byta från manuell till automat
byta från manuell till automat
Hej
Har c3 -72, med manuell låda, alltså med fast tvärbalk.
Någon som vet om typ th400 låda passar eller måste jag göra balken avtagbar?, samt är det någon som har erfarenhet av EAT s lådor?.
Tack på förhand
//patrik
Har c3 -72, med manuell låda, alltså med fast tvärbalk.
Någon som vet om typ th400 låda passar eller måste jag göra balken avtagbar?, samt är det någon som har erfarenhet av EAT s lådor?.
Tack på förhand
//patrik
Re: byta från manuell till automat
Hej
Är inte 700 låda ett alternativ ?
Det har jag i min -66a med bibehållen fast tvärbalk
Nackdelen är att du får demontera kylaren och lyfta motorn framåt för att ta ner växellådan
Men ramen blir styvare med fast växellådsbalk
/Jerka
Är inte 700 låda ett alternativ ?
Det har jag i min -66a med bibehållen fast tvärbalk
Nackdelen är att du får demontera kylaren och lyfta motorn framåt för att ta ner växellådan
Men ramen blir styvare med fast växellådsbalk
/Jerka
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: byta från manuell till automat
Hejs
Tänkte låna denna tråd lite...
700 låda, är den vakumstyrd som 350/400? Eller är det något elektroniskt?
Tacksam för svar
Ha de!
Kjell
Tänkte låna denna tråd lite...
700 låda, är den vakumstyrd som 350/400? Eller är det något elektroniskt?
Tacksam för svar
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: byta från manuell till automat
hej
varför vill man ha en automat!?
mats...
varför vill man ha en automat!?

mats...
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: byta från manuell till automat
Hejs
Automat är en nödvändighet, då man slipper stampa med vänsterfoten i golvet och röra om i bensinen med höger handen, dessutom lever vi just nu på 2000-talet, t.ex. vi har fjärrkontroll till allt så varför växla manuellt när det finns bättre grejer? Du kan inte växla lika snabbt som en automatlåda!
Ha de!
Kjell
Automat är en nödvändighet, då man slipper stampa med vänsterfoten i golvet och röra om i bensinen med höger handen, dessutom lever vi just nu på 2000-talet, t.ex. vi har fjärrkontroll till allt så varför växla manuellt när det finns bättre grejer? Du kan inte växla lika snabbt som en automatlåda!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: byta från manuell till automat
men det är ju så fränt med manuella bilar
mats
mats

Re: byta från manuell till automat
ja det är grymt med manuelt. men ibland så kräver motorn en riktigt preppad låda, då kanske en tremek för 30.000 inte är ett alternativ då man kan köpa en automat för halva pengen preppad för 700hk. om du ska ha en 400 är en annan växelspak,oljekylare till lådan och en platta mellan kopplings och broms pedalen allt som krävs, ska du ha en th350 får du ta en annan yoke samt ett konverterings knut kors, (ej liksidigt utan längre på ena hållet en den andra) lämpligast så pressas yoken på korset på plats under bilen då tex m21/th400 yoken har skruvade överfall och är således mycket enklare att montera dit. sedan kan man ju ha manuellt ventilhus med vända lägen på automaten som jag har om man vill ha lite kul iaf. har för övrigt en låda till övers, växlar skit bra har gått max 10 mil men pga massor med vrid trodde jag att den va slut då ett märkligt ljud kom på 2:an och 3:an men efter en justering av vajern på växelspaken verkar det ha försvunnit. den är iaf till salu.
ett tips från en som lärt sig den dyra vägen är att: har du bra skjut i bitarna så sattsa på en 400 låda samt att det blir mindre pickel med joken som måste pressas fast på plats i korset.
hoppas att du fått lite klarhet i det hela.
det är ingen stor sak att byta till automat enligt mig.
pm a gärna om det är något du funderar på då jag har det färskt i minnet.
mvh nicklas
ett tips från en som lärt sig den dyra vägen är att: har du bra skjut i bitarna så sattsa på en 400 låda samt att det blir mindre pickel med joken som måste pressas fast på plats i korset.
hoppas att du fått lite klarhet i det hela.
det är ingen stor sak att byta till automat enligt mig.
pm a gärna om det är något du funderar på då jag har det färskt i minnet.
mvh nicklas
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: byta från manuell till automat
TH-400 passar rakt av på balken utan några modifieringar alls !!.pow skrev:Hej
Har c3 -72, med manuell låda, alltså med fast tvärbalk.
Någon som vet om typ th400 låda passar eller måste jag göra balken avtagbar?, samt är det någon som har erfarenhet av EAT s lådor?.
Tack på förhand
//patrik
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Re: byta från manuell till automat
Hej
men har inte th 350 lådan och muncien samma längd, från framkant till bakre fästet?
20 tum typ, th 400 är uppe runt 26 tum, känns lite som th 350 skulle vara mera bolt on.
mvh patrik
men har inte th 350 lådan och muncien samma längd, från framkant till bakre fästet?
20 tum typ, th 400 är uppe runt 26 tum, känns lite som th 350 skulle vara mera bolt on.
mvh patrik
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: byta från manuell till automat
Det är möjligt att Munchie & TH-350 har samma bultmått vet ej.
Det jag vet är att Muchien sitter bultad på en "extra"plåt som går ut framåt från vxl,balken.
Tar du bort denna påbultade plåt tillsammans med växl,lådan så passar sen TH-400 direkt på fästena i vxl,balken.
Har gjort konverteringen från manuell M-21 till Racebyggd TH-400 själv, allt passade "Bolt-On" inkl, kardan & knut.
Det jag vet är att Muchien sitter bultad på en "extra"plåt som går ut framåt från vxl,balken.
Tar du bort denna påbultade plåt tillsammans med växl,lådan så passar sen TH-400 direkt på fästena i vxl,balken.
Har gjort konverteringen från manuell M-21 till Racebyggd TH-400 själv, allt passade "Bolt-On" inkl, kardan & knut.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Re: byta från manuell till automat
ok ska krypa under och kolla, tack för hjälpen
patrik
patrik