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av Stroker383 »

Japp,har också börjat snegla på en vac förgasare för en dubbelpump verkar vara en bensinkran snarare än en förgasare.Givetvis handlar allt om inställningar men är man inte en Holley proffs så kan det bli många långa timmar i garaget innan man får ordning på en :(
Har även jag provat en Holley 660 (!) och den gick faktiskt bra på landsväg med liknande förbrukning,1.3 milen men fick aldrig ordning på start egenskaperna på den.Köpte sen en 750 DP med mekanisk sekundär på blocket (snål som man är) som jag fick nästan bygga om från grunden men borde nog ha gått på en helt ny vac direkt ist.
Är väl lite tveksam dock om inte en 750 är lite för stor egentligen?
Vill ju givetvis ha en rapp motor men kan leva med att tappa några hästar om jag kan komma ner till vettig :) soppaförbrukning så man kan cruisa lite längre nästa sommar
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av hasseh »

Hade nog lite tur och hittade en som var ombyggd. Huset eller vad man kan kalla det var utbytt mot en eftermarknads dito och jag gav om jag mins rätt 1000 lappen för fuggen.
Köpte den mest för att testa och det funkade ju bra så nu sitter den där permanent.
Den är lite slö i de låga registren men det känns nästan som man hade en turbo när man kommer upp lite över 3000 varv.

I vilket fall så räcker det till för att sätta sig i respekt hos BMW, Audi och riskokar fjortisarna. Dom brukar numera ta en annan väg när dom ser att jag kommer. Ganska skönt när man som jag bor i ett litet samhälle :lol:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av Stroker383 »

Vilka bekymmer hade du med Edelbrocken? Var det en Vac 600?
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av hasseh »

Det var en 1406. Hade motsvarande på min förra Camaro utan problem.
Fick den aldrig att gå riktigt under 1500v
Vacuumet dalade bla.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av Don Tomaso »

Jag har skruvat bort min bensinkran (Holley 600 dp) och monterat en Rochester istället. Bilen går så mycket bättre, fick aldrig Holleyn till att fungera trots mycket skruvande. Köpte en Rochester bestyckad för min motor (350 ca 400 hk) av Kent Olsson. KentsQjet/Pontiacservice Kent Olsson 073-7672553, kentsqjet@hotmail.com
Jag sänkte direkt min bränsleförbrukning med minst 3 dl/mil + att nu svarar bilen på gasen vid alla varvtal.
Iom att Rochestern också har vakumstyrda sekundärspjäll så funkar den på de flesta motorer även om den faktiskt är en 750cfm.
Orginalet till Edelbrockförgasaren slutade GM att använda tidigt 60-tal och den har inte blivit bättre med åren fast den heter Edelbrock idag.
En Holley dp är en ren raceförgasare där man inte bryr sig om bränsleförbrukning.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av hasseh »

Helt klart är Rochestern det bästa alternativet, ingen tvekan om det och det är nog få som kan spöa Kent när det gäller dom.
I mitt fall så var det att i första hand prova något för att få se ifall det blev någon förändring.
Att både Holley och Edelbrock är populärare får man antagligen skylla på att dom dels är lättare att hantera och dela att dom är billiga antar jag.
Men det ska på en Rochester på min med vad det lider men jag har lite annat som har större prio i dagsläget.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av Stroker383 »

Holleyn och Edelbrocken är lättare att få tag i både reservdelar och service.Att köpa en Rochester och vara sen helt i händerna på en eller max 2 i sverige som kan få ordning på den känns inte bra!
Sen om Holleyn drar 1.4 istället för 1.2 (rochester) kan ju spela kvitta med dom få milen man faktiskt kör varje år.
Tror snarare det handlar om en mekanisk dubbel pump kontra en med Vaacum styrd sekundär.Hasses: lite intressant att du har fått din 750 att fungera så pass bra,det att den är "seg" i starten tyder nog på att den är lite för stor.Jag kommer nog att se om jag inte hittar en 650 Holley med vaacum sekundär under vintern.Kommer dock att behålla min 750 DP för tillfällen där det skall köras riktigt fort:):)
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av hasseh »

Finns nog fler som klarar av "Rockorkestern" men förstår hur du menar.
Jag tror inte att bränsleförbrukningen är någon stor skillnad utan mera på att en rätt uppsatt Rochester funkar bättre över hela registret. Nackdelen är väl att dom är lite svårare att begripa sig på än Holley och Edelbrock plus att när jag tänkte renovera min gamla så kostade det lite mer än dubbelt upp mot vad en ny Edelbrock 1406 kostar.
Ska mixtra lite med min 750 och se ifall det går att få lite bättre svar på låga varv. Funkar inte det så ska jag prata lite med en lokal renoverare som bor ett par hundra meter från mig och se vad han kan åstadkomma och till vilka stålar men det lär nog bli nästa säsongs problem. Nu ska en ny koppling på plats bara den kommer från US.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: Holley 750 DP för stor för en trimmad 350?

Inlägg av Stroker383 »

Japp,min 750 fick jag att gå riktigt bra på tomgång och gassvar genom att ställa primärspjällen rätt (0.5mm öppning/skåran) samt att öppna upp hålen vid tillskottsventilen något (råd från forum i USA) Sen petade jag dit en 50cc accpump i primären samt den bruna pumpkammen(ger mest från stopp).Sticker som ett spjut men fint gassvar men har som sagt en irriterande tvekan vid 3000rpm när jag "cruisar"Stampar jag fullt och drar hela vägen så märks inget men precis vid 3000 rpm,jämn fart så uppkommer detta.Känns som den inte får soppa helt enkelt :(
Hade jag bara löst det så hade jag nog behållt 750 DP tros att den är törstig.
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Skriv svar