Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Lite sugen på att slänga på Toyo R888 på bilen till våren, men finns givetvis inte i samma dimensioner som ska vara på bilen.
Bak är det närmaste 295 30 18, funkar det eller kommer det se knepigt ut/bli nått knas med Active handling?
Fram finns 255 40 17 eller 275 40 17 att få tag på..
Nån som vet vad man ska köra?
Finns det andra R-däck i rätt dimensioner kan det också vara intressant..
Mvh Danne
Bak är det närmaste 295 30 18, funkar det eller kommer det se knepigt ut/bli nått knas med Active handling?
Fram finns 255 40 17 eller 275 40 17 att få tag på..
Nån som vet vad man ska köra?
Finns det andra R-däck i rätt dimensioner kan det också vara intressant..
Mvh Danne
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Varför bara 295 bak? Jag planerar att köra med 18" bakdäck fram också pga. den relativt låga vikten på z06 speedline fälgarna och har planerat 285 fram och 315 bak som enligt Toyo är optimalt för dom fälgarna. Kör så brett som fälgarna tillåter så du får ner mer gummi i marken.
Senast redigerad av Miraculix den lör nov 20, 2010 6:33, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888
Klicka på "Sizes and Specifications"
Klicka på "Sizes and Specifications"
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Z06 -02
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Jo, det kan hända att det blir så ifall det inte finns i rätt dimension, men då tror jag att 295 30 18 ligger närmast tillhands..
och fram förmodligen då 255 40 17..
Blir inget knas med nå active handling eller så? har för mig ja läst nått om att man ej fick ändra rullomkretsen för mkt..?
Mvh Danne
och fram förmodligen då 255 40 17..
Blir inget knas med nå active handling eller så? har för mig ja läst nått om att man ej fick ändra rullomkretsen för mkt..?
Mvh Danne
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
En kompis till mig har en C5 FRC, han kör med 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Funkar hur bra som helst.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Hej Thomas!Miraculix skrev:Varför bara 295 bak? Jag planerar att köra med 18" bakdäck fram också pga. den relativt låga vikten på z06 speedline fälgarna och har planerat 285 fram och 315 bak som enligt Toyo är optimalt för dom fälgarna. Kör så brett som fälgarna tillåter så du får ner mer gummi i marken.
Inge fel med mycket gummi i marken



Så om du vill att bilen ska gå bättre på bana, bredare däck med lägre profil, agressivare chassiinställningar & om du vill att den ska gå bättre på gatan smalare däck med högre profil & snällare chassiinställningar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Står inte i klarspråk men jag antar att du tänker köra med 9,5 x17 och 10,5 x 18 fälgar?dannec5 skrev:Jo, det kan hända att det blir så ifall det inte finns i rätt dimension, men då tror jag att 295 30 18 ligger närmast tillhands..
och fram förmodligen då 255 40 17..
Blir inget knas med nå active handling eller så? har för mig ja läst nått om att man ej fick ändra rullomkretsen för mkt..?
Mvh Danne
Det har tidigare blivit konstaterat att 2,5% eller större rullomkrets bak funkar.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ullomkrets
Annars så går det ju alltid att stänga av barnvakten så slipper du fundera på rullomkrets..

Brett är bra så länge man får upp tempen, ställer också högre krav på hjulinställningarna om man vill ha jämn temp och nyttja bredden och det potentiella greppet fullt ut.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Hej,
jag har hittills kört r-däck (Kumho och Toyo) i dimensionerna: 275/40-17", 315/30-18"
Det ser inte snyggt ut, faktiskt - 3,9% mindre diam. bak än fram men tractionsystemet klarar detta i "Competitive mode". I "allt på" jobbar bakbromsarna mycket. Jag ser inga problem med att köra i Competitive mode på bana bara bra om man tar i för hårt.....
Med original Z06-fälgar, 9,5" / 10,5" vore idealet:
275/40-17" resp. 305/35-18" det finns R888 i dom dimensionerna på Toyos hemsida men jag har inte hittat 305/35-orna hos ngn däckleverantör på nätet.
Kör man bredare fram tar det emot i bromskylarslangarna och för breda däck ger generellt sannolikt sämre grepp för att det blir svårare att få upp ordentlig temperatur. Säg gärna att jag kör för sakta men det är min erfarenhet att det skall vara hyggligt varmt på banan och man får köra ordentligt hårt om man skall nå upp till Toyos rekommenderade temperaturer.
För låg profil, 30, är heller inte speciellt lyckat enligt SpeedLab killarna, de rekommenderar faktiskt 40 profil för att kunna utnyttja däcket och fjädring bra.
Är det ngn här som vet var man kan hitta 305/35-18" R888 däck
jag har hittills kört r-däck (Kumho och Toyo) i dimensionerna: 275/40-17", 315/30-18"
Det ser inte snyggt ut, faktiskt - 3,9% mindre diam. bak än fram men tractionsystemet klarar detta i "Competitive mode". I "allt på" jobbar bakbromsarna mycket. Jag ser inga problem med att köra i Competitive mode på bana bara bra om man tar i för hårt.....
Med original Z06-fälgar, 9,5" / 10,5" vore idealet:
275/40-17" resp. 305/35-18" det finns R888 i dom dimensionerna på Toyos hemsida men jag har inte hittat 305/35-orna hos ngn däckleverantör på nätet.
Kör man bredare fram tar det emot i bromskylarslangarna och för breda däck ger generellt sannolikt sämre grepp för att det blir svårare att få upp ordentlig temperatur. Säg gärna att jag kör för sakta men det är min erfarenhet att det skall vara hyggligt varmt på banan och man får köra ordentligt hårt om man skall nå upp till Toyos rekommenderade temperaturer.
För låg profil, 30, är heller inte speciellt lyckat enligt SpeedLab killarna, de rekommenderar faktiskt 40 profil för att kunna utnyttja däcket och fjädring bra.
Är det ngn här som vet var man kan hitta 305/35-18" R888 däck

C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Barnvakten är inte alls så dum som många tror (om man inte ska driftaRalph skrev:Det ser inte snyggt ut, faktiskt - 3,9% mindre diam. bak än fram men tractionsystemet klarar detta i "Competitive mode". I "allt på" jobbar bakbromsarna mycket. Jag ser inga problem med att köra i Competitive mode på bana bara bra om man tar i för hårt.....

Om man ändrar förhållandet mellan hjulens rullomkrets, tror väll barnvakten att hjulen slirar lite hela tiden & tillåter mindre verkligt slir eller hur fungerar det

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Har också sett att det ska finnas 305 35 18 i dimension på r888.. om någon vet vart man kan få tag på dem så vore de kanon!
Mvh Danne
Mvh Danne
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Det ska vara ca 4% skillnad i rullomkrets mellan fram o bakdäck. Så länge som du har det spelar dim/bredd ingen roll.dannec5 skrev:Blir inget knas med nå active handling eller så? har för mig ja läst nått om att man ej fick ändra rullomkretsen för mkt..?
Använd min räknesnurra i min signatur. Räkna på originaldimensionerna först så ser du exakt hur mycket det ska diffa.
Man kan sedan gå +/- 1% men inte mer om du vill vara säker på att active handling ska lira.
Jag hade 2% fel på min C5'a och då sket det sig... bilderna efter krashen finns på min garagetsida, haha
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Nu har jag hört mig för hos jrm om r-däcken 305 35 18 och tydligen säljs dessa endast i USA och är ej e-märkta.
Nån som vet något annat bra däck? r-däck behöver det inte vara men helst nått med hård stomme..
Mvh Danne
Nån som vet något annat bra däck? r-däck behöver det inte vara men helst nått med hård stomme..
Mvh Danne
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Har kört gata & lite konbana med Michelin Pilot Sport och varit mycket nöjd med dom 
Dock har dom inte så hård stomme = tystare & behagligare vid gatkörning.

Dock har dom inte så hård stomme = tystare & behagligare vid gatkörning.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Jag kan rekommendera Dunlop SportMaxx GT. Riktigt bra däck som jag vet även används i Mellansvenska Långloppsserien...dannec5 skrev:Nån som vet något annat bra däck? r-däck behöver det inte vara men helst nått med hård stomme..
Det behöver inte vara hård stomme men däremot bör du köpa däck som är förstärkta (reinforced).. i synnerhet om du har låg profil
Michelin Pilot Sport PS2 är även bra. Likaså Pirelli P-zero & Bridgestone Potenza.
Jag har även hört att Vredestein Ultrac Sessanta är helt ok.
Dessa är dock inte klassade som "R-Däck".. men Michelin PS2 & Dunlop SportMaxx GT är det närmsta man kan komma med gatdäck
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Ringde tidigare idag till Gummihuset.se och frågade specifikt efter däck som liknade R-däck i stommen, alltså hårda.
Fick då till svar att Bridgestone Potenza RE050A är det däck som är hårdast i stommen, samt är ett däck med bra grepp, dock har det fått lite klagomål på grepp i regnväder, men för mig så spelar det absolut ingen roll bara det är bra på torr asfalt.
Mvh Danne
Fick då till svar att Bridgestone Potenza RE050A är det däck som är hårdast i stommen, samt är ett däck med bra grepp, dock har det fått lite klagomål på grepp i regnväder, men för mig så spelar det absolut ingen roll bara det är bra på torr asfalt.
Mvh Danne
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Ett riktigt bra däck som inte heller säljs i sverige är Firestone Wide Oval. Finns i C5 Z06 dimensioner och får bra betyg i USA. Inget race däck men "most bang for the buck" på gatan.
Kolla in Tirerack.com, även med tull/moms/frakt lönar det sig att ta hem dessa däck till sverige.
Har handlat därifrån utan problem, vi var 3 som gick samman och det blev klart billigare än här hemma.
Danne,
Var hade du sett Toyo 305/35/18 i USA? Förstår dock inte varför just denna dimension inte skulle va e-märkt? Räcker det inte med "DOT" märkning eller vad är det för skillnad
Kolla in Tirerack.com, även med tull/moms/frakt lönar det sig att ta hem dessa däck till sverige.
Har handlat därifrån utan problem, vi var 3 som gick samman och det blev klart billigare än här hemma.
Danne,
Var hade du sett Toyo 305/35/18 i USA? Förstår dock inte varför just denna dimension inte skulle va e-märkt? Räcker det inte med "DOT" märkning eller vad är det för skillnad

C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Ralph:
Det var det svaret jag fick av JRM när jag frågade om det gick att få tag på 305 35 18, han mailade då Europa Sheriffen och frågade fick exakt detta till svars:
Svar från leverantören:
Då har jag fått ett svar från toyos europa chef på 305/35R18 R888 : Tillverkas ej med e-märkning (men finns i USA).
Jag hittade dimensionen när jag surfade runt, har för mig att det vara på toyos hemsida, en lång lista med alla dimensioner.
Edit: Sökte lite snabbt och hittade dessa sidor direkt:
http://www.performanceplustire.com/tire ... roxes-r888
http://www.tiresdirect.net/TOYO_Proxes_ ... _P4211.cfm
Det var det svaret jag fick av JRM när jag frågade om det gick att få tag på 305 35 18, han mailade då Europa Sheriffen och frågade fick exakt detta till svars:
Svar från leverantören:
Då har jag fått ett svar från toyos europa chef på 305/35R18 R888 : Tillverkas ej med e-märkning (men finns i USA).
Jag hittade dimensionen när jag surfade runt, har för mig att det vara på toyos hemsida, en lång lista med alla dimensioner.
Edit: Sökte lite snabbt och hittade dessa sidor direkt:
http://www.performanceplustire.com/tire ... roxes-r888
http://www.tiresdirect.net/TOYO_Proxes_ ... _P4211.cfm
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Toyo R888 finns i dimension 315 30 18, rullomkrets blir 203 cm istället för original 208cm.. Funkar detta tror ni?
Kommer det se konstigt ut tror ni iom att profilen blir lägre..
Mvh Danne
Kommer det se konstigt ut tror ni iom att profilen blir lägre..
Mvh Danne
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
det funkar så länge som skillanden i rullomkrets mellan fram & bak är den samma som med orig. dimensionerna (ca 4.3%).dannec5 skrev:Toyo R888 finns i dimension 315 30 18, rullomkrets blir 203 cm istället för original 208cm.. Funkar detta tror ni?
Kommer det se konstigt ut tror ni iom att profilen blir lägre..
Mvh Danne
kolla på min räknesnurra i signaturen så får du se exakt vad profilen blir
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Bilen är mindre känslig för rullomkretsen än folk tror. Med detta menar jag att det inte måste vara exakt som från fabriken. Jag har kört med ett antal olika dimensioner som t ex följande utan några som helst problem:
275/40-17 Fram, 315/30-18 bak
275/40-17 fram, 335/30 18 bak
295/30-18 fram, 305/30-18 bak (Hoosier)
285/30-18 fram, 315/30-18 bak (kör detta just nu, Toyo R888)
Vill du köra Toyo R888 rekommenderar jag 275/40-17 och 295/30-18. Självklart kan du köra bredare, men max 295 fram och 335 bak med original offset. Har du spacers kan du eventuellt köra bredare. Eller installera mini tubs.
Framhjulen ska ha lite mindre rullomkrets än bakhjulen. Toleransen kan skilja mellan bilar.
275/40-17 Fram, 315/30-18 bak
275/40-17 fram, 335/30 18 bak
295/30-18 fram, 305/30-18 bak (Hoosier)
285/30-18 fram, 315/30-18 bak (kör detta just nu, Toyo R888)
Vill du köra Toyo R888 rekommenderar jag 275/40-17 och 295/30-18. Självklart kan du köra bredare, men max 295 fram och 335 bak med original offset. Har du spacers kan du eventuellt köra bredare. Eller installera mini tubs.
Framhjulen ska ha lite mindre rullomkrets än bakhjulen. Toleransen kan skilja mellan bilar.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Okej! Det ser inte knepigt ut på bilen med 295/30 18 bak då? profilen blir ju bra mycket lägre..?
Mvh Danne
Mvh Danne
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Jag tycker inte att någon av däckskombinationerna sett konstig ut. Om du passar på att justera bilens höjd också, så kan du få det att se riktigt bra ut. Avgör själv om det ser konstigt ut...
Kommer inte ihåg vad jag har här... Troligen 275/40-17 och 315/30-18

Den senaste kombon med Toyo R888, 285/30-18 fram och 315/30-18 bak.

Kommer inte ihåg vad jag har här... Troligen 275/40-17 och 315/30-18

Den senaste kombon med Toyo R888, 285/30-18 fram och 315/30-18 bak.

1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Smaken är delad, en del föredrar bilen maxsänkt med stora tunga bling-blingfälgar & gummiband, själv föredrar jag 62ans look. Dessutom brukar han vara en utav de snabbare på banan så att välja samma som honom är nog inte helt fel om du vill ha en snabb bil.dannec5 skrev:Kommer det se konstigt ut tror ni iom att profilen blir lägre..
Mvh Danne
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
275 40 17 fram samt 295 35 18 bak bör fungera bra för antisladd osv?
Några invändningar mot det?
Mvh
Några invändningar mot det?
Mvh
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Vad har du för fälgar ? Du kan ju inte kränga på 275 fram på en 8.5" fälg. Då krävs det 9.5".
De dimensioner du specat kräver 9.5" fram resp 10.5" bak .
Däcken bak skall vara 2-5% större rullomkrets(sök bland trådarna).
De dimensioner du specat kräver 9.5" fram resp 10.5" bak .
Däcken bak skall vara 2-5% större rullomkrets(sök bland trådarna).
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Har original z06 fälgar både bak å fram... original sitter där 265 däck, bredden på framfälgarna vet jag faktiskt inte..
mvh
mvh
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Enligt http://wheels.corinthian.se/ är storleken på fälgarna:dannec5 skrev:Har original z06 fälgar både bak å fram... original sitter där 265 däck, bredden på framfälgarna vet jag faktiskt inte..
mvh
C5 Corvette Z06 17x9.5 front
C5 Corvette Z06 18x10.5 rear
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Jag kör i år med Micheline super cup 265X35x18 fram och dom nya Micheline super sport 305X30X19 bak.305orna är bra så breda.Hela 32,5 cm över anläggningsytan.Så man fattar inte hur dom räknar bredden ibland.Alla fyra däcken är också jäkligt mjuka.Så det blir intressant och se hur länge dom håller. Av det lilla jag hunnit provat dem så är dom sliskigt hala kalla.Men när man fått värme i dom verkar greppet helt suveränt fast det var +5g när jag var ute.Jag ska ge detta en chans i år.Även om 19 tum är lite stort och ökar vikten lite.Super cup däcken ska ju vara ett av dom snabbaste R-däcken på torr bana.Vi får väl se.Tvärt om vid regn haha.Annars får man väl gå tillbaka till orginal C5 Z06 fälgarna.
Kenta C5 Z06 Ls7 427a
Kenta C5 Z06 Ls7 427a
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Smakar det så kostar det, tyvärr blir det dyrt med bra fäste men det är en fantastisk känsla och man blir lätt beroende.velasoraptor skrev:Alla fyra däcken är också jäkligt mjuka.Så det blir intressant och se hur länge dom håller. Av det lilla jag hunnit provat dem så är dom sliskigt hala kalla.Men när man fått värme i dom verkar greppet helt suveränt fast det var +5g när jag var ute.Jag ska ge detta en chans i år.Super cup däcken ska ju vara ett av dom snabbaste R-däcken på torr bana.Vi får väl se.Tvärt om vid regn haha.Kenta C5 Z06 Ls7 427a
Att prioritera torr grepp framför våt grepp är tycker jag är helt rätt på Corvetten hur ofta pressar man den när det är vått

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.
Hejsan Göran!! Det var lite så jag tänkte.Man åker ju inte mycket i vått om man inte är tvungen.Funderar på att byta mina redan nya fälgar imot OZ Ultraleggera HLT.Inget fel på dom nya jag har.Snygga är dom också.Men jag vill komma ner i så mycket ofjädrad vikt som möjligt.Även om dom nyinköpte fälgarna är bland det lättare i sitt slag.Ska bestämma mig i veckan.Då blir mina 11X19 och 9,5X18 gloss black C6 2008 split spoke fälgarna till salu efter bara 4 mil haha.Man är ju snurrig i roten ibland.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a (under inkörning)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a (under inkörning)