c6 ? e85

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Göte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 28, 2009 18:59
Ort: Halmstad

c6 ? e85

Inlägg av Göte »

Hej är lite nyfiken på konvertering till e85 förstår att nya spridare behövs och om mappning frågan är hur mycket mer dricker bilen per mil och hur mycket mer slits motorn toppar vet att e85 bilar fabriks byggda får renovera toparna oftare än bensinare och till sist hur mycket effekt ökning på en helt orginal c6a manuell får man
mvh
Göte
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: c6 ? e85

Inlägg av Corinthian »

på E85 drar maskin 30% mer än vanlig bensin (98/99 oktan). några större effektökningar kan du inte räkna med om du inte kör överladdat (turbo/kompressor) eftersom då bidrar den 30%-ökningen av rbrukning även till en 30%-ökning av kylning.. så du kan höja effekten ännu mer.

hur mycket mer det slits vågar jag inte svara på men grabbarna på vette.se har ju mappat om en hel del maskiner så dom ver nog
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: c6 ? e85

Inlägg av vette.se »

Göte skrev:Hej är lite nyfiken på konvertering till e85 förstår att nya spridare behövs och om mappning frågan är hur mycket mer dricker bilen per mil och hur mycket mer slits motorn toppar vet att e85 bilar fabriks byggda får renovera toparna oftare än bensinare och till sist hur mycket effekt ökning på en helt orginal c6a manuell får man
mvh
Göte
Nya 30% större spridare och en ommappning om du vill ha ut max. Du kan även bara installera spridare och göra en Quicktune så kör du på E85 :) Då får du dock inte ut de få % extra i effekt som är möjligt.
Detta avser då en originalmotor utan några större effekthöjande åtgärder gjorda som topp/kam etc för då räcker inte soppapumpen till för att leverera den soppamängd som behövs.

Jag har sett teoretiska siffror på 5-6% effektökning genom att E85 kyler bättre och man kan höja tändningen=högre effekt men det vi sett i verkligheten på dynon är närmare 2-3% på en sugmotor.

Det som är lite extra jobbigt är att du måste hälla i en tillsats vid varje tankning för att få nån livslängd på bränslepumpen pga avsaknaden av smörjning med E85. Mekonomen mfl säljer den. Alternativet är förstås att byta pump till en E85 tålig variant men kostnaden för det, framförallt då arbetskostnaden om man inte gör det själv blir ganska hög.

Den motor vi haft inne som gått längst med E85 var 9 år gammal och det fanns inget som tydde på att något 'slits' mer med E85, varken i förbränningskammare, på ventiler eller kolvar.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Göte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 28, 2009 18:59
Ort: Halmstad

Re: c6 ? e85

Inlägg av Göte »

Tackar för snabba o bra svar
MVH
Göte
Skriv svar