Bakaxelbalk
Bakaxelbalk
Hur får man ur bussningarna i bakaxelbalken?
http://flic.kr/p/aj934v
http://flic.kr/p/ajbZn9
http://flic.kr/p/ajc6LY
http://flic.kr/p/aj934v
http://flic.kr/p/ajbZn9
http://flic.kr/p/ajc6LY
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Re: Bakaxelbalk
Hej,
På min ser det ut som att man måste böja upp de vikta plåtöronen på undersidan och sen kan man pressa ur bussningen.
Om inte bussningen är helt slut/sprucken uttorkad kanske det funkar att ha den kvar? Jag sparde mina då de såg ut som nya utan några sprickor. På vettemod.com var det kille som bytte sina nyligen och hade stora problem att få tag i bussningar av rätt kvalitet... De var glappa, passade inte osv. Tror han fick tag i ok bussningar hos Paragon Corvette.
Mycket tillverkas i kina till vettarna nu för tiden, även det som säljs av de stora firmorna. Och det som görs i USA är väl just inte mycket bättre...
Mvh: Daniel
På min ser det ut som att man måste böja upp de vikta plåtöronen på undersidan och sen kan man pressa ur bussningen.
Om inte bussningen är helt slut/sprucken uttorkad kanske det funkar att ha den kvar? Jag sparde mina då de såg ut som nya utan några sprickor. På vettemod.com var det kille som bytte sina nyligen och hade stora problem att få tag i bussningar av rätt kvalitet... De var glappa, passade inte osv. Tror han fick tag i ok bussningar hos Paragon Corvette.
Mycket tillverkas i kina till vettarna nu för tiden, även det som säljs av de stora firmorna. Och det som görs i USA är väl just inte mycket bättre...
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Bakaxelbalk
Ok, tack för snabbt svar.
Ville mest byta då jag ändå hade balken nere nu. Kanske får tänka till ett varv extra då.
Ville mest byta då jag ändå hade balken nere nu. Kanske får tänka till ett varv extra då.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Re: Bakaxelbalk
Det är väl en bra ide att uppgradera till en "Differential Cross Member Reinforcing Kit" nr: 582408 hos Corvette Central. I princip en stor platta som täcker hela gummibussningen och förhindrar att den vrids ur vid kraftig belastning. Kan enkelt tillverkas själv.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Bakaxelbalk
Tjena
Vad hände här då? Bytte du bussningarna... ingår i mina planer....kanske.
mvh
Mr. Beam
Vad hände här då? Bytte du bussningarna... ingår i mina planer....kanske.
mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: Bakaxelbalk
Ni har väl tänkt på att om ni nu ändå installerar ett "Differential Cross Member Reinforcing Kit" (Aluplattorna som låser upp & förstärker bussningen), så är det ganska onödigt att byta ut själva bussningen åxå då den ändå låses mot flex.
Betydligt enklare att lägga på dessa stärkningsplattorna än att byta ut bussningarna åxå (Som skall vara en ren pina), Sen så blir det säkerligen bättre & säkrare med dessa plattor än med bussningarna bara.
Jag själv höll då på att vrida ur min västra bussning innan jag skaffade kitet med alu-plattorna.
Betydligt enklare att lägga på dessa stärkningsplattorna än att byta ut bussningarna åxå (Som skall vara en ren pina), Sen så blir det säkerligen bättre & säkrare med dessa plattor än med bussningarna bara.
Jag själv höll då på att vrida ur min västra bussning innan jag skaffade kitet med alu-plattorna.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Re: Bakaxelbalk
Hej, Jag har tittat på dessa plattor ett tag nu men bestämde mig för att tillverka egna. Är det så att det bara är en ca 8-10mm tjock aluplatta?
I såfall måste den flexa en del när man drar åt bulten.
Gjorde egna i stål, 10mm tjocka och med en förstyvning på mitten som är vänd mot insidan av bussningen. Förstyvningen är 25mm i diameter och ca 18mm hög. Har en kraftig radie (r25) vid övergången mot den plana delen. Garanterat stum.
Funkar antagligen med aluplattorna också men detta blev i allafall billigare
Verkar ju vara rätt viktigt med dessa plattor då man har en del effekt vilket STINGRAY 454:s erfarenheter bevisar!
I såfall måste den flexa en del när man drar åt bulten.
Gjorde egna i stål, 10mm tjocka och med en förstyvning på mitten som är vänd mot insidan av bussningen. Förstyvningen är 25mm i diameter och ca 18mm hög. Har en kraftig radie (r25) vid övergången mot den plana delen. Garanterat stum.
Funkar antagligen med aluplattorna också men detta blev i allafall billigare

Verkar ju vara rätt viktigt med dessa plattor då man har en del effekt vilket STINGRAY 454:s erfarenheter bevisar!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: Bakaxelbalk
Ja plattorna är i alu, men de flexar inget alls, kanske är riktigt hård variant, finns ju massor av olika kvaliteér på alu.
Köper man Alu-kitet så får man ju åxå med rätt pinnbult/mutter mm, i mkt,hög kvalite.
Men visst går det såklart att göra egna, stål kan ju aldrig bli fel hållbarhetsmässigt heller.
Har ni lite mos under locket så är det nog mycket rekommenderat att installera nåt "bussningslås" av nåt slag, för man kan ju tänka att det nog inte blir så bra alls om bakaxel-balken skulle slita sig lös med klump & allt under fulla spjäll :-/
Köper man Alu-kitet så får man ju åxå med rätt pinnbult/mutter mm, i mkt,hög kvalite.
Men visst går det såklart att göra egna, stål kan ju aldrig bli fel hållbarhetsmässigt heller.
Har ni lite mos under locket så är det nog mycket rekommenderat att installera nåt "bussningslås" av nåt slag, för man kan ju tänka att det nog inte blir så bra alls om bakaxel-balken skulle slita sig lös med klump & allt under fulla spjäll :-/
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Bakaxelbalk
Hejs
Diametern på plattorna??
Verkar ju inte vara svårt att tillverka!
Ha de!
Kjell
Diametern på plattorna??
Verkar ju inte vara svårt att tillverka!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Bakaxelbalk
Plattorna jag tillverkade gjorde jag Ø107mm, 10mm tjocka samt med tidigare nämnd förstyvning.
Plattorna ger ett i princip stumt montage av bakaxelbalken mot ramen och antagligen kommer det att ge en något förhöjd ljudnivå.
STINGRAY454 har nog koll på det.
Jo, kollade in din spec på din bil på garaget STINGRAY454 och jag är riktigt imponerad av ditt bygge!! Fantastiskt
Viktigt att ha hög kvalitet på bulten till detta också. Jag beställde 7/16 insexbult i kvalitet 12.9, har bra kontakter på detta område. Låses med Nordlockbrickor.
Mvh: Daniel
Plattorna ger ett i princip stumt montage av bakaxelbalken mot ramen och antagligen kommer det att ge en något förhöjd ljudnivå.
STINGRAY454 har nog koll på det.
Jo, kollade in din spec på din bil på garaget STINGRAY454 och jag är riktigt imponerad av ditt bygge!! Fantastiskt

Viktigt att ha hög kvalitet på bulten till detta också. Jag beställde 7/16 insexbult i kvalitet 12.9, har bra kontakter på detta område. Låses med Nordlockbrickor.
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: Bakaxelbalk
Ja faktum är ju att min låter "något" mer än en orginal vetteSmuggler skrev:Plattorna ger ett i princip stumt montage av bakaxelbalken mot ramen och antagligen kommer det att ge en något förhöjd ljudnivå.
STINGRAY454 har nog koll på det.
Jo, kollade in din spec på din bil på garaget STINGRAY454 och jag är riktigt imponerad av ditt bygge!! Fantastiskt![]()
Viktigt att ha hög kvalitet på bulten till detta också. Jag beställde 7/16 insexbult i kvalitet 12.9, har bra kontakter på detta område. Låses med Nordlockbrickor.
Mvh: Daniel

Så jag har då inte hört nån skillnad överhuvudtaget !!, Men fullt möjligt att det är det om man har en orginal-pysare så att säga.
Min Vette, Ja tackar jag är rätt nöjd med den själv åxå, även om det alltid finns en massa mer grejjer man planerar att göra/modda osv, men lite tid å mycket annat gör att det tar tid.
Jag tror åxå att det är väldigt viktigt att man får dit en rejält stöddig bult & kanske helst en pinnbult man kan man låsa med Loctite upp i ram-änden & sen även sjysst låsning av muttern i sin tur.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com