Skillad på bränslesystem till en LS1 och en LS6?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
crille_hallden
Nykomling
Nykomling

Skillad på bränslesystem till en LS1 och en LS6?

Inlägg av crille_hallden »

Hej!

Håller på att bygga en Protouring Camaro -68.
Satt i en Ls1 från en camaro men funderar på att samla på mig Ls6 kam, insug och toppar till nästa säsong.
Effekten kommer ju då bli strax under 400 förmodligen.
Vad skiljer dessa motorer åt när det kommer till bränsletillförsel?
Spridare förmodar jag, men är mest nyfiken på det kombinerade filtret/regulatorn som sitter på C5 efter 99.

Jag kommer montera följande på min bil.
Walbro GSL 392 högtryckspump, god för 500-550hk
Det kombinerade filtret/regulatorn. Alltså mest nyfiken om detta kommer räcka till? Eller om det skiljer nåt?
Nya spridare blir det självklart....

Tack på förhand
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Skillad på bränslesystem till en LS1 och en LS6?

Inlägg av vette.se »

crille_hallden skrev:Hej!

Håller på att bygga en Protouring Camaro -68.
Satt i en Ls1 från en camaro men funderar på att samla på mig Ls6 kam, insug och toppar till nästa säsong.
Effekten kommer ju då bli strax under 400 förmodligen.
Vad skiljer dessa motorer åt när det kommer till bränsletillförsel?
Spridare förmodar jag, men är mest nyfiken på det kombinerade filtret/regulatorn som sitter på C5 efter 99.

Jag kommer montera följande på min bil.
Walbro GSL 392 högtryckspump, god för 500-550hk
Det kombinerade filtret/regulatorn. Alltså mest nyfiken om detta kommer räcka till? Eller om det skiljer nåt?
Nya spridare blir det självklart....

Tack på förhand
1997-1998 LS1 28.5lb (58psi)
GM nummer #12554271

1999-2000 LS1 26.3lb (58psi)
GM nummer #12555894

2001-2004 LS1/LS6 28.5 (58psi)
GM nummer #12561462

Spridarna som sitter i de nyare modeller (01-04) ska i teorin klara ca 420hk (i motorn) med 80% duty-cycle, vid 100% ca 520hk Kör du spridarna upp till 100% längre stunder är risken stor att de överhettar och låser sig - detta förutsätter då 58psi(4bar) bränsletryck.

97-98 Corvette hade ett vanligt bränslefilter bak i bilen och regulatorn monterad på fuelrailsen. 99-04 har det kombinerade bränslefiltret/regulatorn som också sitter bak i bilen. Enda nackdelen med den nya designen är om man tar ut mer effekt än original så kan man få problem med fluktuerande bränsletryck vid fuelrailsen pga att det är så långt från regulatorn/filtret till fuelrailsen.

Eftersom du bygger eget kan du komma ifrån det genom att montera regulatorn/filtret så långt fram som möjligt, då har du absolut inga problem med den effekt du ska ta ut. Se dock till att värmeisolera bränsleledningar + regulator/filter så bra det överhuvudtaget går för att hålla ner temperaturen på soppan.

När vi bygger bilar där vi tar ut mycket effekt använder vi aluminum fuelrails och regulator monterad direkt på fuelrailsen, nackdelen är att bensinen cirkulerar från tank till fuelrails/regulator där den värms upp av hettan från motorn och den soppa som inte används går tillbaks till tanken uppvärmd osv. Värmeisolerar man inte kan man i värsta fall få vapor lock dvs bensinen förångas och skapar gasbubblor i ledningarna och du får inte fram bensin till motorn.

Jag skulle rekommendera att skippa LS6 insuget och istället sätta på ett LS2 insug med LS2ans 90mm spjäll, och fuelrails med spridare, det är bra mycket bättre än de gamla grejorna och passar rakt av, det som behövs extra är en liten adapter kabel mellan bilens kablage till spjället/lägesgivaren och det nya spjället samt adpater kabel till LS2 spridarna. Detta fungerar förstås inte om styrboxen du har är från en Camaro, du måste då ha Corvettens box med pedal för elektroniskt spjäll.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar