Bakaxelbalk

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Bakaxelbalk

Inlägg av ornet »

Hur får man ur bussningarna i bakaxelbalken?
http://flic.kr/p/aj934v
http://flic.kr/p/ajbZn9
http://flic.kr/p/ajc6LY
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Smuggler »

Hej,

På min ser det ut som att man måste böja upp de vikta plåtöronen på undersidan och sen kan man pressa ur bussningen.

Om inte bussningen är helt slut/sprucken uttorkad kanske det funkar att ha den kvar? Jag sparde mina då de såg ut som nya utan några sprickor. På vettemod.com var det kille som bytte sina nyligen och hade stora problem att få tag i bussningar av rätt kvalitet... De var glappa, passade inte osv. Tror han fick tag i ok bussningar hos Paragon Corvette.
Mycket tillverkas i kina till vettarna nu för tiden, även det som säljs av de stora firmorna. Och det som görs i USA är väl just inte mycket bättre...

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av ornet »

Ok, tack för snabbt svar.
Ville mest byta då jag ändå hade balken nere nu. Kanske får tänka till ett varv extra då.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Smuggler »

Det är väl en bra ide att uppgradera till en "Differential Cross Member Reinforcing Kit" nr: 582408 hos Corvette Central. I princip en stor platta som täcker hela gummibussningen och förhindrar att den vrids ur vid kraftig belastning. Kan enkelt tillverkas själv.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mr. Beam »

Tjena


Vad hände här då? Bytte du bussningarna... ingår i mina planer....kanske.

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av STINGRAY454 »

Ni har väl tänkt på att om ni nu ändå installerar ett "Differential Cross Member Reinforcing Kit" (Aluplattorna som låser upp & förstärker bussningen), så är det ganska onödigt att byta ut själva bussningen åxå då den ändå låses mot flex.

Betydligt enklare att lägga på dessa stärkningsplattorna än att byta ut bussningarna åxå (Som skall vara en ren pina), Sen så blir det säkerligen bättre & säkrare med dessa plattor än med bussningarna bara.

Jag själv höll då på att vrida ur min västra bussning innan jag skaffade kitet med alu-plattorna.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Smuggler »

Hej, Jag har tittat på dessa plattor ett tag nu men bestämde mig för att tillverka egna. Är det så att det bara är en ca 8-10mm tjock aluplatta?
I såfall måste den flexa en del när man drar åt bulten.
Gjorde egna i stål, 10mm tjocka och med en förstyvning på mitten som är vänd mot insidan av bussningen. Förstyvningen är 25mm i diameter och ca 18mm hög. Har en kraftig radie (r25) vid övergången mot den plana delen. Garanterat stum.
Funkar antagligen med aluplattorna också men detta blev i allafall billigare :mrgreen:

Verkar ju vara rätt viktigt med dessa plattor då man har en del effekt vilket STINGRAY 454:s erfarenheter bevisar!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av STINGRAY454 »

Ja plattorna är i alu, men de flexar inget alls, kanske är riktigt hård variant, finns ju massor av olika kvaliteér på alu.

Köper man Alu-kitet så får man ju åxå med rätt pinnbult/mutter mm, i mkt,hög kvalite.

Men visst går det såklart att göra egna, stål kan ju aldrig bli fel hållbarhetsmässigt heller.

Har ni lite mos under locket så är det nog mycket rekommenderat att installera nåt "bussningslås" av nåt slag, för man kan ju tänka att det nog inte blir så bra alls om bakaxel-balken skulle slita sig lös med klump & allt under fulla spjäll :-/
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Diametern på plattorna??
Verkar ju inte vara svårt att tillverka!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Smuggler »

Plattorna jag tillverkade gjorde jag Ø107mm, 10mm tjocka samt med tidigare nämnd förstyvning.

Plattorna ger ett i princip stumt montage av bakaxelbalken mot ramen och antagligen kommer det att ge en något förhöjd ljudnivå.
STINGRAY454 har nog koll på det.
Jo, kollade in din spec på din bil på garaget STINGRAY454 och jag är riktigt imponerad av ditt bygge!! Fantastiskt 8)

Viktigt att ha hög kvalitet på bulten till detta också. Jag beställde 7/16 insexbult i kvalitet 12.9, har bra kontakter på detta område. Låses med Nordlockbrickor.

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tackar, Daniel.

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av STINGRAY454 »

Smuggler skrev:Plattorna ger ett i princip stumt montage av bakaxelbalken mot ramen och antagligen kommer det att ge en något förhöjd ljudnivå.
STINGRAY454 har nog koll på det.
Jo, kollade in din spec på din bil på garaget STINGRAY454 och jag är riktigt imponerad av ditt bygge!! Fantastiskt 8)

Viktigt att ha hög kvalitet på bulten till detta också. Jag beställde 7/16 insexbult i kvalitet 12.9, har bra kontakter på detta område. Låses med Nordlockbrickor.

Mvh: Daniel
Ja faktum är ju att min låter "något" mer än en orginal vette ;-)
Så jag har då inte hört nån skillnad överhuvudtaget !!, Men fullt möjligt att det är det om man har en orginal-pysare så att säga.

Min Vette, Ja tackar jag är rätt nöjd med den själv åxå, även om det alltid finns en massa mer grejjer man planerar att göra/modda osv, men lite tid å mycket annat gör att det tar tid.

Jag tror åxå att det är väldigt viktigt att man får dit en rejält stöddig bult & kanske helst en pinnbult man kan man låsa med Loctite upp i ram-änden & sen även sjysst låsning av muttern i sin tur.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Skriv svar