C5 gnissel på ac remmen
C5 gnissel på ac remmen
Har fått gnissel på ac remmen, spurtar man vatten på den då blir det tyst. Är det svårt att byta remmarna för vattenpumpen och ac:en och behöver man något specialverktyg. Kanske är det någon som har byt remmarna själv och som har erfarenhet vad man skall tänka på.
Re: C5 gnissel på ac remmen
Kolla så att remspännaren linear (lajnar stavning??) med resten av hjulen.
Jag hade en som var skev när remmen belastade den så att det slirade lite i sidled.
Gnisslet försvann efter byte av spännare och rem.
Lite trångt kan det vara men det går ganska smidigt ändå.
Jag hade en som var skev när remmen belastade den så att det slirade lite i sidled.
Har oxå fått lite kvitter under huven. Det luriga är väl att lokalisera exakt var det kommer ifrån. Får väl testa vatten oxå då?
MVH Conan999
hade det å.bytte bara rem så var det borta med vinden..tänkte föst det var långremmen bytte den först..men sen bytte jag ac remmen så har det varit tyst sen dess..kostade inte många spänn på en bilreservdels butik..det e nå std gm mått åp remmen
vildtwin skrev:hade det å.bytte bara rem så var det borta med vinden..tänkte föst det var långremmen bytte den först..men sen bytte jag ac remmen så har det varit tyst sen dess..kostade inte många spänn på en bilreservdels butik..det e nå std gm mått åp remmen
Tack för svaret, jag har köpt båda remmarna. Kan man släppa på generatorn och vilken skruv är det, det sitter några runt generatorn. Ac remmen ser lite svårare ut att byta, kan man byta den uppifrån och kan man släppa på den också och vilken skruv.
//kurt
C5LKPG skrev:Kolla så att remspännaren linear (lajnar stavning??) med resten av hjulen.
Tack för tipset.
//kurt
Båda remmarna ligger spännda med fjäderbelastade spännare. Man behöver alltså inte släppa någon skruv utan bara lossa spänningen och haka av remmarna. Ac remmen tas underifrån.