Nybörjarfrågor C4....

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Wetty
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 05, 2009 11:42
Ort: Umeå

Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Wetty »

Hej! Har varit sugen på en C4 sen jag var ca 12 år gammal. Nu har jakten börjat och några frågor måste ställas då jag inte har nån erfarenhet med denna bil sen innan.


Är ute efter den äldre bakdelen och den äldre instrumenteringen.... med så bra chassi och utrustning som möjligt. Då borde jag kolla efter årsm -89?

Hittade den här på blocket idag http://www.blocket.se/skaraborg/Chevrol ... m?ca=2&w=3

Hade ju vart perfekt, men kan det verkligten sitta en LT1:a i en 88? Borde ju vara en L98?

Och hur problematisk/dålig är den "manuella" 4+3 lådan?

Dumma frågor kanske, men är tacksam för svar ändå.

Mvh// Johan
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Vettemannen »

Wetty skrev:Hej! Har varit sugen på en C4 sen jag var ca 12 år gammal. Nu har jakten börjat och några frågor måste ställas då jag inte har nån erfarenhet med denna bil sen innan.


Är ute efter den äldre bakdelen och den äldre instrumenteringen.... med så bra chassi och utrustning som möjligt. Då borde jag kolla efter årsm -89?

Hittade den här på blocket idag http://www.blocket.se/skaraborg/Chevrol ... m?ca=2&w=3

Hade ju vart perfekt, men kan det verkligten sitta en LT1:a i en 88? Borde ju vara en L98?

Och hur problematisk/dålig är den "manuella" 4+3 lådan?

Dumma frågor kanske, men är tacksam för svar ändå.

Mvh// Johan
Motorn kan ju vara bytt!!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Wetty
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 05, 2009 11:42
Ort: Umeå

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Wetty »

Jo, det är förvisso sant. Tycker kanske man kan skriva det i annonsen men... ja. Tack för det svaret i alla fall. :)
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Hot Rod »

Inga dumma frågor...

Håller med, sikta på så sen årsmodell som möjligt, mer finesser o färre barnsjukdomar (undvik i så fall de tidiga C4). Corvette Black Book rekommenderas, där står mycket info om de olika årsmodellerna.

Det borde inte vara LT1 i en -88 men inte omöjligt. Tyvärr ganska vanligt med fel i Blocket-annonserna, ring o kolla med säljaren. Undrar varför han skriver 325 hk i annonsen, kanske kan kolla vad bilregistret säger här https://www21.vv.se/fordonsfraga/ (med regnr).

4+3-lådan borde fungera bra om (det är en sen årsmodell och) den är väl underhållen, olje- och filterbyte, fråga när det gjordes senast. Men en 6-växlad (kom 1989) är nog att föredra. Om 4+3-lådan inte fungerar som den ska kan det bli dyrt.

Lyckas till med inköpet :mrgreen:
Senast redigerad av Hot Rod den tor jun 02, 2011 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Wetty
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 05, 2009 11:42
Ort: Umeå

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Wetty »

Tackar tackar Hot Rod för ett bra svar! Får slå en signal imorgon och höra lite mer detaljer. Känner en bilkunnig i samma stad som jag får skicka dit o syna kritiskt. Annars fortsätter jakten ;)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Jake »

LT1 och 6-vxl lådan kom samtidigt. 4+3an är två lådor dels sen 4 petade super T10 som är hur hållbar som helst har manglats i nascar sedan 60-talet. OD enheten är rent ut sagt KASS. Den hade hållit om det bara hade gått att få i ODn' på 4an, men en fullgas acceleration på 2an+ OD kan knäcka den.

Egentligen så skiljer det inte så mycket 85-89. 85- har hållbarast motor men minst effekt, men är å andra sidan älst. Tycker du skall leta efter ett fint exemplar med den setupen du vill ha.

Det finns mycket bra info om utrustning osv på
http://www.corvetteactioncenter.com
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Wetty
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: lör dec 05, 2009 11:42
Ort: Umeå

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Wetty »

Tack Jake för tips och info. En 89:a med en 6 petare hade ju varit det bästa... Men det dräller väl inte av dom. Eller så blir det nån billigare med lite mer fix så man får skruva lite också... :)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Ingo »

Man brukar ju säga så sen årsmodell som möjligt,men alla är ju gamla bilar nu.
90 har ju samma utseende ,men Saab 9000 instrumenteringen..
Stirra dig inte blind på en viss modell,alla har för och nackdelar..
Inrikta dig på skick och vilken utrustning du vill ha.
Ju mindre skruvad desto bättre..
är det tillbehörsfälgar på bilen med?
är det bytt stereo?
är den ombyggd på något sätt?
Trimmad?
Ju mer av frågorna man kan svara ja på desto större anledning att dra sig ur..
vette079
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jun 14, 2011 21:07

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av vette079 »

Jo, och LT1 och 6petad kom inte samtidigt.
1984 L83 (cross-fire) med 4+3 eller aut.
1985-1988 L98 (TPI) med 4+3 eller aut.
1989 L98 (TPI) med 6petad eller aut.
1990 ZR-1 med LT5 med 6petad.
1990-1991 L98 (TPI) med 6petad eller aut.
1991-1995 ZR-1 LT5 med 6 petad.
1992-1996 LT1 med 6petad eller aut.
1996 LT4 med 6petad.
Säkert något som inte stämmer här... som vanligt...
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av Hot Rod »

Intressant sammanställning :D

1989-1991 L98 borde väl kunna slås ihop?

På slutet blev det inte riktigt rätt, borde stå:

1992-1995 LT1 med 6petad eller aut.
1996 LT4 med 6petad.
1996 LT1 med aut.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
vette079
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jun 14, 2011 21:07

Re: Nybörjarfrågor C4....

Inlägg av vette079 »

Hot Rod skrev:Intressant sammanställning :D

1989-1991 L98 borde väl kunna slås ihop?

På slutet blev det inte riktigt rätt, borde stå:

1992-1995 LT1 med 6petad eller aut.
1996 LT4 med 6petad.
1996 LT1 med aut.
Jo, jag visste det att det var någonting, jag har en 91, så jag är inte riktigt up to date, men det är jag nu. 8)
Skriv svar