Hjälp med MAF-sensor till C4

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
victory
Nykomling
Nykomling

Hjälp med MAF-sensor till C4

Inlägg av victory »

Jo, min C4 -87 började gå sämre och "service engine soon"-lampan började lysa. Åkte till verkstaden och de upplyste mig om att det var felkod 34, alltså MAF-sensorn som var trasig och att den skulle kosta 17000:- att byta. Lite väl dyrt, tryckte jag och letade lite på ebay varpå jag hittade likadan sensor som min för 2500:-. Vilket fynd, tänkte jag och köpte den genast. Fick nu i veckan hem den och installerade den men bilen beter sig precis som förut och ger samma felkod. Har dock nu förstått att felkod 34 kan vara andra fel än MAF-sensorn så min fråga är:

Kan någon tänka sig att låna ut sin fungerande MAF-sensor någon minut alternativt prova att sätta in den jag köpt i sin bil så jag en gång för alla får någon klarhet? Boschnr är 0280213004 och artnr 14 094 712. Helst i närheten av Göteborg men kan tänka mig att åka en bra bit också.

Hälsningar
Karl Bogren
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Hjälp med MAF-sensor till C4

Inlägg av tjerk »

Jag har då en 91 utan MAF, det finns 2 stycken relä när man har MAF som sitter på torpedväggen som kan vara kass.

Inget att göra nu med den andra MAFFEN som du har nu men 2 relä (måste byta båda 2 annars lägger dom av igen) är inte så dyra.

http://www.mamotorworks.com/corvette?frame=3.3808

Längst ner till 87-94 på denna sida for 10,99 usd (styck).

Firmorna här i SE borde väl ha dom eller t.o.m. GM handlaren.

http://members.shaw.ca/corvette86/Code%2034.pdf

Kolla här om du har samma symptom.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Herregud 17000? vad är det för verkstad?
Vet att man begjort kring 5000 för Maf enheten,men att byta tar ju en halv minut typ..
Men det finns ett relä som styr mafenheten .och ett som är "burnoffrelä" till motståndstråden i mafenheten..
Båda reläerna sitter bakanför batteriet,likadana.
Den typen av relän finns på flera andra ställen i bilen också så man bör ha hemma ett i förebyggande syfte..
Har ingen kodlista frammanför mig nu så minns inte hur många olika felkoder det fanns runt Maf,enheten..
Burnoffrelät sänder spänning genom motståndstråden och bränner bort föroreningar när du stänger av bilen,så felkoden kommer när du startar bilen nästa gång.
Har strömmen varit bruten till batteriet fösvinner den etc..
här har du prylarna..
http://www.ecklers.com/catalogsearch/re ... &x=35&y=13
här också kanske lite sämre rabbatter och dyrare..
http://www.mamotorworks.com/corvette?frame=3.3808
och här
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll?parta~partsort
http://corvette-parts.zip-corvette.com/ ... &year=1987
victory
Nykomling
Nykomling

Inlägg av victory »

Eftersom reläerna hade samma artikelnummer provade jag att byta plats på dem. Burnoff-reläet borde vara helt eftersom felkoden kommer tillbaka så fort man startar bilen efter att jag nollat felkoderna. Detta gjorde dock ingen skillnad utan jag får samma felkod. Jag har därför, kanske förhastat, utgått ifrån att reläerna är hela. Mitt problem just nu är att jag måste skicka tillbaka MAF-sensorn inom 1 vecka och det hade ju känts väldigt dumt om jag sedan köper en ny och den inte heller fungerar...
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Alltså om strömmen varit bruten får du ingen felkod för burnoffrelät,det är är först nästa gång du startar bilen felkoden kommer..
burnoffrelät måste jobba en del så det lägger av förr eller senare.
men relän finns hemma hos olika återförsäljare.
eventuellt kn du ju låna ett annat relä
Ok så här är det :
inre relät är burnoff relät,det andra är burnoff control relay

kod 34 är MAF
kod 36 är burnoff reläet
för att kolla maf "Check terminal C on the MAF sensor-- itshould be about 0.5-volt at idle and 4-7 volts at vide open throttle.Trace the vire from terminal c and look for a short to ground. replace the Maf sensor..."
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Ingo skrev:Alltså om strömmen varit bruten får du ingen felkod för burnoffrelät,det är är först nästa gång du startar bilen felkoden kommer..
Ok så här är det :

kod 34 är MAF
kod 36 är burnoff reläet
för att kolla maf "Check terminal C on the MAF sensor-- itshould be about 0.5-volt at idle and 4-7 volts at vide open throttle.Trace the vire from terminal c and look for a short to ground. replace the Maf sensor..."
Vad betyder detta i klartext? (Det feta, kursiverade och understrukna).

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

BennyLarsson skrev:
Ingo skrev:Alltså om strömmen varit bruten får du ingen felkod för burnoffrelät,det är är först nästa gång du startar bilen felkoden kommer..
Ok så här är det :

kod 34 är MAF
kod 36 är burnoff reläet
Vad betyder detta i klartext? (Det feta, kursiverade och understrukna).

/Benny
Mafen funkar ju så att den mäter luftflödet genom "röret" på så sätt att motståndstråden kyls av mer vid högre luftflöde.
om tråden är skitig och inte bränts av känner den inte av luftflödet på korrekt sätt.
så vid tomgång skickas den lägre spänningen,och den högre vid fullgas.
felen brukar vara att det är avbrott någonstans i mafenheten..
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Terminal C? är det nån speciell anslutning på MAF:en, eller? Känner igen volttalen ifrån när man mäter TPS:en....0,57 vid tomgång och 4,5 vid full gas.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

http://www.batee.com/corvette/codes/index.htm

Eller om man vill ha dom som PDF fil,

http://members.shaw.ca/corvette86/Code%2033.pdf

http://members.shaw.ca/corvette86/Code%2034.pdf

Det är till en 86, men i stort samma som 87, kan hända att både power och burnoff relä är samma.

Här en till, http://forums.corvetteforum.com/c4-scan ... 987-a.html

Och den där dark green wire sitter på terminal C på ECM´n (vilket sitter antingen under handskfacket eller bakom förarstolen under luckan), det sitter 4 stora connectors på ena sidan.

Och samma dark green wire sitter på MAF´n som Ingo skrev.
Sven Labil
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sven Labil »

Jag har nästan samma problem med min Callaway Twin Turbo -87, fast kod 33 (MAF high) och skulle också vilja muta någon för att få låna en fungerande MAF en stund innan jag börjar handla. Jag bor i Uppsala

Symptom:
Ingen tomgång kall, knappt varm heller. Stannar ibland vid motorbroms.
Svarta avgaser. CO nästan 9...
Alla tändstift utom ett var mattsvarta. Ett var blank-svart. Mer om det senare.
OK tomgång och avgaser med urkopplad kontakt på MAF:en men går ännu sämre och stannade alltid vid motorbroms.
Kod 33 kommer oftast inte direkt utan efter en stunds körning. Jag loggar med DataMaster 32. Luftflödesvärdena ser inte uppenbart felaktiga ut.

Alla ordinarie spridare ligger runt 16 Ohm, extraspridarna framför spjällhuset runt 5 Ohm. Fick inte koss kontakten på kallstarts-spridaren.

Bilen har varit hos R-tune och fått nya insugspackningar eftersom det läckte kylvätska mellan toppen och 2:ans insugsrör och jag hoppades att det var där den drog i sig olja samtidigt. (Avgaserna har varit ännu värre...)
De hade tydligen bara kört bilen på tomgång utan laddluftkylare (som sitter efter MAF:en) så när jag skulle hämta den var det bara avgaserna som verkade något mindre rökiga :(
De två innersta tändstiften på höger sida var svarta ända ut till hatten så vi bytte alla stift. (Fast bilfirman i England som jag köpte den av påstod att det hade gjort det)
Dumt nog höll vi inte riktigt reda på vilket stift som satt vart. (Det var långt efter stängningsdax...) Förhoppningsvis hörde det oljiga stiftet till cylinder nr. 2 där insugspackningen var dålig.
Det var även lite olja i laddluftkylarna men den borde väl fördela sig hyfsat jämt till alla cylindrar och de övriga stiften tyder som sagt på att den går extremt fett.

Jag har inte kollat reläerna men MAF:en ser ny ut inuti och har inga synliga beläggningar på mätytan.
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Sven Labil skrev:Jag har nästan samma problem med min Callaway Twin Turbo -87, fast kod 33 (MAF high) och skulle också vilja muta någon för att få låna en fungerande MAF en stund innan jag börjar handla. Jag bor i Uppsala

Symptom:
Ingen tomgång kall, knappt varm heller. Stannar ibland vid motorbroms.
Svarta avgaser. CO nästan 9...
Alla tändstift utom ett var mattsvarta. Ett var blank-svart. Mer om det senare.
OK tomgång och avgaser med urkopplad kontakt på MAF:en men går ännu sämre och stannade alltid vid motorbroms.
Kod 33 kommer oftast inte direkt utan efter en stunds körning. Jag loggar med DataMaster 32. Luftflödesvärdena ser inte uppenbart felaktiga ut.

Alla ordinarie spridare ligger runt 16 Ohm, extraspridarna framför spjällhuset runt 5 Ohm. Fick inte koss kontakten på kallstarts-spridaren.

Bilen har varit hos R-tune och fått nya insugspackningar eftersom det läckte kylvätska mellan toppen och 2:ans insugsrör och jag hoppades att det var där den drog i sig olja samtidigt. (Avgaserna har varit ännu värre...)
De hade tydligen bara kört bilen på tomgång utan laddluftkylare (som sitter efter MAF:en) så när jag skulle hämta den var det bara avgaserna som verkade något mindre rökiga :(
De två innersta tändstiften på höger sida var svarta ända ut till hatten så vi bytte alla stift. (Fast bilfirman i England som jag köpte den av påstod att det hade gjort det)
Dumt nog höll vi inte riktigt reda på vilket stift som satt vart. (Det var långt efter stängningsdax...) Förhoppningsvis hörde det oljiga stiftet till cylinder nr. 2 där insugspackningen var dålig.
Det var även lite olja i laddluftkylarna men den borde väl fördela sig hyfsat jämt till alla cylindrar och de övriga stiften tyder som sagt på att den går extremt fett.

Jag har inte kollat reläerna men MAF:en ser ny ut inuti och har inga synliga beläggningar på mätytan.
är det brott på någon tråd kan det vara svårt att se,men mäter man märks det ju..
Micke Estelle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Micke Estelle »

Hej!
Har en C4 -86. "Service engine soon"-lampan har tändts till och från under ett antal år men utan att ha påverkat bilens gång. Härom veckan i 80 km fart ryckte motorn till och lampan tändes, bilen gick därefter ojämnt och ville ej gå på tomgång. Konsulterade kollega med dator som mätte upp felkod: MAF-sensor ej ok.
Inhandlade ny MAF-sensor (Bosch Remanufactured 4000:-) av Vette Parts + 2 reläer.
Bytte MAF:en och bilen gick som en dröm, bytte reläerna och konstaterade att de gamla hade samma serienummer medan de nya hade olika nummer (varav den ena lika som de gamla). De gamla var "Burnoff"-reläer medan de nya var en "Burnoff" och en "Power"-relä. När jag hade bytt till de nya (Power-reläet längst in och Burnoff längst ut) gick bilen dåligt (ingen tomgång och lampan tändes). Jag bytte då plats på dem och då fungerade det! Jag tycker dock att fastsättningen inte stämmer - kanske är kontakterna omkastade, de är ju likadana?
Finns någon med en 86:a som kan kolla sina reläer och kontakta mig - skriv eller ring 073-973 68 21.
Hälsningar Micke Estelle
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Micke Estelle skrev:Hej!
Har en C4 -86. "Service engine soon"-lampan har tändts till och från under ett antal år men utan att ha påverkat bilens gång. Härom veckan i 80 km fart ryckte motorn till och lampan tändes, bilen gick därefter ojämnt och ville ej gå på tomgång. Konsulterade kollega med dator som mätte upp felkod: MAF-sensor ej ok.
Inhandlade ny MAF-sensor (Bosch Remanufactured 4000:-) av Vette Parts + 2 reläer.
Bytte MAF:en och bilen gick som en dröm, bytte reläerna och konstaterade att de gamla hade samma serienummer medan de nya hade olika nummer (varav den ena lika som de gamla). De gamla var "Burnoff"-reläer medan de nya var en "Burnoff" och en "Power"-relä. När jag hade bytt till de nya (Power-reläet längst in och Burnoff längst ut) gick bilen dåligt (ingen tomgång och lampan tändes). Jag bytte då plats på dem och då fungerade det! Jag tycker dock att fastsättningen inte stämmer - kanske är kontakterna omkastade, de är ju likadana?
Finns någon med en 86:a som kan kolla sina reläer och kontakta mig - skriv eller ring 073-973 68 21.
Hälsningar Micke Estelle
http://members.shaw.ca/corvette86/Code%2033.pdf
Här ser du att MAF burn off relay och fuel relay är likadan men inte MAF power relay.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Tycker inte den schematiska skissen säger speciellt mycket,alla relän ritas olika.
Men 1986 o tidigare verkar ha andra prylar än 87 och framåt..
Kolla i mina länkar tidigare i tråden på 1986..
Skriv svar