Ljussvag HUD

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Ljussvag HUD

Inlägg av Lord Melbury »

Hej,
någon som upplevt problem med ljussvag HUD? Om jag tar bilen ur garaget och kör i fullt dagsljus fungerar HUD:en som den skall. Om jag sen parkerar bilen några timmar och kör igen så är HUD:en så ljussvag att projiceringen inte syns (fullt pådrag på + -knappen). Några förslag?

/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Re: Ljussvag HUD

Inlägg av jakris »

HUD:ens dimning är ganska avancerad. Förutom dimningsinställningen (+-) använder den en egen ljussensor som försöker anpassa ljusstyrkan till hur ljust/mörkt det är i färdriktningen när det är dagsljus. Om IPM (Instrument Panel integration Module) med hjälp av ljusinfallssensorn (mitt på instrumentpanelen) tycker att det är natt, används enbart dimningsinställningen (+-) för ljusstyrkan.

Börja med att kolla dimning från min till max i "Motor OFF"-läge (tryck in startknappens nedre del i 5 sekunder) i mörker respektive i dagsljus. Om det funkar i båda fallen, men ej vid återstart av varm bil, trots att du försöker "dimma upp", skulle man kunna misstänka en intermittent oavsiktlig jordning av neddimningsledningen. Jag skulle mäta den mot jord för att vara säker på att den inte är jordad utan att "-"-knappen är intryckt.

//Janne
Janne
C6 427 2013
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Inlägg av Lord Melbury »

Tack för tipset,
skall kolla så fort jag har tillfälle.

Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

EU Z51 6-sp man
American Racing headers

LG Longtubes
Corsa Indy Pace
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Inlägg av Lord Melbury »

Var ute och tryckte lite på knapparna, i garaget i mörker fungerar HUD:ens + - dimning ok (om än något svag), backade ut bilen i solljus och då var HUD:en i princip omöjlig att se med max +??? Problemet verkar vara intermittent.

/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

EU Z51 6-sp man
American Racing headers

LG Longtubes
Corsa Indy Pace
xkonsulten
Nykomling
Nykomling

Inlägg av xkonsulten »

Jag har upplevt att min HUD istället blir extremt ljusstark till och från på morgonen när det är ljust men solen ligger lågt. Jag gissar att det är den där ljussensorn som för sitt eget liv. Sitter som en mycket liten glaskupol ovanpå instrumentpanelen som verkar vara den. Finns för 10-20$ om man skickar efter från USA ser jag, om felet nu sitter i själva sensorn.
/Anders
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Inlägg av Lord Melbury »

xkonsulten skrev:Jag har upplevt att min HUD istället blir extremt ljusstark till och från på morgonen när det är ljust men solen ligger lågt. Jag gissar att det är den där ljussensorn som för sitt eget liv. Sitter som en mycket liten glaskupol ovanpå instrumentpanelen som verkar vara den. Finns för 10-20$ om man skickar efter från USA ser jag, om felet nu sitter i själva sensorn.
/Anders
Hej,
har lyckats kartlägga att problemet kommer när bilen stått parkerad i solen, felet verkar vara temperaturberoende. Kanske läge att testa med att byta sensorn.

/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

EU Z51 6-sp man
American Racing headers

LG Longtubes
Corsa Indy Pace
Skriv svar