Nu ska det bli av!
Nu ska det bli av!
Hej på er,
Är ny här på forumet så jag tänkte presentera mig lite. Jag är en man i den gyllene medelåldern och har sen jag var i tidiga tonåren drömt om en Vette och nu ska det bli av hade jag tänkt. Ekonomin tillåter ett köp runt 90-120 k och det ska absolut vara en C3.
Har läst här på forumet och sökt info på nätet och för den pengen ser det ut som man hamnar runt årsmodell 73-74. Hur tror ni de bilarna står sig i värde i framtiden? Har förstått att man ska se upp med rost vid vindrutestolpar och framför hjulhusen bak. Fler tipps emottages ödmjukt och tacksamt. Har förstått att här finns en oändlig källa av visdom då det gäller dessa juveler till bilar.
Tack på förhand!
Är ny här på forumet så jag tänkte presentera mig lite. Jag är en man i den gyllene medelåldern och har sen jag var i tidiga tonåren drömt om en Vette och nu ska det bli av hade jag tänkt. Ekonomin tillåter ett köp runt 90-120 k och det ska absolut vara en C3.
Har läst här på forumet och sökt info på nätet och för den pengen ser det ut som man hamnar runt årsmodell 73-74. Hur tror ni de bilarna står sig i värde i framtiden? Har förstått att man ska se upp med rost vid vindrutestolpar och framför hjulhusen bak. Fler tipps emottages ödmjukt och tacksamt. Har förstått att här finns en oändlig källa av visdom då det gäller dessa juveler till bilar.
Tack på förhand!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Nu ska det bli av!
Jag var i din sits för några veckor sedan och har lyckats hitta min drömbil, en C3 1972
Det som var viktigt för mig var att den var rostfri (rutramen svår att kolla, ram framför bakhjul) och vi kunde lyfta min bil och kika under och det fanns inte tillstymmelse till rost. Den hade iofs gått i Califronien till 2010 och det borgar nog ofta om ett rostfritt skick.
Dessutom ville jag ha en komplett orginalbil som inte en massa experter "förfinat" genom åren. Min bil är i stort sett orginal och oskruvad. Omlackerad endast en gång är också positivt. Däremot ska ju mycket renoveras men det är det som är kul tycker jag.
Vakuumsystemet är nog ofta i tveksamt skick men är faktiskt enkelt att laga och många av delarna är skapligt billiga.
Bromsarna är känsliga och ska oken bytas kan det bli dyrt.
Peter

Det som var viktigt för mig var att den var rostfri (rutramen svår att kolla, ram framför bakhjul) och vi kunde lyfta min bil och kika under och det fanns inte tillstymmelse till rost. Den hade iofs gått i Califronien till 2010 och det borgar nog ofta om ett rostfritt skick.
Dessutom ville jag ha en komplett orginalbil som inte en massa experter "förfinat" genom åren. Min bil är i stort sett orginal och oskruvad. Omlackerad endast en gång är också positivt. Däremot ska ju mycket renoveras men det är det som är kul tycker jag.
Vakuumsystemet är nog ofta i tveksamt skick men är faktiskt enkelt att laga och många av delarna är skapligt billiga.
Bromsarna är känsliga och ska oken bytas kan det bli dyrt.
Peter
Re: Nu ska det bli av!
Tack för infon Peter och grattis till bilen. Jag är medveten om att det är ofrånkommligt att det blir meka av på en sådan bil men det har jag inget emot bara inte det blir i omåttliga propotioner. Hoppas snart hitta min pärla också! 

Re: Nu ska det bli av!
Jag skulle råda dig till en 68-72 corvette eftersom dom står sig i värde bättre än dom andra 73-. Men det finns ju självklart fina sådana också. Jag har sett en -68 327 vette vit e den om den är kvar på blocket för 145 000 kr. Nu ska man väl vara lite försiktiga med -68 orna eftersom det kan finnas mycket sjukdomar på dem. Va bara ett tips till en ev bra affär om du skulle kolla upp den och slå till på den. Men självklart ska du köpa va du själv tycker e fint och hur du vill att den ska se ut. Det e ju du som ska trivas med den resten av ditt liv
Lycka till //Tegman

*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Re: Nu ska det bli av!
Tack för tipsen Tegman, just såna jag behöver. Ska kolla upp 68:an men blir lite orolig då du säger att de kan ha en massa sjukdomar. Svårt att veta vad man ska kolla efter då man är lite novis och bara har charmats av de otroliga former dessa bilar har 

Re: Nu ska det bli av!
Jag läste i en vette eller corvette fever tidning för ett bra tag sedan,om att -68 skiljer sig något från 69- och att det var dålig passform på dem. ( men ha det sagt finns nog ingen stingray som har bra passform från fabrik ) Kom inte ihåg exakt va det va, men det ska det kanske kunna gå och googla på. Om jag får säga min mening så e corvetterna med gälar finare ( 68-69 ) men det e ju en smaksak, sen 70-72. Men du ska absolut ha en 68-72 corvette,
kan dock va lite dyrare än 73-. Men på sistone verkar det som att det blivit större utbud på corvetter -68-72 och att dom blivit billigare, kan kanske beropå att många ha tagit hem corvetter när dollarn varit låg. Alla har ju sin smak och , det finns väl inga rätt eller fel om hur man vill ha den eller hur den ska se ut. Gör som du vill. Köp å njut
//Tegman
Ps. Rutramen är något du bör kolla upp det e vanligt på corvetter att dom rostat sönder, kan dock va lite svårt att be säljaren demontera sin vette för att visa dig rutramen. Sen lacken där sparar du väldigt mycke pengar om du inte behöver lacka om den.
Pss. Nu e jag inte någon expert utan ska du vända dig till dom som e "riktiga" experter ska du prata med Corvette Ola, Hånta ,Ricky,Svempa. De e killar som har totalrenoverat corvetter.


Ps. Rutramen är något du bör kolla upp det e vanligt på corvetter att dom rostat sönder, kan dock va lite svårt att be säljaren demontera sin vette för att visa dig rutramen. Sen lacken där sparar du väldigt mycke pengar om du inte behöver lacka om den.
Pss. Nu e jag inte någon expert utan ska du vända dig till dom som e "riktiga" experter ska du prata med Corvette Ola, Hånta ,Ricky,Svempa. De e killar som har totalrenoverat corvetter.
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Nu ska det bli av!
Hej, det jag vet skiljer på 68 och 69:or är att 68 hade bristfälligt stöd för fronten, vilket gjorde att den kunde hänga ner sig med tiden. Det åtgärdades fr.o.m 69. 68:an har också en separat knapp för dörrlås som komplement till den på ovansidan som alla C3:or har. (lite mindre snyggt)
Som sagt tidigare, gällarna på 68-69 är tilltalande, trots att jag har en 72:a....
//Lasse
Som sagt tidigare, gällarna på 68-69 är tilltalande, trots att jag har en 72:a....

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Nu ska det bli av!
Lite fler skillnader på 68:an mot senare är:
Den enda C3:an med dubbla röda baklysen, backlamporna sitter under stötfångarna bak. 69- hamnade backlamporna i de inre baklysena.
Tändningslåset sitter på instrumentbrädan, alltså inget rattlås.
Något tjockare dörrsidor så den är lite trängre än de senare.
Skulle du köpa en 68:a så är det jätteviktigt att just låsknapparna fungerar då de inte finns att få tag på.
Annars tror jag inte det är mer fel på 68:an än övriga idag nu när de är över 40 år gamla. Det var säkert en annan sak när de var nya.
Det finns nog ingen corvette som inte är sned. Tänk på att karosserna ju är handbyggda av jänkare!
På 69:an jag hade tidigare så sticker bakdäcket ut ca 1 cm mer på ena sidan och så ser nog de flesta ut.
Fronten hänger nog lite på min men min 69:a hade större glipa i ovankant mellan framskärm och dörr. Kylarramen är viktig att den är i bra skick, då fronten till stor del hänger i den.
Den enda C3:an med dubbla röda baklysen, backlamporna sitter under stötfångarna bak. 69- hamnade backlamporna i de inre baklysena.
Tändningslåset sitter på instrumentbrädan, alltså inget rattlås.
Något tjockare dörrsidor så den är lite trängre än de senare.
Skulle du köpa en 68:a så är det jätteviktigt att just låsknapparna fungerar då de inte finns att få tag på.
Annars tror jag inte det är mer fel på 68:an än övriga idag nu när de är över 40 år gamla. Det var säkert en annan sak när de var nya.
Det finns nog ingen corvette som inte är sned. Tänk på att karosserna ju är handbyggda av jänkare!
På 69:an jag hade tidigare så sticker bakdäcket ut ca 1 cm mer på ena sidan och så ser nog de flesta ut.
Fronten hänger nog lite på min men min 69:a hade större glipa i ovankant mellan framskärm och dörr. Kylarramen är viktig att den är i bra skick, då fronten till stor del hänger i den.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Nu ska det bli av!
Hej alla och tack för alla råd och tips!
Jag har en 74:a på gång nu och det blir troligtvis affär men blir lite villrådig då jag förstått att man helst ska ha en vette mellan 68-72. Är det väldigt korkat att köpa en 74:a? Vill ju inte göra nån dum affär men jag tycker verkligen att den är läcker och går lite på den känslan också samt att jag tyckte priset låg helt rätt.
Jag har en 74:a på gång nu och det blir troligtvis affär men blir lite villrådig då jag förstått att man helst ska ha en vette mellan 68-72. Är det väldigt korkat att köpa en 74:a? Vill ju inte göra nån dum affär men jag tycker verkligen att den är läcker och går lite på den känslan också samt att jag tyckte priset låg helt rätt.
Re: Nu ska det bli av!
Hej.
Har du tänkt behålla bilen, och inte köper den i spekulativt syfte, så spelar det väl inte någon roll vilken bil du köper. Huvudsaken är att du tycker om kärran och är nöjd med den...Eller har jag fel?
Har du tänkt behålla bilen, och inte köper den i spekulativt syfte, så spelar det väl inte någon roll vilken bil du köper. Huvudsaken är att du tycker om kärran och är nöjd med den...Eller har jag fel?
Corvette convertible C6.
Re: Nu ska det bli av!
Jag har tänkt att behålla bilen, det är alltså inget spekulativt syfte med den men vill ju helst inte att den minskar i värde genom åren. Syftet med den är väl att sköta om den och skruva, det lär man ju inte slippa undan och jag gillar det i lagom omfattning. Sen då det är fint väder glida omkring och njuta med frugan brevid sig 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Nu ska det bli av!
Hejsan !
Köp innan du ångrar dig, sen är det försent !
!!
Köp innan du ångrar dig, sen är det försent !



-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nu ska det bli av!
Hejs
Jag tror ju att värdet på alla Corvetter kommer att stiga med tiden!
Kanske kommer en -74 aldrig komma ifatt en -68-72 men den kommer inte att tappa i värde!
Förmodligen kommer du att förbättra bilen hela tiden också, så köp det du känner för!
Har själv en -81 och är mycket nöjd med denna och JAG tycker den är den snyggaste modellen (-80-82).
Ha de och lycka till med köpet!
Kjell
Jag tror ju att värdet på alla Corvetter kommer att stiga med tiden!
Kanske kommer en -74 aldrig komma ifatt en -68-72 men den kommer inte att tappa i värde!
Förmodligen kommer du att förbättra bilen hela tiden också, så köp det du känner för!
Har själv en -81 och är mycket nöjd med denna och JAG tycker den är den snyggaste modellen (-80-82).
Ha de och lycka till med köpet!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Nu ska det bli av!
Bara köp,det viktiga är att du blir nöjd,synpunkter finns det många,känns det bra så handla,spekulera känns fel,hur mycket förlorar man på bruksbilen per år?Alla årsmodeller har sin charm,nöjen får kosta.
mvh Mats
mvh Mats
-68 T-top 327 aut
-75 T-top såld
ccs 2650
-75 T-top såld
ccs 2650
Re: Nu ska det bli av!
Mallgar skrev:Hej på er,
Är ny här på forumet så jag tänkte presentera mig lite. Jag är en man i den gyllene medelåldern och har sen jag var i tidiga tonåren drömt om en Vette och nu ska det bli av hade jag tänkt. Ekonomin tillåter ett köp runt 90-120 k och det ska absolut vara en C3.
Har läst här på forumet och sökt info på nätet och för den pengen ser det ut som man hamnar runt årsmodell 73-74. Hur tror ni de bilarna står sig i värde i framtiden? Har förstått att man ska se upp med rost vid vindrutestolpar och framför hjulhusen bak. Fler tipps emottages ödmjukt och tacksamt. Har förstått att här finns en oändlig källa av visdom då det gäller dessa juveler till bilar.
Tack på förhand!
Hej!Självklart måste man kolla det allmänna skicket på bilen och vad som behöver fixas jag tycker att man skall hålla sig undan ifrån rostlagningar(dyrt) och se till att allt maskinellt funkar det mesta kan man fixa själv och återskapa igenom byte eller återställning(delar är lätt att beställa och billigt) och personligen tycker jag att det bästa är en sk (rullande renovering) ett dilemma som jag hade som inte tagits upp här skall man ha SB eller BB el cab? Där är 3 st faktorer som jag tror man kan ångra sig på i efterhand.Jag resonerar att skall man behålla bilen under överskådlig framtid(äter den inget bröd i garaget) då försäkringen kostar dig ca 700kr om året och värdeminskningen är noll lycka till MVH
Re: Nu ska det bli av!
Stirra dig inte blind på årsmodell.
Köp den årsmodell du själv tycker bäst om.
Går värdet på c3:or upp, så gör den det på alla modeller.
Samma gäller om priset går ner.
Det hänger mer på dollarvärde och finansiella läget.
Köp den årsmodell du själv tycker bäst om.
Går värdet på c3:or upp, så gör den det på alla modeller.
Samma gäller om priset går ner.
Det hänger mer på dollarvärde och finansiella läget.
Re: Nu ska det bli av!
Hej på er alla!
Nu är nyförvärvet hemma i garaget. Hemresa på 30 mil och jag log hela tiden tror jag
. Visst finns det skavanker att fixa men det känns som om det inte gör nått alls.
Förresten, nån som vet var jag lättast hittar den fjäder som poppar tillbaka dörrhantaget då man öppnat dörren?
Nu är nyförvärvet hemma i garaget. Hemresa på 30 mil och jag log hela tiden tror jag

Förresten, nån som vet var jag lättast hittar den fjäder som poppar tillbaka dörrhantaget då man öppnat dörren?
Re: Nu ska det bli av!
Grattis!
Vilken årsmodell blev det?
Bilder?
//Ricky.

Vilken årsmodell blev det?
Bilder?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Nu ska det bli av!
Tack,
Det blev en 74:a, den kändes rätt så jag slog till.
Ska försöka lägga upp bild, ska kika hur man gör bara.
Det blev en 74:a, den kändes rätt så jag slog till.

Ska försöka lägga upp bild, ska kika hur man gör bara.
Re: Nu ska det bli av!
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Nu ska det bli av!
Mitt handtag kärvade den tog i när man tryckte ner handtaget , så jag köpte en sån hjälp fjäder.
Det blev bättre när jag satte en mejsel å bände tillbaka handtaget och slängde den fjädern.
Men är det org.fjädern som tappat spensten så fungerar det nog.
Det blev bättre när jag satte en mejsel å bände tillbaka handtaget och slängde den fjädern.
Men är det org.fjädern som tappat spensten så fungerar det nog.
/Christer 

Re: Nu ska det bli av!
Tack för länken! Måste vara de fjädrarna skulle jag tro. Som det är nu går det inte att öppna dörren på förarsidan pga att handtaget inte sprätter tillbaka. Förra ägaren har bara kilat fast det så att det inte ska ligga och skramla, enligt honom var det fjädern som är trasig men har inte kollat själv.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Nu ska det bli av!
Grattis till en frän bil!
Mer info om bilen och bilder vill vi ha!
Peter
Mer info om bilen och bilder vill vi ha!
Peter
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nu ska det bli av!
Tack för alla glada tillrop!
Jag har försökt att ladda upp några bilder här men det går tydligen inte. Hur bär ni er andra åt?
Var ute och gled lite i regnet idag, kunde inte hålla mig, men upptäckte nått skumt med oljetrycksmätaren. Då jag kör och håller varv på motorn så ligger mätaren i botten. Stannar jag tex vid en korsning ligger den och fladdrar och kan då som det verkar fastna på tex hälften och kan vara kvar där även om jag varvar upp igen,verkar precis som den kärvar. Sen då jag slår av motorn kan den stanna på fullt utslag även om motorn inte går. Kan tillägga att det är en elektrisk mätare.
Jag har försökt att ladda upp några bilder här men det går tydligen inte. Hur bär ni er andra åt?
Var ute och gled lite i regnet idag, kunde inte hålla mig, men upptäckte nått skumt med oljetrycksmätaren. Då jag kör och håller varv på motorn så ligger mätaren i botten. Stannar jag tex vid en korsning ligger den och fladdrar och kan då som det verkar fastna på tex hälften och kan vara kvar där även om jag varvar upp igen,verkar precis som den kärvar. Sen då jag slår av motorn kan den stanna på fullt utslag även om motorn inte går. Kan tillägga att det är en elektrisk mätare.
Re: Nu ska det bli av!
Du måste regga dig på tex www.photobucket.com och lägga upp bilderna där och sedan länka dom därifrån.
Regga dig där så kan jag sedan förklara hur det går till.
//Ricky.
Regga dig där så kan jag sedan förklara hur det går till.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Nu ska det bli av!
Tack för tipset, testar få se om det funkar.
Bilen är mycket gulare än vad bilderna visar. Lacken är ca 12 år gammal men ser rätt ok utom på huven där det blivit små,små bubblor, troligen pga värmen från motorn. Brukar det sitta isolering på undersidan av huven? Motorn är en 350 och lådan en 400, i alla fall enligt säljaren.
http://s1201.photobucket.com/albums/bb341/Mallgar/
Bilen är mycket gulare än vad bilderna visar. Lacken är ca 12 år gammal men ser rätt ok utom på huven där det blivit små,små bubblor, troligen pga värmen från motorn. Brukar det sitta isolering på undersidan av huven? Motorn är en 350 och lådan en 400, i alla fall enligt säljaren.

http://s1201.photobucket.com/albums/bb341/Mallgar/
Re: Nu ska det bli av!
Du lägger muspekaren på bilden så undermenyn kommer fram, så klickar du i fältet efter "IMG code".
Då har du kopierat den, sen högerklickar du och väljer "klistra in" i textrutan här på forumet.

Då har du kopierat den, sen högerklickar du och väljer "klistra in" i textrutan här på forumet.


Senast redigerad av Ricky den tor aug 25, 2011 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies
