Small parts vid tut-knappen på 68

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
voscreature
Nykomling
Nykomling

Small parts vid tut-knappen på 68

Inlägg av voscreature »

Hejsan,

Hmm, förre ägaren till min 68 med teleskop-rattstång slaktade tutan, misshandlade rattnavet med träskruvar till ratten (!!) m.m.m. Lång tråkig historia, men nu är den snart helt iorninggjord till originalskick igen. Dock har jag inte kunnat se hur det såg ut från början pga. de yra lågbudget-reparationerna.

Enda knasiga detaljen jag inte blir klok på är tutan. Hur i h-e har detta sett ut från början? Om man lirkar av täcklocket och tittar in skall det ju finnas en "horn" contact som sitter skruvad med tre skruv mot en distansring, jag har en ny horn contact och den befintliga ringen. På horn contacten sitter en metallfot som är ca. 1cm lång. Sedan vet jag att det talas om ett shim som jag inte lyckats få tag i, är detta kritiskt tro? Vidare, på min nya cancel cam sitter en fjäderbelastad metall-stång som vid kontakt med jord startar turteriet. Funkar bra. Men är de tre skruvarna till horn-contacten i plast eller? Hur sjutton har de gjort för att inte ha kontakt med metall? Är det det fjäderbelastade lilla stången i cancel camen som ansvarar för att hålla tutknappen uttryckt?

Stor förvirring. :)

/Martin
voscreature
Nykomling
Nykomling

Re: Small parts vid tut-knappen på 68

Inlägg av voscreature »

Hjärnsläpp från min sida. Själva "slaglängden" i knappen sitter till 100% i "horn contact"-en, som sitter längst ut. Endast ett par, tre mm. slanglängd. Fungerar utmärkt.

För första gången på mycket, mycket länge kan min 68 tuta och blinka både vänster och höger.

Men säg den glädje som vara för länge - när man startar ljuset slutar det att blinka. Hahahaha....
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Missade ditt inlägg, startade en ny, men kan ju fråga dig ändå,

jag saknar "något" mellan stärnskruven och bulten, kommer du ihåg eller om du har någon bild på hur det såg ut hos dig.

Jag har en 69:a med tilt stång så det kanske skiljer ändå ?.

Bild
Senast redigerad av mrpakchong den tis aug 03, 2010 0:02, redigerad totalt 1 gånger.
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

http://www.docrebuild.com/dr-r-web/ST-COL2.PDF Nedre skissen ska du titta på.

Den stora "stjärnskruven" lossar du på för att justera rattens läge i djupled (teleskop).

Du saknar alltså A, B, C, D, och F, G, H till att börja med. Jag tror du saknar mer också, t.e.x. L, J, K, M. Ta isär och jämför.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Tack,

jätte bra bild, har de flesta delar, de var dock ej med på min bild, tror jag har hittat vad jag söker, Bild

Det var den som kom ur i smådelar när jag skruvade isär, har dock intesett den på något diagram, denna kom från ZIP.
Senast redigerad av mrpakchong den mån aug 02, 2010 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
voscreature
Nykomling
Nykomling

Inlägg av voscreature »

Hej,

Hmm, undrar om det kan vara själva "horn-contacten" som kom ut i delar. Den är nitad med plastnitar som tydligen är frekvent ras på.

Om du vill kan du ju lägga upp alla dina delar du har och ta ett kort så kan vi hjälpas åt, har det mkt färskt i minnet och hjälper gärna till. :) Sprängskissen ovan var dock suverän.

Mvh: Martin
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Gärna

skall försöka skruva ner det i helgen igen, så lägger jag upp en bild här sedan.

/Joakim
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Hej,

nu har jag fått loss delarna, här är delarna jag har,
Bild
jämför jag med PDF bilden så tycker jag att jag har alla delar,

A) emblemet satt nog i hop med "?" till höger (fast inte längre),
B,C) har jag
D) har jag 3 st av ??
E,F,G,H,I,L) har jag,
resterande har jag också fast inte isärskruvat.

"plastbiten" som inte är med i PDF bilden och som kom i bitar , har jag fått tag på ett nytt via ZIP, och enligt de så skall den passa 69:an också, det är den vid det andra "?".
Fast när jag lägger den på plats ser det lite konstigt ut, den täcker hålet för L (hornbrush), skall prova i morgon om jag hinner att skruva ihop det.
Bild
Befarar dock att emblemet till A med fästanording gått sönder.

Jag är ju inte helt hundra på att delarna är original heller eller om den tidigare ägaren "plockat" ihop det.
voscreature
Nykomling
Nykomling

Inlägg av voscreature »

Verkar ju ganska komplett. Precis som du säger skall din del "A" sitta ihopnitad med ditt första ?. Sedan klämmer man själva horn contacten (B) på denna. Notera att hela tutknappens slagläng sitter i själva horncontacten och bara är ett par millimeter.

Schimsen (D) ligger under spacern för att få ut hela rasket så det inte går emot navet, lite småskoj iofs om det tutar när man kör i ett potthål. :)

MEN. Din mysko plastdel verkar märklig, en sådan har inte jag, och har aldrig sett. Har du länken hos zip till denna?

/Martin
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

http://corvette-parts.zip-corvette.com/ ... -517&year=

skall som sagt prova att skruva ihop det igen, och se om "glappet" är kvar :!:

shimsen (D), har du 3 st ?.

/ Joakim
voscreature
Nykomling
Nykomling

Inlägg av voscreature »

Tyvärr hade förre ägaren stelopererat min tuta så shimsen var inte med alls, fick köra med brickor istället för att få ut knappen så den inte tog i. Men det kan säkert variera vad GM lade in vid produktion. Men det är nog OK med det du har.

Plastgrunkan verkar dock obegriplig, med risk för att jag har fel, så känns det som det kanske är något som används på nyare vagnar.

Kolla http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4 sprängskissen på T&T rattstången, inte heller här finns den med eller omnämns.

Testa att skruva ihop utan plastmojen, känns absolut som du borde få ihop en korrekt övre del av rattstången med det du har. Vill du kan jag skruva isär mitt igen och fota lite och läggs upp!
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Du har rätt, hittar inte "plastbiten" på någon spränkskiss, jag provar att skruva ihop det så får vi se.

/Joakim
voscreature
Nykomling
Nykomling

Inlägg av voscreature »

Låt oss veta status hur det går. Jag inbillar mig att du bör kunna få ihop detta. Ev. får du improvisera lite för att få ihop emblem-delen med metallplattan, finns förvisso rätt sorts nitar hos handlarna, men det går nog lösa ändå.

Som sagt, hör av dig, behöver du mer bilder så kan jag foto hos mig vid behov.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

:oops:

Nu passar det, när jag drog åt de båda "Star Wheel Mount Screws", så försvann glappet. :oops:

Nu skall jag bara se om jag kan få till emblemet, det var inte mycket kvar av pop nitarna :cry:

Tack för hjälpen
Joakim
Skriv svar