Batteripols-adapter

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Sven Labil
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tor maj 04, 2006 14:37
Ort: Uppsala

Batteripols-adapter

Inlägg av Sven Labil »

Har någon provat Norrlands Customs sido till topp-pols adapter? Ett nytt batteri kostar ju ungefär 2000:- och verkar ändå inte överleva så många vintrar i ide så jag skulle vilja hitta ett enkelt sätt att få i något från Biltema eller liknande...
Det verkar som om + kabeln kan bli lite för kort när anslutningarna hamnar högre upp.

Mitt AC Delco ACD75-60 batteri (som påstods vara nytt när jag köpte bilen i våras) verkar ha avlidit i vinter trots (eller möjligen tack vare) att jag regelbundet laddat det med en CTEK laddare. Större delen av vintern lyste laddaren grön och glad efter ett par timmar och jag lät den inte vara på mer än något dygn (fler bilar att pyssla om när jag kom ihåg, annars skulle den få vara konstant inkopplad) men framåt vårkanten lät jag den vara på ett par dagar i sträck och då började det lukta... bajs helt enkelt! Vätgas är ju luktfri men kan den ta med sig svavel eller vad är det frågan om?

Efter det här så provade jag några gånger för att verifiera att det inte var en slump och varje gång började det stinka efter några timmar. När jag skulle premiär-starta bilen i förrgår var den helt död. (10,3V över polerna) Efter ett dygns laddning (och stank) var spänningen uppe på 10,8. Jag testade laddaren på min Saab och den höjde spänningen från 11,8 till 12,6 på ett par timmar så det verkar som om en cell har tröttnat i Delco batteriet snarare än att laddaren skulle ha muppat ur.
Går det att fylla på vatten i ett sånt här batteri? (Brukar iofs. inte hjälpa men värt ett försök.) Det verkar helkapslat och jag har inte hittat något trots idogt surfande...
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
vettedream
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jun 15, 2009 21:37
Ort: Karlskoga

Re: Batteripols-adapter

Inlägg av vettedream »

Hejsan,
Har haft samma problem som dig. Blåst två 1400:- batterier på två vintrar.
Verkar som att bilen står och drar ström (larm m.m.) trots att den är avstängd. Har också laddat med CTEK laddare då och då och när jag mätte det innan jag startade så var det 12,3V i det. Men när jag startade så drog det ur batteriet på en gång och det blev stendött. Nu har jag satt en brytare på batteripolen så jag kan "slå av" batteriet när bilen står i garaget.
Jag har adapter från sidopoler till topppoler och det funkar bra. Det satt dock i bilen när jag köpte den så jag vet inte var de komme från.
/KS
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Batteripols-adapter

Inlägg av Ingo »

Batteripolsadepters är ofta aldeles för mjuka för att hålla någon längre tid,men finns något bättre kvalitet med hårdare bly som håller bättre(gängan pajar).
men rekommenderar att man kör med delco batterier eller typ optima av högre kvalitet trots allt..
Billigare kokar sönder ,och då pajar generatorn också som ett brav på posten..
Ctek laddare håller jag mig ifrån,verkar bara vara en massa problem med de "superbra batteriladdarna"
koppla bort batteripolen på hösten och ladda fullt en dag med en vanlig 4 amp laddare,sedan laddar du ett dygn på våren igen och kopplar till polen då har det funkat för mig,förutom året då jag hade ett tudorbatteri med toppoler som kokade sönder nästan direkt..
corvetten drar rejält med kräm om man inte kopplar ifrån strömmen,det där snacket att ett 9 volts batteri ska hålla minnet hela vintern kan man glömma..
Har man yttre larm så kan bilen dras ur på under två veckor..
Skriv svar