Så här i efterhand har det visat sig att säljaren blåste mig rejält då ett av dreven i växelhuset är kraftigt nerslitet just där kopplingen går in, framväxeln kommer troligen att hoppa ur så fort man lägger i den.
Jag upptäckte felet när jag skulle byta tätningarna (och växelföraren som också var kass) i växelhuset.
Det är alltså en stor radie där man vill ha ett skarpt ytterhörn.
I princip ser kopplingen + drevet ut som på högra sidan av bilden nedan :

En ny drevsats kostar ca 7000:- (ja, det finns faktiskt fortfarande orginal reservdelar) och att lägga det på en gammal motor som kan rasa ihop vilken dag som helst känns väl saftigt.
Så istället för att lägga massor med pengar på en kpl drevsats (där jag egentligen bara behöver ett drev) så tänkte jag försöka mig på att bearbeta och härda drevet själv!
Så här går mina tankar på ett arbetsflöde:
1) Värm upp drevets klackar till ca 800 grader så härdningen går ur (kuggbanan får inte värmas upp).
2) Sätt upp drevet i polarens fräs med delningapparat.
3) Fräs bort ca 2-3mm av radien så att en en rak snygg kant erhålls.
4) Värm upp drevets klackar till ca 800 grader.
5) Sänk ner drevet i olja i ca fem minuter, (tills samma temperatur på drev/olja erhålls).
6) Lägg sedan drevet i en ugn med 225 grader under 30 min, minska sedan gradvis temperaturen
Det här är i princip vad som sker i en härdverkstad men där har man ju naturligtvis mycket bättre process styrning än vad jag kommer att ha!
Är det någon som gjort nåt liknande och tror ni att det här kan fungera?