Vad bör jag göra vid felsökning för orolig tomgång ?
Inga felkoder
Kan man få ut något med en OBD II även om man inte har några felkoder ?
orolig tomgång
-
- Nykomling
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön aug 17, 2008 20:31
- Ort: Linköping
orolig tomgång
Ha alltid 2 verktygslådor så inte Chevan får Fordsmitta
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: orolig tomgång
Det kan vara mycket....Du har väl MAP..kan vara den. Det kan vara tändningen, bränsletrycket, slak kamkedja.........man får kolla en sak i taget.nettodanne skrev:Vad bör jag göra vid felsökning för orolig tomgång ?
Inga felkoder
Kan man få ut något med en OBD II även om man inte har några felkoder ?
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: orolig tomgång
Finns inga felkoder som du kan få fram på displayen så kommer du inte se något 'extra' felkoder med Tech IIan tyvärr.
Orolig tomgång kan ha väldigt många orsaker, vanligast är vacuum läckage. Kolla att alla anslutningar efter luftmängdsmätaren sitter i och att det inte är sprickor i nån slang, det gäller då alla anslutningar på insugsrör och intake manifold inklusive de två anslutningarna bak. Om du har en 97-00 bil så är det vanligt att kabeln till insugstempgivaren är trasig(sitter i sidan på insugsröret efter luftmängdsmätaren) den brukar gå av inuti så det syns inte ....
Med en Tech II, HPtuners eller motsvarande kan man logga många olika motorparametrar och oftast kan man se där vad som är fel trots att det inte sätter någon felkod.
Orolig tomgång kan ha väldigt många orsaker, vanligast är vacuum läckage. Kolla att alla anslutningar efter luftmängdsmätaren sitter i och att det inte är sprickor i nån slang, det gäller då alla anslutningar på insugsrör och intake manifold inklusive de två anslutningarna bak. Om du har en 97-00 bil så är det vanligt att kabeln till insugstempgivaren är trasig(sitter i sidan på insugsröret efter luftmängdsmätaren) den brukar gå av inuti så det syns inte ....
Med en Tech II, HPtuners eller motsvarande kan man logga många olika motorparametrar och oftast kan man se där vad som är fel trots att det inte sätter någon felkod.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se