Intressant video

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Intressant video

Inlägg av Mr. Beam »

http://www.youtube.com/watch?v=FIFZMa1pyX0

Med stolthet stulen från en diskussion på corvetteforum, men intressant för alla tycker jag.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Intressant video

Inlägg av Chrippe »

Är det det inte yttre bussningen vid hjulet på camber staget som ger efter ??? eller...
/Christer 8)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Intressant video

Inlägg av Ricky »

Jisses vad det såg slappt ut.. :shock:

Hänger mig på frågan: Vad exakt är problemet då det ser ut sådär?

Kan ju inte direkt förbättra vägegenskaperna.. :roll:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Intressant video

Inlägg av Enebris »

Låsringen till utgående yoke lossnar. Då kan yoken röra sig fritt ut ur diffen.

The Severe Camber change causing failure of the C-Clip inside the diff, shearig the splines at 1:22 and at 1:42


// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 12, 2010 2:46
Ort: Fjollträsk

Re: Intressant video

Inlägg av Jonas Rohwer »

Mycket intressant video!

Jag har ju haft lite funderingar om denna konstruktion där drivaxlarna är en bärande komponent i hjulupphängningen, och vågar nästan inte tänka på vad som händer om ett kors, yoke eller drivaxel ger sig... Det borde bli en minst sagt spännande upplevelse...

Idéerna för vintern när det gäller bakvagnen kretsar nu runt att försöka snida till ett slags fyrlinksystem på varje sida, där bakvagnen så att säga bär sig själv, även utan drivaxlar.

En del av problematiken verkar dock bli att det nog inte går att få geometrin så exakt som krävs för att inte få spänningar i drivaxlarna. Troligen blir det inte så stora krafter om geometrin kan göras riktigt bra, men även små spänningar kan leda till haveri under hård axiell belastning.
Alltså borde lösningen vara "flytande" drivaxlar, på samma sätt som en kardanaxel löper i splinesen.

Är det någon som har funderat i samma banor, eller är jag helt ute och svävar i det blå?
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Intressant video

Inlägg av Enebris »

Jonas,

här har du ett färdigt system för bakvagnen:

http://www.dragvette.com/


// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 12, 2010 2:46
Ort: Fjollträsk

Re: Intressant video

Inlägg av Jonas Rohwer »

Tack för länken, Håkan!

Jag har nu kikat igenom hela sidan, men tyvärr måste jag säga att jag inte gillar vad jag ser..
För det första känns utförandet som ”Åsa-Nisse-nivå”, men det kanske har lite att göra med att kitet är tänkt som ”bolt on” även för de som inte har tillgång till så mycket maskiner och verktyg...
Hur som helst så känns hela konstruktionen ganska rapplig, med fångringarna som bärande komponenter, och som dessutom utgör fästpunkter för länkarmarna.


Sen verkar geometrin vara av typen som ger ett ”instant-center” väldigt långt ut, vilket ger mycket reducerad camberförändring i fjädringsrörelsen.
Detta är ju idealiskt i dragracing, men inte lika idealiskt när det är dags att svänga..

Jag blir också väldigt tveksam till att detta kit funkar utan att göra drivaxlarna ”flytande”, då drivaxlarnas läge i horisontalplanet inte verkar vara i harmoni med länkarmarna.
Följaktligen borde då standardhjulupphängningens instant-center hamna i konflikt med de nya länkarmarnas instant-center, och drivaxlarna kommer att vilja röra sig axiellt.


Jag har läst på lite sen jag skrev förra inlägget och nu börjat spåna på en konstruktion som känns rätt för mina behov, då jag vill behålla ungefär samma camber-rörelse som med standardbakvagnen.

Som grädde på moset kommer då också drivaxlarna (i teorin) inte att vilja röra sig axiellt, då både länkarmar och drivaxlar hamnar i samma instant-center.
Men C-clipsen i diffen bör nog ändå tas bort för att tillåta eventuella små rörelser pga värmeutvidgning eller andra oönskade effekter.

Det är ju som bekant skillnad på teori och verklighet...


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jonas Rohwer den fre sep 10, 2010 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Intressant video

Inlägg av Enebris »

Wow, ser bra (och seriöst) ut, det där. :D

Tar du fram ett kit så är jag intresserad...................... :!:


// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Intressant video

Inlägg av StingrayRacing »

+1 8)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 12, 2010 2:46
Ort: Fjollträsk

Re: Intressant video

Inlägg av Jonas Rohwer »

Man får tacka för förtroendet Bild men jag har egentligen ingen som helst erfarenhet av chassibyggen eller konstruktion av hjulupphängningar.. Bild

Det är ju motorer jag pysslar med till vardags, och detta med chassireaktioner har jag inte 100% koll på...

Alltså vill jag fördjupa mig ganska mycket mer i ämnet innan jag ger mig på någon slutgiltig konstruktion, och framför allt testa på min egen bil, innan jag känner mig så kaxig att jag vågar mig på att släppa iväg någon form av "kit" till andra..


Hur som helst så knåpade jag ihop en liten "animation" så att rörelsen i geometrin blir lite tydligare, och jag tycker att det ser ut att funka som jag vill.


Bild


En viktig sak är nog att länkarmarna och drivaxeln hamnar exakt i linje i vertikalplanet, då man annars borde få problem med förändringar av toe in/toe out i fjädringsvägen..


Här är också en "animation" på hur jag TROR att kitet från DragVette ungefär kan komma att bete sig.

Observera att detta är ett antagande när det gäller kitet från DragVette, men notera vad som händer med drivaxeln när den övre och undre länkarmen inte har samma instant center som undre länkarmen och drivaxeln.


Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Intressant video

Inlägg av Don Tomaso »

Riktigt trevligt, är också intresserad av ett kit om du lyckas 8) 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Intressant video

Inlägg av Chrippe »

JAG ME !
/Christer 8)
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Intressant video

Inlägg av Börje »

Hej
Wow vilka bilder. Vad har du 'ritat' I för "program" ?

Också intresserad av detta med att drivaxlarna är en del i upphängningen.

När man känner på en upphissad bil är det oftast nån eller flera centimeters spel när man drar i överkant på hjulet.
Clipsfästet i diffen verkar slitas fort.

Fråga på din ritning: måtten på övre och undre länkarm ändras under fjädringsrörelsen, ska det vara så?

Ändring av toe-in under fjädringsrörelsen kommer väl alltid att uppstå så länge som orginal 'trailing arm' används.

Byggde själv ett stag för några år sen som liknar det övre på dina bilder men jag gick inte så vetenskapligt tillväga.
Satt med hela hjulupphängningen bak lös dvs utan fjäder, stötdämpare och bromsar så att jag hyfsat enkelt
kunde höja och sänka hela fjädringsvägen. Hittade på det sättet det jag tyckte var rätt infästning.

Kul att flera reagerat på den konstiga konstruktionen med drivaxeln som en del i hjulupphägningen .
Hoppas du fortsätter att beskriva vad du kommer fram till.

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 12, 2010 2:46
Ort: Fjollträsk

Re: Intressant video

Inlägg av Jonas Rohwer »

Tjenare Börje!

Jag har inte riktigt denna super-snits på att CAD’a, så det är inte jag själv som har ”ritat”. Men jag tror att programmet är AutoCad.

Förresten så var det jag som krälade runt under din bil på träffen i Länna i våras.. Bild
Då hade jag ju ingen egen Vette, men nu är alltså en projektbil införskaffad! Bild



Börje skrev: Fråga på din ritning: måtten på övre och undre länkarm ändras under fjädringsrörelsen, ska det vara så?
Japp. Det är det lilla "inbyggda glappet" i länkaget som man aldrig kommer ifrån, hur fina kulleder och skruvar man än väljer.
Och detta är också källan till den pyttelilla axiella rörelse (0.01") som syns i drivaxeln på den första skissen, trots att drivaxeln egentligen inte ska röra sig axiellt i teorin.

Börje skrev: Ändring av toe-in under fjädringsrörelsen kommer väl alltid att uppstå så länge som orginal 'trailing arm' används.
Absolut! Men om den övre länkarmen hamnar bakom eller framför linjen mellan undre länkarm och drivaxel så kommer denna förändring att påverkas ytterligare, och man skulle kunna uttrycka det som en förändring av förändringen...


Och jag måste säga att det är grymt kul och inspirerande att mina idéer väckte så mycket intresse, vilket ju visar på att det verkar vara fler än jag och Börje som har liknande funderingar.

Givetvis kommer kommer jag att rapportera utvecklingen löpande, men det dröjer ett bra tag innan teorin börjar bli verklighet.
Först har jag ca 100-150 timmars jobb med karossen, och SEN ska karossen lyftas från ramen, och först då kan jag på allvar börja laborera med bakvagnen.

Det kanske är läge att starta någon slags "projekt-tråd" i lämplig sektion på forumet...
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Intressant video

Inlägg av Chrippe »

Vänd på pappret så du börjar konstruera bakaxeln och avsluta med karossen istället , vi är så intresserade av bakaxel konstruktionen.
Hälsn. Christer.
/Christer 8)
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 12, 2010 2:46
Ort: Fjollträsk

Re: Intressant video

Inlägg av Jonas Rohwer »

He he...

Jo, jag är själv sugen som attan på att sätta igång med praktiska tester, men måste klara av kaross-biten först.

Delvis är det psykologi för mig själv att tvinga mig till att göra färdigt den tråkiga karossrenoveringen först av allt, så att man liksom har skiten bakom sig.. Men främst är ju orsaken att kunna ge plast/spackel så mycket tid som möjligt att "sätta sig" innan lackeringen framåt vårkanten.
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Re: Intressant video

Inlägg av johanlu »

Finns färdiga kit till Tom.s bakvagn med det såkallade staget som håller ihop bakvagnen om man skulle dra av en drivaxel.
Själv har jag valt att køra utan stag och kardanringar.(vill nog mkt till før att slita av en 3.5 tums axel (extra tjock med 14.80 kors).
Kostar ca 6000kr
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Re: Intressant video

Inlägg av johanlu »

fast efter videon och lite tankar är det kanske inte så dumt att sätta dit ett stag før ytterligare stabilitet
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Intressant video

Inlägg av Ricky »

Mycket intressant lösning Jonas. :)

Om du vill kan du få använda min bil som objekt för utvärdering av bakvagnen. 8)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Intressant video

Inlägg av Chrippe »

å när det är klart ! Så köper jag den direkt !!!!
/Christer 8)
Skriv svar