mallory 110/140 el soppa pump. 7 psi soppa tryck vid förgasaren. vid fullgas försvinner trycket! varför? ska jag ställa på mer?
problem 2 varmgång. alu kyl med 1st 14" elfläkt (sugande) hemma snickrad alu kåpa 100% tät, suger duktigt bra genom kylaren. dock är inte kyl expansionen trycksatt. org 1975. luft någonstans kanske? nån som bytt expansion till tryck och blivit av med bekymmret? övre kylslang sitter åvan kärlet. 180´f termostat.
problem 2: Har du spolat genom hela kylsystemet någon gång (inklusive värmepaketet)? Kan vara mycket skit i systemet som ger dåliga flöden.
Kollat vattenpumpen? Elektrisk eller mekanisk?
Har du kollat med annan givare och mätare så att det inte är det som luras?
Fläkten går åt rätt håll? Går fläkten konstant eller med styrning?
Testat termostaten? Hade själv en gång sådan otur att min termostat var dålig och även den nya jag köpte var dålig.
Håller du om den övre kylarslangen lite lätt med motorn igång så känner du om där är luft eller ej. Det skakar och känns mycket mer i slangen om där är mycket luft. Känns hela slangen varm hela vägen så brukar inte luften vara något problem.
Bred skrev:problem 2: Har du spolat genom hela kylsystemet någon gång (inklusive värmepaketet)? Kan vara mycket skit i systemet som ger dåliga flöden.
Kollat vattenpumpen? Elektrisk eller mekanisk?
Har du kollat med annan givare och mätare så att det inte är det som luras?
Fläkten går åt rätt håll? Går fläkten konstant eller med styrning?
Testat termostaten? Hade själv en gång sådan otur att min termostat var dålig och även den nya jag köpte var dålig.
Håller du om den övre kylarslangen lite lätt med motorn igång så känner du om där är luft eller ej. Det skakar och känns mycket mer i slangen om där är mycket luft. Känns hela slangen varm hela vägen så brukar inte luften vara något problem.
MvH Martin
tja! flång ny motor, flång ny el pump, flång ny kylare, flång ny fläkt med givare som slår till fläkten vid 92 grader och slår av vid 86. fläkten är en sugande. ska testa byta termostat och expantionskärl för tryck. ska även göra som du säger, prova med annan temp mätare. ska prova sätta i en 160"f termostat, den hade jag till min gamla motor och den vet jag funkar.
vilket håll ska vatten pumpen pumpa? ska den suga nerifrån kylaren och pumpa ut i överkant eller vise versa?
mvh nicklas
har ungefär samma uppsättning som du.
pumpens kall suga från botten på kylaren.
hur har du gjort med anslutningen mellan pump
och kylare? det är ju ganska stor skillnad i diameter.
fick svarva en förminskning mellan.
allt det funkar bra för mej.
hör av dej igen.
/börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough. Mario Andretti
tja! 38mm invändigt kylare både uppe och nere. passar perfekt, köpt nya slangar. har dock inte borrat hål i termostaten. hur många och hur stora bör jag ha?? du menar att man ska borra i kragen på den eller??
japp.
har borrat 6(tror jag) 4 el 5 mm hål i kragen som du säger.
kan ta bort och kolla om du vill vara säker. men det nog
ingen exakt vetenskap.
vad har du för pump? min CSR hade 3/4 slanganslutning på
sugsidan.
satte i en bee cool kylare i våras. tycker väl att det kunde kyla bättre.
alla säger ju att alu-kylare är toppen. har inga problem med överhettning
men fläkten går ganska mycket.
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough. Mario Andretti
hej igen! glömde ju för tusan skriva till dig börje att jag stoppat i en big block, och med det fått termostatuset en bit högre upp en tidigare så nu är det högsta punkten, kan det vara det som är anledningen till varmgången? har du small eller big block?
hej
har också BB. var ute och kollade på min. övre deln på expkärlet är högre än termostathuset.
men kanske inte alltid vattennivån fast det finns ju ett rör i kärlet som går till botten
och där är det definitivt lägre än termostathuset.
kan det skilja på expkärl? jag har en 73:a där sitter det upptryckt mot hö hjulhus
ps. kollade din bil på garaget --- FIN
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough. Mario Andretti
Då jag fyller mitt kylsystem så börjar jag med att fylla kylaren tills det rinner över vid kylarens påfyllningslock, då sätter jag på locket och fyller på det som ska vara i exp-kärlet.
Min uppfattning är att cirkulationen i systemet tar med sig resterande luft och denna frigör sig från vattnet i expansionskärlet, kylaren verkar IMO lufta sig mer eller mindre själv.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Håller med Ricky. Du kan ju dessutom köra elpumpen utan att starta motorn.
Är du säker på att den överhettar? (mätarn ?)
Tittade på dina bilder på garaget.
Det finns en på motorn med gummislang och en med ett
snyggt rostritt rör.
Gav båda samma problem? Röret verkar ju gå högre.
Men det är ju utloppet från motorn som går där, borde inte
vara så stort problem.
Det är inget löjligt fel som att packningen mot vattenpumpen hamnat snett
och inte tillåter fullt flöde?
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough. Mario Andretti
mätaren står på lite drygt 100 grader celsius.
har tidigare stått precis på 100 med gamla motorn en riktigt varm sommardag (sb). kör jag bilen varm till termostaten öppnar så kan jag öppna locket utan att det pyser = inget tryck i kylarn. men jag ser att det pumpas på rätt friskt med vatten. den med slangen var bara för provstart (om det inte var gamla motorn du såg). kördes inte länge så det kan jag inte svara på. ska borra några hål i en 160 grader F termostat och kolla med den, den satt ihop med gamla motorn. ska även prova med en vvs termostat i ett "dykrör" i ena kylar "slangen" för att se så inte den gamla luras. iom att det sitter en tryck kork på kylaren så borde väl systemet vara trycksatt? då borde det väl inte koka förens 110 grader eller nått. hur mycket visar era tempmätare?
Min tempmätare visar vid normal körning nästan inget, visaren rör sig endast kanske 3-4mm på skalan.
Då jag körde på Mantorp i helgen med högt effektuttag under längre tid på banan så steg den desto mer, då jag stannade för nerkylning visade mätaren på fullt dvs 250gr Fahrenheit utan att den kokade.
250gr Fahrenheigt = 121gr Celsius
Då jag mätte med infratermometern var tempen på termostathuset 100gr Celsius.
Jag mätte samtidigt på slangen vid utloppet från kylaren (alltså det redan kylda vattnet) och lästre ca 75gr Celsius där.
Jag har ingen elfläkt utan en std med termostat/slirnav och mätningarna gjordes på tomgång.
Då bilen gör fart kyler det nog betydligt bättre tack vare fartvinden.
Nu sitter tempmäteren inte vid termostathuset utan på toppen nära förbränningsrummen och där blir nog temperaturen högst på hela motorn (antar jag).
Jag kommer att mäta upp både givare och mätare i vinter innan nya motorn åker i bara för att veta säkert att det visar rätt.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies